سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویم روزانه فوتبال

فاجعه در زمین فوتبال با هزاران کشته و زخمی

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات دنیای فوتبال در تاریخ 12 بهمن اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان در تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات دنیای فوتبال در تاریخ 12 بهمن (1 فوریه) می‌پردازیم.

** پیروزی ایران برابر کویت
 
یک فوریه 1972، تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی المپیک 1972 با دو گل تیم ملی کویت را شکست داد.

این مسابقه در آتن یونان برگزار شد.

** پیروزی تیم ملی ایران برابر دانمارک

12 بهمن 1381 تیم ملی ایران در تورنومنت‌ 4 جانبه هنگ‌کنگ تیم ملی دانمارک را یک بر صفر شکست داد. تک گل ایران را جواد نکونام به ثمر رساند.

هدایت تیم ملی ایران در آن زمان به عهده همایون شاهرخی بود شاهرخی بعد از اینکه برانکو ایووانکوویچ از تیم ملی ایران کنار رفت، مدت کوتاهی، هدایت تیم ملی را برعهده گرفت البته برانکو پس از یک سال دوباره با فدراسیون فوتبال به توافق رسید و باز هم روی نیمکت تیم ملی نشست.

** فاجعه پورت سعید 

یک فوریه 2012، در یک مسابقه از لیگ برتر مصر، درپی خشونت و درگیری تماشاگران 79 نفر کشته و بیش از 1000 نفر زخمی شدند.

این مسابقه بین الاهلی و المصری در ورزشگاه پورت سعید برگزار شد این مسابقه که به علت درگیری تماشاگران با 30 دقیقه تأخیر آغاز شده بود در نهایت با پیروزی سه بر یک تیم میزبان به پایان رسید اما وقتی که سوت پایان مسابقه زده شد، هواداران تیم المصری که میزبان مسابقه بودند به زمین مسابقه ریختند و با چاقو و سنگ به بازیکنان و تماشاگران تیم حریف حمله کردند در جریان این درگیری خونین 79 نفر کشته و بیش از 1000 نفر زخمی شدند.

برخی منابع دلیل این درگیری را پلاکاردی می‌دانند که طرفداران الاهلی به ورزشگاه برده بودند و روی آن نوشته شده بود "در پورت سعید، مردی پیدا نمی‌شود." اما عده‌ای دیگر بقایای نظام حسنی مبارک را به دست داشتن در این حادثه متهم کردند و عده‌ای دیگر این حادثه را با لغو حالت فوق‌العاده در مصر مرتبط دانستند.

درپی این درگیری‌ها که در غیاب نیروهای امنیتی رخ داد، تعدادی از بازیکنان الاهلی از جمله محمد ابوتریکه و عماد متعب از فوتبال خداحافظی کردند.

پس از آن نیز 73 نفر از عاملان این فاجعه خونین بازداشت و 21 نفر از آنها اعدام شدند اما برای 52 متهم دیگر، هنوز حکمی صادر نشده است.

** رکورد گلزنی در مسابقات یک روز انگلیس

یک فوریه 1936 در چهار سطح مختلف از فوتبال انگلیس در مجموع 209 گل در یک روز به ثمر رسید که یک رکورد محسوب می‌شود.

این تعداد گل در 44 مسابقه در چهار دسته اول فوتبال انگلیس به ثمر رسید که 9 بازیکن هت‌تریک و سه بازیکن چهار گل زدند میانگین گل در هر مسابقه 75/4 رسید.

از نتایج برجسته این روز، پیروزی 12 بر صفر

چسترسیتی برابر یورک سیتی و پیروزی 6 بر 5

چسترفیلد برابر کرو الکساندرا بود تنها یک مسابقه نیز با نتیجه بدون گل به پایان رسید.

این تعداد گل بیشترین تعداد گل در یک روز در انگلیس محسوب می‌شود.

** اولین هت‌تریک یک بازیکن برابر منچستر یونایتد

یک فوریه 2006، دیوید بنتلی، مهاجم بلکبرن در جریان پیروزی چهار بر سه تیمش برابر منچستر یونایتد هت‌تریک کرد و به اولین بازیکنی تبدیل شد که از سال 1992 به بعد برابر منچستر یونایتد موفق به هت‌تریک شده است.

بنتلی که تازه به جمع بلکبرنی‌ها اضافه شده بود در این مسابقه برای اولین بار در ترکیب ثابت بلکبرن قرار گرفت و سه گل وارد دروازه ادوین فان‌درسار کرد پس از سال 1992 که دیوید بیلی از تیم کویینز پارک رنجرز مقابل یونایتد هت‌تریک کرد، بنتلی اولین بازیکنی شد که موفق شد این کار را تکرار کند.

** تولد استنلی متیوس

یک فوریه 1915 استنلی متیوس، یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال انگلیس متولد شد او اولین برنده عنوان مرد سال فوتبال اروپا و همچنین برنده جایزه بهترین بازیکن فوتبال از سوی انجمن ورزشی ‌نویسان است.

استنلی متیوس با وجود آنکه در تیم‌های بزرگی بازی نکرد و فقط در استوک سیتی و بلکبرن بازی کرد اما افتخارات زیادی به دست آورد او از سال 1934 تا 1957 عضو تیم ملی انگلیس بود و در 54 مسابقه،‌11 گل به ثمر رساند.

به متیوس لقب جادوگر دریبل و شعبده باز را داده بودند.

** تولد گابریل با تیستوتا

یک فوریه 1969، گابریل باتیستوتا متولد شد او فوتبال خود را از تیم نیولزاولدبویز آرژانتین آغاز کرد و پس از حضور در تیم‌های ریور پلاته و بوکاجونیورز به اروپا آمد وی از سال 1991 تا 2000 عضو تیم فیورنتینا بود و درخشش فوق‌العاده‌ای در این تیم داشت.

او در 269 مسابقه برای بنفش پوشان، 168 گل زد، او بعد از فیورنتینا به تیم رم پیوست.

یکی از صحنه‌های فراموش نشدنی از بایتستوتا، گلزنی او با پیراهن رم به فیورنتینا و اشکهایش بعد از آن گل بود او پس از رم، مدتی کوتاهی به طور قرضی در اینتر میلان بازی کرد و سپس به العربی قطر رفت و در سال 2005 در این تیم بازنشسته شد.

باتیستوتا رکوردار گلزنی در تیم ملی آرژانتین با 56 گل است.

انتهای پیام/
برچسب ها: فوتبال ، تیم ملی ، ورزشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.