سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

خراسان رضوي بهترين ظرفيت براي اجراي طرح ملي نوروزگاه

طرح ملي "نوروز گاه" به منظورمعرفي، احياء و حفظ آئين هاي، سنت ها و برنامه هاي مرتبط با نوروز در خراسان رضوي اجراي خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،رئيس كميته برگزاري طرح ملي نوروز گاه در نشست خبري طرح ملي نوروزگاه با بیان اینکه خراسان رضوي بهترين ظرفيت اجراي طرح نوروزگاه در كشور را دارد گفت : پيشينه فرهنگي خراسان رضوي در نوروز و آئين هاي نوروزي است كه قبل و بعد از اسلام در اين استان وجود داشته و همخواني و سازگاري بسيار خوبي نيز با آموزه هاي ديني و اسلامي دارد.

ميرشكرايي افزود: وقتی از ميراث فرهنگي صحبت مي شود، ميراث فرهنگي تنها به معناي آثار و بناهاي تاريخي نيست بلكه مجموعه آداب و سنت ها نيز به عنوان ميراث فرهنگي معنوي يا همان ميراث فرهنگي ناملموس شناخته مي شوند كه در خصوص حفظ و حراست از اين آثار نيز بايد دقت نظر كامل و كافي داشت.

وي با اشاره به روند ثبت جهاني پرونده نوروز در يونسكو گفت: در يكي از بندهاي مربوط به ثبت جهاني اين اثر معنوي به موضوع اقدامات پاسدارانه از اين اثر اشاره شده كه در حقيقت اجراي طرح ملي نوروز گاه با هدف اجراي اقدامات پاسدارانه در خصوص اين سنت زيبا و ماندگار و معنوي است.

رئيس كميته برگزاري طرح ملي نوروز گاه خاطر نشان کرد: در اين طرح، مجموعه اي از برنامه هايی با موضوع نوروز به صورت هماهنگ و سراسري در 12 استان اجرا خواهد شد.

ميرشكرايي گفت: اجراي آئين هاي سنتي، برنامه هاي فرهنگي، برگزاري همايش سراسري، تهيه تمبر، و نيز اجراي طرح ملي نوروز گاه مهمترين برنامه هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در راستاي اقدامات پاسدارانه از اين اثر معنوي است.

وي با بيان اينكه نوروزگاه يك رويداد فرهنگي است و يك مقصد گردشگري نيز به حساب مي آيد افزود: اجراي اين طرح و معرفي برنامه ها و ائين هاي مربوط به نوروز تنها محدود به 12 استان در نظر گرفته شده نيست و بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته در سال هاي آينده به كل كشور و نيز در كشورهاي حوزه نوروز برگزارخواهد شد.

رئيس كميته برگزاري طرح ملي نوروز گاه گفت: گستره نوروز امروز تنها محدود به ايران نيست و امروز موضوع نوروز يك گستره بين المللي دارد و در حقيقت مي توان گفت كه خورشيد اين سنت زيباي فرهنگي در گستره كره خاكي غروب نمي كند و در بسياري از كشورهاي دنيا حضور دارد.

ميرشكرايي افزود: يكي از مهمترين اهداف برگزاري اين طرح ملي، آموزش و معرفي آئين هاي نوروزي و سنت هاي زيباي نوروز است كه در بسياري از كشورهاي دنيا در حال برگزاري است كه نمونه هاي كامل و متنوع آن را در ايران مي بينيم و در حقيقت اقوام ايران هر كدام نماينده يكي از ملت ها در برگزاري اين آئين ها هستند.

وي با بيان اينكه در اجراي اين طرح از ابزار هاي مختلف استفاده خواهد شد خاطر نشان کرد: استفاده از ظرفيت رسانه ها، استفاده از ظرفيت صنايع دستي، بهره گيري از ظرفيت شبكه هاي اجتماعي و رسانه هاي نوين، استفاده از آرشيو موجود در پژوهشكده مردم شناسي سازمان ميراث فرهنگي با عنوان پژوهش مردم نگاري و نيز استفاده از آرشيوهاي زنده موجود و مردم شناسان و پژوهشگران از مهمترين موضوعاتي است كه در اجراي اين طرح مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

جانشین مدير كل و رئيس ستاد برگزاري طرح ملي نوروز گاه در خراسان رضوي هم در این نشست با اشاره به اینکه افتتاحيه اين طرح ملي 24 اسفندماه در سالن همايش هاي موزه بزرگ خراسان با برگزاري همايش علمي و پژوهشي آغاز می شود گفت: اين طرح از 24 الي 27 اسفندماه سال جاري در استان خراسان رضوي برگزار خواهد شد كه دو شهر مشهد و نيشابور يه عنوان نقطه ثقل برگزاري اين طرح در نظرگرفته شده اند .

مكرمي فر افزود: اختتاميه اين طرح نيز 27 اسفندماه در فرهنگسراي سيمرغ نيشابوربا برگزاري برنامه هاي مختلف فرهنگي و سخنراني مسئولان و پژوهشگران برگزار مي شود.

وی گفت: سه نقطه در مشهد و سه نقطه نيز در نيشابور براي اجراي اين طرح ملي در نظر گرفته شده كه در حال رايزني و برنامه ريزي براي گسترش نقاط برگزاري اين طرح ملي در مشهد و نيشابور هستيم.

جانشین مدير كل و رئيس ستاد برگزاري طرح ملي نوروز گاه در خراسان رضوي افزود: برگزاري همايش علمي و پژوهشي در سالن همايش هاي موزه بزرگ خراسان، برپايي نمايشگاه عكس و اسناد مرتبط با نوروز قبل و بعد از اسلام، اجراي آئين سنتي اسب چوبي، اجراي موسيقي سنتي، برپايي بازارچه هاي صنايع دستي، برپايي سفره هاي هفت سين، برگزاري نمايشگاه نوروز در گالري كمال المك نيشابور، برپايي برنامه هاي فرهنگي مرتبط با نوروز در خانه ملك در مشهد، اجراي برنامه قصه گويي نوروزي در فرهنگ سراي بهشت در مشهد از مهمترين برنامه هايي است كه در مشهد و نيشابور در راستاي اجراي طرح ملي نوروز بازار صورت خواهد گرفت.

مكرمي فر خاطر نشان کرد: ايران كشوري است كه صادركننده شادي بوده و شادي در ايران رواج داشته و به ساير كشورها رفته است و بر اساس يك پژوهش صورت گرفته حدود 100 جشن در ايران شناسايي شده كه در ساليان گذشته اجرا مي گرديد كه برخي از اين جشن ها امروز منسوخ شده اما برخي از آنان مانند جشن نوروز تا كنون ادامه دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: نوروزگاه ، ملی ، آیین ، مشهد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.