سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طی نشست خبری مشترک مطرح شد:

ظریف: ایران خواهان روابط معقول با همسایگان خود است /مایر: لازم نیست میانجی روابط ایران و عربستان باشم + تصاویر

 به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجه  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان  عصر امروز (13 بهمن ماه) طی نشست خبری مشترک خود با اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان در تشریح دیدار خود با مایر اظهار داشت: مایر به همراه یک هیئت بلند پایه سیاسی و اقتصادی مهمان ما هستند و ملاقات های امشب و فردای هیئت ها با همتایان خود در بخش دولتی و خصوصی در جهت گسترش همکاری های دو جانبه و چند جانبه خواهد بود.

وی افزود: امروز فرصتی ایجاد شد تا درباره موضوعات مختلف پیرامون افزایش همکاری های اقتصادی علمی و فرهنگی با توجه به اجرایی شدن برجام بحث کنیم.

ظریف ادامه داد: گفتگوهای سیاسی دو جانبه درباره مشکلات منطقه ای، پناهندگان و خطر افراط و تروریسم در منطقه خاورمیانه و تنش هایی که در همسایگی ما به وجود آمده بحث و تبادل نظر کردیم و نسبت به ادامه تبادل نظرها در سطوح مختلف مخصوصاً میان وزارت خارجه های ایران و آلمان توافق کردیم .

وزیر امور خارجه کشورمان در همین باره تاکید کرد: شرایط امروز منطقه ما نیازمند همکاری و هم فکری کنشگران منطقه ای و بین المللی است تا با خطر افراط و فرقه گرایی که نه تنها منطقه ما بلکه کل جهان را تهدید می کند مقابله کنیم.

ظریف درباره  مذاکرات ژنو که پیرامون صلح سوریه در حال انجام است گفت: خوشحال هستیم که گفتگو ها در ژنو پیرامون فاجعه ای که در سوریه در جریان است شروع شده است؛ گر چه به حدی که مورد علاقه همه ما بوده نرسیده است و گفتگوها به آن حد پیشرفت نداشته اما شروع گفتگوها از نظر ما یک تحول مثبت است.

وی در همین باره افزود: ایران و آلمان به عنوان دو عضو گروه کمک کننده به پروسه صلح سوریه همکاری های خود را ادامه خواهند داد.


وزیر امور خارجه کشورمان درباره موضوع دیگر مورد بحث میان خود و وزیر خارجه آلمان گفت: درباره افغانستان و مسئله ترانزیت مواد مخدر و ترانزیت پناهندگان بحث و تبادل نظر داشتیم.

ظریف با تاکید بر این که روابط ایران و آلمان دیرینه و مستحکم است اظهار داشت: علی رغم برخی تفاوت هایی که در دیدگاه های ما چه در موضوعات بین المللی و چه در موضوعات منطقه ای وجود داشته اما گفتگوهای ما حتماً در جهت منافع دو کشور و صلح و ثبات در منطقه و جهان خواهد بود.

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال مبنی بر این که برنامه شما در کنفرانس حل بحران سوریه که قرار است 5 شنبه هفته جاری در لندن برگزار شود چیست گفت:  جلسه ای درباره کمک به سوریه در لندن تشکیل می شود که ادامه یک رشته کمک های بین المللی است. این جلسات برای جمهوری اسلامی که فعالیت شدیدی در کمک به سوریه در این جنگ جانمان سوز داشته، مهم است.

وزیر امور خارجه کشورمان  افزود: در کنار این اجلاس گفتگوهایی را هم درباره سوریه، هم درباره برجام و مسائل دو جانبه با شرکت کنندگان در کنفرانس صورت خواهیم داد.

در ادامه این نشست اشتاین مایر در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا برنامه خاصی برای میانجی گری میان ایران و عربستان دارید گفت: من فکر می کنم که لازم نیست که بخواهیم میان دو کشور همجوار میانجی گری کنم من از طرف کشورهایی این جا حضور دارم که نگران تاثیرگذاری اختلافات ایران و عربستان بر روی مذاکرات سوریه هستیم.

وی افزود : من متوجه شدم و از آقای ظریف شنیدم که ایران آمادگی و علاقه مندی به  گفتگو با عربستان را دارد.

همچنین وزیر خارجه آلمان در پاسخ به این سوال که آیا برای حضور حسن روحانی در آلمان، دعوتی را با خود آورده اید گفت: معاون صدر اعظم آلمان اخیرا به همراه یک هیئت بلند پایه اقتصادی به ایران سفر داشتند و طی ماه آینده 8 هیئت دیگر راهی ایران خواهند شد. در عرض 3 ماه این برای دومین بار است که به تهران آمده ام و فردا با آقای روحانی درباره سفر آینده به اروپا صحبت خواهیم کرد.


در ادامه این نشست خبری محمد جواد ظریف با بیان این که ما خواهان تنش در روابط خود با عربستان نبوده ایم تاکید کرد:  سیاست دولت جمهوری اسلامی اولویت به همسایگان است و در این زمینه کلیه تلاش های خود را انجام داده ایم جمهوری اسلامی نشان داده همچنان که با عزت و نگاه سازنده با 6 قدرت جهانی در مذاکرات  تعامل داشته همین نگاه را نسبت به همسایگان خود نیز دارد.

وی با اشاره به پیوندهای گسترده تاریخی، فرهنگی و دینی میان ایران و عربستان ابراز کرد: متاسفانه دولت سعودی از ابتدا با نگرانی نسبت به عادی شدن اوضاع، تلاش به کارشکنی کرد و اقدامات خصمانه ای علیه جمهوری اسلامی به عمل آورد.

وزیر امور خارجه کشورمان  با اشاره به کارنامه حاکمان جدید سعودی طی یک سال اخیر اظهار داشت: دولت سعودی در قبال اقدامات خطرناک و غیراخلاقی پلیس حج و در حراست از جان حجاج کوتاهی هایی انجام داد اما جمهوری اسلامی بر اساس سیاست خود که جلوگیری از تنش بود، اما به رفتار خویشتن دارانه تلاش کرد.

ظریف همچنین درباره اعدام آیت الله شیخ نمر گفت: گردن زدن عالم دینی که گناهی جز خواستن حقوق برابر ، برای همه اتباع سعودی نداشت و هیچ اقدامی علیه امنیت ملی هیچ کشوری انجام نداده بود اقدام غیرقابل از سوی هر دولتی بود و دولت های اروپا نیز این اقدام محکوم کردند.

ظریف با بیان این که اقدام علیه سفارت عربستان اقدام علیه امنیت ملی ایران بود و هم مقامات جمهوری اسلامی علیه آن صحبت کردند گفت:  رژیم سعودی به دنبال حل و فصل مشکلات نبوده و در پی افزایش تنش است که باید در اقدامات خود تجدید نظر داشته باشد چرا که تنش و افراط گرایی در منطقه به نفع هیچ کسی نیست و بیش از همه حاکمان سعودی از این موضوع متضرر خواهند شد.

ظریف با بیان این که جمهوری اسلامی یک قدرت بزرگ منطقه ای است که خواهان روابط معقول با همسایگان خود است گفت: عربستان باید از این سراسیمگی که در اثر نتیجه مثبت برجام به وجود آمده دست بردارد و با عقلانیت رفتار کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به روابط خوب جمهوری اسلامی با آلمان ابراز کرد: شرکت های آلمانی بسیار فعال بوده اند و امروز هم همراه وزیر خارجه آلمان شاهد حضور شرکت های آلمانی بودیم که این مسئله می تواند آثار خوبی برای شکوفایی اقتصادی و پیگیری سیاست های اقتصادی دولت به همراه داشته باشد.

ظریف در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که درباره گفتگوهای سطح بالا با اتحادیه های اروپا ابراز کرد: اقدامات مقدماتی انجام شده و  گفتگوهای سطح بالا با اتحادیه اروپا در سطح معاونین صورت خواهد گرفت و پس از آن در سطح من و خانم موگرینی انجام می شود. سفری در آینده به بروکسل خواهم داشت و در آن سفر در این باره بحث و تبادل نظر خواهیم داشت.



وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درباره گفتگوهای صلح سوریه اظهار داشت: جمهوری اسلامی در طول 4 سال گذشته به خصوص در 2 سال و نیم اخیر به پایان درگیری ها در سوریه بر اساس راه حل سیاسی تاکید کرده است. ما ا ازول تاکید داشتیم که حل بحران سوریه راه حل نظامی ندارد اما برخی همسایگان ما این توهم را دارند که این بحران از طریق نظامی حل و فصل می شود.

وی در همین باره ادامه داد:  درباره آینده سوریه تنها مردم سوریه تصمیم گیرنده هستند و هیچ کس دیگری در این باره حق تصمیم گیری ندارد.

ظریف در ادامه با بیان این که جمهوری اسلامی بر کمک های انسان دوستانه و ایجاد فضای مناسب جهت رساندن این کمک ها به مردم سوریه تاکید داشته است گفت: توانسته ایم از طریق اقدامات 2 یا چند جانبه زمینه های کمک به مناطق محاصره شده را فراهم کنیم . تلاش خود را می کنیم تا کشورهای گروه های مذاکره کننده در ژنو به باز شدن راه جهت مذاکره  میان سوری ها تشویق شوند و از طرف دیگر  پای گروه های تروریستی همچون داعش و جبهه النصره به میز مذاکرات باز نشود.

ظریف گفت: امیدواریم که با واقع بینی و تلاش مشترک همه کنش گران و پذیرش واقعیت رسیدن به یک راه حل صلح آمیز  مسیر جهت پیشرفت در مذاکرات ژنو فعال شود.

در ادامه این نشست مایر درباره گزارش های هسته ای ابراز کرد: من مذاکرات را به خوبی در ذهن دارم چرا که این گفتگوها را خودم پیگیری کرده ام و یادم است که این گفتگوها تا چه حد قطع شد اما به این نتیجه رسیدیم که قطع کامل این گفتگوها را داشته باشیم حتی در مراحل دشوار که نمی توانستیم به هم برسیم باید سعی می کردیم که گفتگوها قطع نشود.

وزیر امور خارجه آلمان ادامه داد: وزرای خارجه شرکت کننده در مذاکرات می توانند خوشحال باشند که گفتگوهایی که شروع کرده اند در زمان حیات خاکی آن ها به نتیجه رسیده است، موضع آلمان در مذاکرات به هیچ وجه غیرفعال نبوده است و می توان گفت که این معاهده با همکاری آلمان محقق شد.




اشتاین‌مایر در نشست خبری مشترک با ظریف:



انتهای پیام/

برچسب ها: ظریف ، نشست خبری ، اشتاین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۱۲ ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
درود بر ظریف و دولت تدبیرو امید