سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر بهداشت:

وزارت بهداشت را با بدهی 8 هزار میلیارد تومانی تحویل گرفتم

وزیر بهداشت گفت: دلم می‌خواست ساختار وزارتخانه را تغییر بدهم که به دلیل بدهی 8 هزار میلیارد تومانی و بحران دارویی این اتفاق را برای سال آخر گذاشتیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در هفدهمین جشنواره ابن سینا که امروز در سالن ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: من زمانی دلم می‌خواست که ساختار وزارتخانه را تغییر بدهم اما به دلیل بدهی 8 هزار میلیارد تومانی و بحران دارویی که با آن مواجه بودیم، امکان پذیر نبود. اگر در ابتدای کار می‌خواستیم ساختار وزارتخانه را تغییر دهیم باید همان راهی را می‌رفتیم که سایر دوستان رفته بودند و در آن دچار مشکل شده بودند، به همین دلیل تغییر ساختار را برای آخرین سال گذاشته‌ایم، حالا چقدر در این زمینه موفق شویم، نمی‌دانیم زیرا مشکلات ما بسیار زیاد است.

وی با اشاره به اینکه کارنامه دولت از نظر مردم قابل قبول است، عنوان کرد:  به نظر می‌رسد اگر قرار باشد وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها با یکدیگر عمل کنند، باید ساختارشان تغییر پیدا کند. باید در دانشگاه‌ها محور را آموزش و پژوهش قرار دهیم و بهداشت و درمان را در قالب سازمان دیگر در نظر بگیریم، همچنین برای ساخت و سازها هم یک بخش کاملا مجزا تعریف کنیم، بدین ترتیب کار دانشگاه با سرعت بیشتری دنبال می‌شود.

هاشمی،‌ افزود: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در جایگاهی است که اگر محور را خدمات آموزشی پژوهشی قرار دهد، می‌تواند سایر دانشگاه‌ها را نیز متحول کند.اگر بخواهیم از فرصت‌های ایجاد شده استفاده کنیم. اکنون غصه می‌خوریم که مدل مدیریتی ما به نحوی است که کمتر می‌توان از فرصت‌ها استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌ دوستان صاحب مسئولیت از برگشتن آموزش به وزارت علوم می‌ترسیدند، اظهار کرد: آموزش در مقابل درمان تحقیر شده است. امیدواریم مراکز جدیدی احداث شود که تمام رویکردشان آموزشی باشد. بهترین پزشکان،‌پرستاران و مدیران باید در مراکز دانشگاهی باشند زیرا در همه دنیا همینطور است، اگر آموزش پیشرفت کند حتما پژوهش‌ هم پیشرفت می‌کند. مدیران باید در مراکز دانشگاهی باشند زیرا در همه دنیا همینطور است، اگر آموزش پیشرفت کند حتما پژوهش‌ هم پیشرفت می کند و به جایگاه فرامنطقه‌ای باز می رسیم. سهم ما از جامعه بشری بیشتر از آن چیزی است که خود را با آن مقایسه می‌کنیم، به دلیل دسترسی بهتر به اطلاعات، نسل امروز می‌تواند افتخاراتی  را بیافریند.

هاشمی خاطر نشان کرد: امروز پس از 12 سال فرصت جدیدی در اختیار ما قرار گرفته است که باید با استفاده از آن به نحو دیگری از مدیریت برسیم. رئیس باشگاه علوم پزشکی تهران مانند روسای سایر دانشگاه‌ها بخش وسیعی از گرفتاریها و مطالبات را پیش رو دارد،آن وقت توقع داریم که این دانشگاه در مرز دانش بتواند در کنار رقیبانش پیشرفت‌ها و ترقی‌های بسیاری را پشت سر بگذارد، انصافا کار سختی است.

وزیر بهداشت با اشاره به سفر خود و رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه گفت: مهمترین محور گفت‌و‌گوها ارتقاء روابط مراکز علمی و پژوهش در کشورها بوده است، در واقع هدف‌گذاری آنها روی نخبه‌ها بوده است اگر ما مسیر حرکتمان را تغییر ندهیم، این افراد را از دست می دهیم. حدود 100 سال پیش انستیتو پاستور را داشتیم اما اکنون هنوز هم وارد کننده هستیم. زیرا این مرکز تنها به عنوان کانون تولیدی عمل کرده است و زمینه خروج افراد را فراهم آوردیم. افرادی هم که ماندند بین تولید و تحقیق سرگردانند، بنابراین باید  یک بازنگری جدی صورت گیرد. اگر دانشگاه‌ها بخواهند از فرصت‌های ایجاد شده استفاده کنند و از گرفتاریهای روزمره نجات پیدا کنند، راه‌حل این است که تصدی گری را از خود جدا کرده و به بخش خصوصی واگذار کنند. بیشترین مشکل من در این مورد متقاعد کردن همکاران داخل وزارتخانه و مراکز سیاست‌گذاری بوده و هست. امیدواریم دانشگاه تهران در این مورد پیش‌قدم شود و نمونه‌ای برای سایر مراکز باشد. 

وی با اشاره به اینکه باید قبول کنیم که آموزش ما آسیب دیده است، خاطر نشان کرد: آئین نامه ارتقاء تجدید نظر شده و ظرف یک یا دو هفته آینده ابلاغ می‌شود. بدین ترتیب بیمارستان‌های آموزشی را محدودتر می‌کنیم و ساختار جدیدی برای آنها تعریف می‌کنیم. این آرزوی وزارت بهداشت است که آموزش هم در اختیار آنها باشد که  هر روز برای درخواست متخصص گردنشان کج نباشد.




انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
خدائی خوب کار کرده خدواند قوتش بده