به گزارش خبرنگار
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، توجه به بافتهای فرسوده و قدیمی و رفع ناپایداری آنها به موضوعی جدی و محوری تبدیل شده، به گونهای که سازمانهای مربوطه را به تکاپوی ساماندهی و باز آفرینی بافتهای ذکر شده سوق داده و لزوم مداخله در این بافتها در دورههای مختلف زمانی مطرح شده است رویکردهای مرمت و بهسازی شهری در سیر تحول و تکامل خود از بازسازی، باز زنده سازی، نوسازی و توسعه مجدد به باز آفرینی و نوزایی شهری تکامل یافته و در این مسیر گذاری را از حوزه توجه صرف به کالبد به عرصه تأکید بر ملاحظات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی تجربه کردهاند.
عباداله فتح اللهی مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به نیاز محلات بافت فرسوده به پروژههای محرک توسعه گفت: موضوع اقتصاد، بر تمامی ابعاد بر بافتهای فرسوده همانند سایر موضوعات سایه انداخته است. زمانی که ساخت و ساز در شهر تهران به دلیل مشکلات اقتصادی دچار افت میشود در این بین بافت فرسوده نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی با بیان اینکه پروژههای محرک توسعه، پروژههایی است که بتوان برای آنها توجیه اقتصادی مناسبی در چار چوب بافت فرسوده تعریف کرد، افزود: مطالعات مناسبی در مورد پروژههای محرک توسعه صورت گرفته و حتی در این پروژهها سرمایه گذار نیز معرفی شده است، اما فقدان نقدینگی منجر شده که این پروژهها به سمت رکود بروند.
فتح اللهی با تأکید بر اینکه در تلاشیم امکانات شهرداری و دولت را در محلههای بافت فرسوده هماهنگ کنیم، گفت: با هماهنگ کردن امکانات شهرداری و دولت میتوان توجیه اقتصادی مناسبی برای سازندگان بافت فرسوده ایجاد کرد. چرا که سرمایه گذاران بخش خصوصی نه مسئولیت حاکمیتی دارند و نه مسئولیتی برای خدمات رسانی شهری، بلکه با شناسایی حداقل سود، سرمایه خود را در این بخش وارد می کنند.
مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه تک پلاک سازی در محلههای بافت فرسوده توسط مالکان انجام میشود، تصریح کرد: پروژههای محرک توسعه، سرمایه گذاری میخواهد که فراتر از مالک سرمایه گذاری کرده و در افق پروژه سود حداقلی را برای خود تأمین کند.
وی با بیان اینکه احداث مسکن اجتماعی یکی از برنامههای دولت است، تأکید کرد: امیدواریم مصداق واقعی مسکن اجتماعی را در نوسازی بافتهای فرسوده شهری کشور شاهد باشیم. خوشبختانه در دولت فعلی فضای مثبتی برای گفتگو در مورد بافت فرسوده ایجاد شده است، اما تاکنون منابع به این حوزه تزریق نشده و گفتگوها به ثمر نرسیده است.
مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران گفت: امیدواریم پس از رفع تحریمها دولت در زمینه نوسازی بافتهای فرسوده جدیتر وارد کار شود زیرا زمانی که نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و فعال کردن بخش خودرو را به صورت روشن مطرح میکند نباید موضع گیریاش در مورد بافت فرسوده مبهم باشد.
پژمان پشمچی زاده معاون معماری و شهر سازی شهرداری تهران گفت: عملکرد بافت فرسوده مدیریت شهری را راضی نمیکند، بلکه ما نیز معتقدیم با همراهی نهادهای دولتی میتوانیم بافت فرسوده پایتخت را از این شرایط خارج کنیم.
وی اظهار داشت: راهکار اساسی نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران در سیاست گذاری کلان مسکن در کشور از دست شهرداری خارج است.
پشمچی زاده عنوان کرد: دولت باید برای تولید و تقاضای مسکن سیاستگذاری و برنامه داشته باشد تا بتوان در این حوزه به نتیجه مطلوب دست یابد.
معاون معماری و شهر سازی شهرداری تهران در پایان با بیان اینکه رسیدگی به بافت فرسوده، تکلیف مشترک دولت و شهرداریهاست گفت: شهرداری تهران در سازمان نوسازی شهرداری سیاستهای نوسازی را دنبال میکند.
انتهای پیام/