سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با اشتباهات خود مسیر مجرمین را هموار نکنید

نقض حریم خصوصی کاربران فضای مجازی امری نیست که پلیس فتا به راحتی از آن عبور کند اما نکات ایمنی وجود دارد که باید به آن توجه ویژه شود.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با گسترش فضای مجازی و گره خوردن زندگی کاربران به شبکه های اجتماعی و دنیای گسترده اینترنت بسیار پیش آمده که شاهد نقض حریم خصوصی افراد بوده ایم به گونه ای که امنیت و آرامش زندگی آن ها را مورد تهدید قرار داده است.

در این بین چهره های شناخته شده مردمی که در فضای مجازی فعالیت دارند بیشتر مورد تهدید قرار می گیرند و متأسفانه گوشی های تلفن همراه هوشمند که برای تسهیل امور زندگی طراحی و ساخته شده امروزه بخاطر رعایت نکردن برخی نکات ایمنی آفت آرامش زندگی افراد و دروازه ورود به حریم شخصی آن ها شده است.


برای اطلاع از هشدارها و عملکرد قانون در حوزه فضای مجازی به سراغ سرهنگ حسین رمضانی، معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا رفتیم، وی در گفت و گو با خبرنگار گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران گفت: در فضای سایبر شاهد این هستیم که بسیاری از کاربران بخاطر اقدامات خودشان حریم خصوصیشان نقض می شود وبا اشتباهاتی که خودشان مرتکب می شوند بستر را برای مجرمین تسهیل می کنند تا آن ها بتوانند به حریم خصوصی آنها دسترسی پیدا کنند، کاربران باید توجه داشته باشند هرکس که حریم خصوصی افراد را نقض کند حتما طبق قانون با او برخورد خواهد شد.

سرهنگ رمضانی در ادامه افزود: هر ابزاری که به اینترنت وصل می کنید بخاطر تعدد زیاد اپلیکیشن ها در حوزه تلفن همراه و یا تبلت ها، حریم خصوصی امنی برای شما فراهم نخواهد کرد و بهتر است تا کاربران اطلاعات مهمی که حریم خصوصی آن ها محسوب می شود از جمله عکس ها و فایل های خصوصی خود را در تلفن های همراه هوشمند خود نگهداری نکنند.

وی در خصوص استفاده از اپلیکیشن های پیام رسان هشدار داد: اگر اپلیکیشن مورد استفاده آلوده و مخرب باشد هنگامی که شما اقدام به آپدیت برنامه مورد نظر خود می کنید و تایید پیغام هایی که نمایش داده می شود میتواند اقدام به سرقت اطلاعات شخصی شما نماید.

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا اظهار داشت: مسئولین پلیس فتا در آینده نزدیک برای جلوگیری از تعرض به حریم خصوصی افراد برای تعدد اپلیکیشن ها و شناسایی برنامه های آلوده برنامه هایی دارند و با تولید کنندگان این اپلیکیشن های آلوده برخورد خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مصادیق اصلی نقض حریم خصوصی اپکیشن های آلوده هستند و کاربران بدون دقت این برنامه ها را روی تجهیزاتی که حاوی اطلاعات شخصی آنها است نصب می کنند اذعان داشت: بیشترین پرونده هایی که در پلیس فتا به آن رسیدگی شده و در آن ها حریم خصوصی افراد نقض شده از اشتباهات کاربران نشأت می گیرد به خصوص در حوزه اطلاعات بانکی باید به این نکته توجه کنند اگر زمانی که نام کربری و رمز عبور خود را اشتباه وارد کنند و یا کابران توانایی شناسایی صفحات فیشینگ بانکی را نداشته باشند حتما اطلاعات بانکی آن ها در اختیار مجرم قرار می گیرد و در صورتی که افراد تلاش کنند تا اطلاعات خود را در حوزه امنیت و ایمنی در حوزه سایبری بالا ببرند حتما این مشکلات رخ نخواهد داد.

وی به مجرمین فضای مجازی هشدار داد و تاکید کرد: پلیس فتا با تمام قدرت در برابر مجرمین ایستاده است و حتما امنیتی نخواهند داشت اما این باعث نشه تا کاربران در فضای مجازی آسوده خاطر باشند و باید همانند فضای واقعی که برای حریم خصوصی خود پیش بینی هایی می کنند تا کسی بدون اجازه وارد حریم آن ها نشود در فضای سایبری هم نکانت ایمنی را باید رعایت کنند و لازمش این است که دانش خود را در این حوزه افزایش دهند، برای ارتقا دانش خود در حوزه سایبری راه های مختلفی وجود دارد و با جستجو در فضای وب هم می توانند اطلاعت بسیاری را کسب کنند.

سرهنگ رمضانی در خصوص مصادی مجرمانه فضای سایبری در قانون اساسی گفت: طبق قوانینی که از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران منشعب شده است هر رفتاری که طبق قوانین در فضای حقیقی جرم محسوب شود در فضای سایبری رخ دهد از دید پلیس فتا پنهان نخواهد ماند و برخورد قانونی صورت می گیرد اگر مردم شکایات مرتبط با ارتباطات سایبری خود را به وب سایت رسمی پلیس فتا ارائه دهند قطعا رسیدگی خواهد شد.

وی در خصوص سیم کارت های بی نام و نشان گفت: پلیس فتا زمانی که فعالیت خود را شروع کرد  بر اساس استانداردهای بین المللی برنامه های خود را پایه گذاری کرد و اگر در کشورهای پیشرفته بررسی کنید در فضای سایبری هیچ کاربر بی نام و نشانی را نخواهید یافت، چرا که بی نام و نشان بودن کاربر قدرت ارتکاب جرم را به مجرمین می دهد و ریسک پذیری آن ها را افزایش می دهد و بر همین اساس پلیس فتا طبق وظایف خود از ابتدای فعالیت به دنبال ساماندهی این مسئله در فضای مجازی بوده است و از جمله وظایف پلیس فتا این است که شرایط را برای ارتکاب جرم مجرمین سخت کند.

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا در ادامه گفت: طبق بررسی ها مشخص شد که در حوزه تلفن های همراه سیم کارت های بی نام و نشان فراوانی وجود دارد و این اقدام از سال ها قبل اتفاق افتاده بود و تداوم داشت . از مدارک هویتی افراد سواستفاده شده بود و با آنها سیم کارت های بسیاری خریداری شده بود و با قیمت هایی در بازار سیاه آنها را به فروش می رساندند، کسانی به سراغ سیم کارت های بی نام و نشان می آیند که به دنبال اعمال مجرمانه هستند.

وی در خصوص اقدامات پلیس فتا افزود: پلیس فتا مکاتبات بسیاری را با مسئولین اپراتورهای داشته و راهنمایی های بسیاری را ارائه داده است و در آینده نه چندان دور هیچ سیم کارت بی نام و نشانی در کشور نخواهیم داشت و این امر مستلزم این است که سریعتر اپراتور ها به توصیه های پلیس فتا عمل کنند و حمایت ویژه ای را برای عملی کردند این پروژه انجام دهند چرا که این امر برای سالم سازی فضای اپراتورها هم بسیار مفید خواهد بود.

وی در خصوص نارضایتی کاربران در رابطه با استفاده از اینترنت اپراتورها گفت: اگر پاسخ قانع کننده ای از آنها دریافت نکردند می توانند شکایت خود را به پلیس فتا اعلام کنند و پیش از این نیز کاربرانی که شکایت خود را اعلام کردند توانسته اند خدمات خود را با دستور پلیس فتا از اپراتور مربوطه دریافت کنند اما قابل ذکر است که نارضایتی کاربران از اپراتورها بسیار کاهش پیدا کرده و امیدواریم در آینده نزدیک خدمات اپراتورها با رضایت کامل کاربران مواجه باشد.

وی در پایان به صفحات جعلی سازمان های حقیقی و حقوقی اشاره و خاطر نشان کرد: کاربران اخبار رسمی را از وب سایت های رسمی سازمان ها دریافت کنند و از سازمان ها درخواست می کنیم تا در صورت مشاهده صفحات جعلی با عنوان سازمان خود به مردم و دادسرای جرائم سایبری استانها اطلاع رسانی کنند همان گونه که صدا و سیما در خصوص صفحه جعلی خارج از گود به مخاطبان اطلاع رسانی کرد و مجرمین بدانند که بسیاری از صفحات جعلی شناسایی شده و هدایت کنندگان آن با برخورد جدی پلیس فتا مواجه شدند، شاید زمان زیادی برای شناسایی نیاز باشد اما گریزی از دست پلیس فتا نخواهند داشت.


گزارش از هانیه میرزاهدایتی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.