سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زیکا به گورستان‌های پرو رسید

ماموران بهداشتی پرو برای از بین بردن منشا پرورش پشه‌های ناقل زیکا، پاشیدن حشره کش در باغ‌ها و آرامگاه‌های مختلف کشور آغاز کرده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از خبرگزاری افه، ماموران بهداشتی پرو در پی دستور مقام‌های این کشور برای ضدعفونی گورستان‌های این کشور برای از بین بردن منشا پرورش پشه‌های ناقل زیکا، تب دانگ و چیکونگونیا، پاشیدن حشره کش در باغ‌ها و آرامگاه‌های مختلف کشور را که مورد بازدید گردشگران بسیاری قرار می گیرند، آغاز کرده‌اند.

به گفته مقام های پرو، هنوز مواردی از ابتلا به بیماری زیکا در بین بومیان ثبت نشده است، بلکه دو نفر این بیماری را از کشورهای دیگر وارد کرده‌اند که یکی از آنها یک شهروند ونزوئلا مقیم لیما است که در کشور خود بیمار شد و دومی نیز یک پرویی است که در سفر به ونزوئلا به این بیماری مبتلا شده است.

در آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، پرو به عنوان سرزمین عاری از وجود بومی این ویروس معرفی شد.

پرو به دقت بر وجود پشه "آئدس آجیپتی" که عامل این بیماری است در 392 منطقه که سابقه بیماری تب دانگ در آنها مشاهده شده است، نظارت می کند.

این پشه عامل انتقال ویروس زیکا، سبب نوعی اختلال در رشد مغزی موسوم به "میکروسفالی" در نوزادان می شود.

میکروسفالی یک ناهنجاری نادر است که در اثر ابتلا به آن، نوزاد با جمجمه کوچکتر از اندازه طبیعی متولد می شود که در 90 درصد از موارد منجر به عقب ماندگی ذهنی، اختلال بینایی یا شنوایی می شود.

تاکنون برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری که با نشانه‌هایی همچون تب، درد در مفاصل، خارش و تحریکات پوستی ظاهر می شود، واکسنی ساخته نشده است.

این نشانه‌ها تنها در یک هفته آشکار می شود و زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند و امکان دارد جنین با مشکل های مختلف به دنیا بیاید.

این بیماری تقریبا در تمامی کشورهای آمریکای لاتین ثبت شده و مقام‌های این کشورها از روش‌های مختلفی نظیر استفاده از قورباغه، خفاش و ماهی‌ها افزون بر سم پاشی، برای نابودی پشه و لاروها استفاده کرده‌ا ند.

از سوی دیگر، شیوع این بیماری به این دلیل نگران کننده است که برزیل کشور میزبان بازی‌های المپیک امسال ریودوژانیرو که از 5 تا 21 آگوست (14 تا 30 مرداد 95)، برگزار خواهد شد نیز گرفتار این ویروس شده است.

به گفته مقام‌های برزیل، ده‌ها هزار نفر از مردم مخصوصا در ایالت "پرنامبوکو" واقع در جنوب این کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند.





انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.