سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونق صنعت گردشگری با اشتغالزایی برای زنان جوان

صنعت گردشگری به عنوان یکی از مشاغلی که موجب توسعه و رشدکشورها می‌شود امروزه در قرن 21 از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گردشگری در عصر حاضر به عنوان یکی از پر رونق‌ترین و بزرگترین صنایع جهان محسوب می‌شود.

اغلب کشورهای جهان به ویژه کشورهایی که در حال توسعه هستند و از جمعیت زیادی برخوردارند با مسئله بیکاری، نبود امکانات و فضاهای شغلی مناسب و نیز اقتصاد تک محصولی دست و پنجه نرم می کنند. 

این کشورها با توسعه صنعت گردشگری و توجه به گسترش آن در جامعه می‌توانند به بهترین نحو ممکن از ورطه بیکاری خارج شوند.
اغلب کشورهای در حال توسعه به دلیل اقتصاد تک محصولی و تک محوری خود، وابسته محصولات تولیدی بوده و منابع ارزی و مالی را فقط به وسیله آن تأمین می‌کنند.
در نتیجه تمام توجه و اهمیت خود را به تولید یک محصول و اشتغال در آن معطوف می‌کنند و در نهایت از ایجاد فرصت‌های شغلی دیگر بر پایه دیگر منابع و امکانات خود بازمانده و در مسیر توسعه یافتگی به کندی پیش می‌روند و زمینه بیکاری و عدم اشتغال را برای مردم خود ایجاد می‌کنند.

امروزه گسترش گردشگری در بیشتر کشورهای جهان نه تنها موجب منفعت و سود بیشتر آنها شده بلکه باعث ایجاد زمینه‌های اشتغال برای اقشار مختلف، بویژه زنان و جوانان جامعه می‌شود.

البته در بسیاری از جوامع این صنعت فقط توسط مردان اداره شده و زنان هیچ نقشی در رواج آن ندارند و دچار تبعیض جنسیتی هستند. مشارکت زنان در امور مختلف جامعه، بویژه در توسعه صنعت گردشگری نیز موثر است.

زنان به دلیل داشتن توانایی های بالای خود و نیز ذوق و هنری که در جنبه‌های مختلف زندگی دارند به خوبی می‌توانند در توسعه گردشگری و صنعت توریسم در جامعه قدم بردارند.
 زنانی که در مناطق روستایی و دارای منابع مناسب برای گردشگری زندگی می‌کنند به خوبی می‌توانند در امر گردشگری فعالیت کنند. آنها با ایجاد کارآفرینی های کوچک در امر تولید محصولات خانگی و محلی و همچنین فعالیت در زمینه صنایع دستی که بومی مناطق زندگی آنهاست و نیز فعالیت در مهمانسراها و اقامتگاه‌های ویژه و پخت غذاهای محلی در ترویج گردشگری، رونق آن و نیز جذب هرچه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی به محل زندگی خود می‌توانند نقش آفرینی کنند.

کشور ایران جزء آن دسته از کشورهاست که اقتصاد آن متکی به صنعت نفت بوده و چرخ‌های اقتصاد بر روی آن می‌چرخد.
ایران با وجود اینکه در موقعیت جغرافیایی مناسب و پتانسیل بالا در امر گردشگری قرار گرفته اما متأسفانه نتوانسته بستر مناسبی را برای ترویج این صنعت پردرآمد فراهم کند.

ایجاد بسترهای مناسب برای کارآفرینی در زمینه گردشگری، جذب سرمایه‌گذاران و همچنین احیای کارها، تولیدات خانگی و کارآفرینی توسط بانوان کشور و نیز ارائه آموزش‌های لازم به آنان عاملی برای توسعه کشور و نیز نابودی زمینه های بیکاری اقشار مختلف جامعه بویژه زنان فراهم می شود. 

طبق برخی آمارها نرخ بیکاری زنان جوان در 19 استان کشور بالای 40 درصد، 14 استان بالای 50 درصد، 5 استان بالای 60 درصد، 2 استان بالای 70 درصد و یک استان بالای 80 درصد است.

با این تفاسیر درایران نرخ بیکاری دورقمی بوده و طبق اعلام مرکز آمار تعداد بیکاران در کشور بیش از 2میلیون نفر است و این در حالی است که بیکاری خود را میان جوانان و بویژه زنان جوان نشان می‌دهد و میزان نرخ بیکاری زنان جوان 44.2 است که حدود 4 برابر نرخ بیکاری در کل کشور است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.