سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سایت سُلان: برای اثبات حماقت دونالد ترامپ درباره ایران، این مصاحبه را بخوانید

با این گفتگوی رسانه‌ای باید بر نامزدی ترامپ یک بار برای همیشه خط بطلان کشید.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  وبسایت «سلان» در مطلبی نوشت: هفته گذشته دونالد ترامپ در گفتگویی رسانه ای شرکت کرد که همه پشتیبانانش باید آن را تماشا کنند. ترامپ به زبان خودش، دلایل این را که چرا گزینه فاجعه باری برای ریاست جمهوری آمریکاست  آشکار کرد. 

گفتگو با اندرسون کوپر در نیوهمپشایر و در پیشگاه شمار اندکی از رای دهندگان اهل نیوهمپشایر انجام شد. گفتگوها به توافق هسته ای اوباما با ایران رسید و ترامپ ناخواسته به همه نشان داد که او از ساده ترین بندهای این قرارداد سر در نمی آورد. 

ترامپ که مدعی است بهترین مذاکره کننده و چانه زن در تراز جهانی است و اینکه دولت اوباما در مذاکره با ایران همه چیز را باخته گزارشی از این داد که چگونه همچون استاد مذاکره این گفتگوها را با ایران پیش می بُرد و بهترین دستاوردها را برای آمریکا به ارمغان می آورد. او کاری می کرد که آمریکا وادار نشود 150 میلیارد دلار به ایران بپردازد. به گفته خودش، او به ایرانیان می گفت: «بچه ها، ما آمریکایی ها 19 هزار میلیارد دلار بدهکار هستیم. ما کشوری هستیم که هیچ پولی ندارد. ما نمی توانیم این 150 میلیارد دلار را به شما بدهیم. و ایرانیان می گفتند ولی ما این پول را می خواهیم. و ترامپ پاسخ می داد ما نمی توانیم بدهیم. پولش را نداریم که بدهیم.»

با این گفتگوها، نشست بی آنکه به سرانجامی رسیده باشد به پایان می رسید؛ ولی دو روز پس از آن ایرانیان دستها را بالا می بردند و به ترامپ زنگ می زدند و می گفتند: «بیا معامله ای کنیم.» سپس ایران می پذیرفت که دیگر نیاز نیست آمریکا 150 میلیارد دلار را بپردازد.»

ببینید چه مذاکره کننده نابغه ای. عجب نمایشی از راستگویی و پاکدستی. 

ولی شوربختانه در این تحلیل ترامپ یک مشکل کوچک هست. مشکل در این است که این 150 میلیارد دلار در دسترس است؛ برای اینکه این پول مال ایران است و نه آمریکا. این پولی بود که آمریکا تصرف کرده و در بانکها مسدود کرده بود. آمریکا می خواهد پول ایران را به خودش برگرداند.

آشکار است که ترامپ نمی داند این پول مال ایران است. او نشان داد که خبری از حقایق و بندهای قرارداد ندارد. ولی این جلوی او را نگرفت تا به توافق بتازد و آن را پیش چشم مردم آمریکا خوار بشمارد. هرچند او شاید به چشم برخی، آدم مقتدری برسد ولی حقیقت این است که جلوه او ظاهری است و هیچ نمی داند که جوهره موضوعی که پیرامونش سخن می راند چیست. 

در گفته های او درباره توافق هسته ای ایران جنبه خنده دار دیگری نهفته است. ترامپ لاف می زند که او پیش از همه درخواست می کرد زندانیان آمریکا باز گردانده شوند. او با ایرانی ها تا زمانی که زندانیان را آزاد نمی کردند گفتگو نمی کرد. و اگر ایرانیان سرپیچی می کردند گفتگوها را به پایان می رساند. به گفته او این مانور در خودداری از پی گرفتن گفتگوها به روشی جادویی آزادی زندانیان را «در 24 ساعت» تضمین می کرد. 

این کار او همچون درخواستش از فاکس نیوز بود تا مجری خود، مگان کلی، را برای اداره کردن مناظره نامزدها کنار بگذارد. فاکس از این کار سر باز زد درست همانگونه که ایرانیان از آزاد کردن زندانیان خودداری می کردند. سپس ترامپ همان ترفند کنار کشیدن و سر باز زدن از شرکت در مناظره را در پیش گرفت. فاکس سر خم نکرد و به جایش، در نبود او، مناظره را برگزار و به بینندگان نشان داد. با این کار، ترامپ در انتخابات ایالتی آیووا شکست خورد هرچند که در نظرسنجی های پیش از برگزاری انتخابات، پیشتاز بود. 

انتهای خبر/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.