سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درگفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

عملکرد دولت در تقدیم لایحه برنامه ششم توسعه مغایر قوانین و یک کار عجیب است

چرایی برخورد زمستانه مجلس با برنامه ششم توسعه امشب 6 بهمن در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چرایی برخورد زمستانه مجلس با برنامه ششم توسعه امشب 6 بهمن در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "نوبخت" رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و "احمد توکلی" عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر این که برنامه ششم توسعه از چه اولویت‌هایی برخوردار است گفت: برنامه ششم توسعه سومین برنامه بعد از ابلاغ سند چشم‌انداز 20 ساله است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به این که از سال 84 دو برنامه را آغاز کرده‌ایم افزود: در طی 20 سال باید بتوانیم در منطقه از بعد اقتصادی و علم و فناوری جایگاه اول منطقه را کسب کنیم.

وی با اشاره به این که در برنامه ششم اهداف باید به گونه‌ای باشد  که تا پایان زمان مورد نظر ایران به یک کشور توسعه‌یافته تبدیل شود ادامه داد: در راستای هدفی که در سند چشم‌انداز مشخص‌شده ایران باید به کشور توسعه‌یافته تبدیل شود و در جایگاه نخست تا 1404 قرار بگیرد .

نوبخت با اشاره به این که نیمی از راه باقی مانده است که باید آن را طی کنیم خاطرنشان کرد: برنامه ششم باید مسئله محور باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به این که مسائل منطقه‌ای باید طبق سیاست‌های کلی فرادستی مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی  و برنامه ششم توسعه گفت: طبق برنامه مورد نظر باید به سواحل جنوبی به صورت ویژه توجه کنیم.

بر اساس قانون مجلس باید بررسی لایحه ششم توسعه را در الویت قرار دهد

نوبخت با تاکید بر این که بر اساس قانون مجلس باید بررسی لایحه برنامه ششم توسعه را در اولویت خود قرار دهد بیان کرد:  اقتصاد با تعامل در سیاست خارجی می‌تواند تعریف شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به این که برای اول سال 95 نیازمند بودجه هستیم تا بر پایه آن همه دستگاه‌ها تکلیفشان را بدانند گفت: در آیین‌نامه داخلی مجلس ماده 184 و 186 به بحث بودجه و برنامه ششم توسعه نیز به صورت همزمان تاکید شده است.

وی با اشاره به این که از آغاز سال 93 کار برنامه ششم را در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آغاز کرده‌ایم افزود: تا مرداد همان سال توانستیم پیش‌نویس سیاست‌های کلی را فراهم کنیم.

 لایحه ششم توسعه در راستای تحقق اهداف چشم‌انداز 1404 تدوین شده است

نوبخت با تاکید بر این که لایحه ششم توسعه در راستای تقویت اهداف چشم‌انداز 1404 تدوین شده است عنوان کرد:  در فضای جدید بعد از تحریم باید از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

نوبخت ادامه داد: اهداف کمی، کیفی راهبردها و سیاست‌ها در برنامه ششم توسعه طی سال‌های 95 تا 99 مشخص بوده و یکی از نوآوری‌های این برنامه نسبت به برنامه‌های قبلی این است که این برنامه تا سطح اقدامات اساسی ریز شده به این معنا که در حال حاضر نمایندگان مجلس می‌دانند که دولت اهدافی را که دنبال خواهد کرد بر اساس چه سیاست‌ها و راهبردهایی خواهد بود.

وی اضافه کرد: بخش قابل‌توجهی از برنامه‌ای که تهیه شده برای اجرا جزء اختیارات دولت قرار دارد و دولت می‌تواند آن‌ها را اجرا کند ولی بخشی از آن نیازمند اجازه قانونی است و یکی از مشکلاتی که در برنامه‌های سال‌های گذشته وجود داشت این بود که سال به سال در برنامه‌های توسعه یک بار همه قوانین را بازنگری می‌کردیم که به همین جهت ما در برنامه اول توسعه 52 تبصره داشتیم که این تبصره‌ها در برنامه پنجم به 235 تبصره رسید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تصریح کرد: بر این اساس ما تبصره‌های تکراری را به صورت احکام دائم درآوردیم و آن‌هایی که نیازمند مصوب مجلس است را در 31 تبصره تقدیم مجلس کردیم و این برنامه تقدیم مجلس خواهد شد.

 عملکرد دولت در تقدیم لایحه برنامه ششم توسعه مغایر قوانین و یک کار عجیب است

احمد توکلی عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه نیز با انتقاد از این که لایحه‌ای که دولت تقدیم مجلس کرده است لایحه برنامه ششم توسعه نیست اظهار داشت: هیچ نماینده‌ای لایحه برنامه ششم را ندیده و برای اولین بار یک کار عجیبی صورت گرفته مبنی بر این که دولت احکامی را برای اجرای لایحه برنامه ششم تقدیم مجلس کرده است درحالی‌که ما نمی‌دانیم برنامه چیست و چه نسبتی بین این احکام و برنامه وجود دارد.

وی با بیان این که لایحه‌ای که دولت تقدیم مجلس کرده به هیچ‌وجه لازمه برنامه ششم توسعه نیست و به درستی نیز اسم آن لایحه احکام لازم برای اجرای برنامه انتخاب شده است گفت: در تعاریفی که در ابتدای این لایحه آمده گفته‌شده برنامه توسعه مجموعه‌ای مشتمل بر اهداف کلی، اهداف کمی، راهبردها، سیاست‌ها، الزامات اساسی و منابع مورد نیاز آن‌ها است که به تصویب هیئت‌وزیران می‌رسد یعنی  برای اولین بار برنامه توسعه قرار است به تصویب هیئت‌وزیران برسد درحالی‌که این کار با آیین‌نامه داخلی مجلس تعارض آشکار دارد و دولت می‌بایست لایحه برنامه را تقدیم مجلس کند و مجلس نیز طبق قانون  این برنامه را تصویب و برای اجرا تقدیم دولت کند.

توکلی تاکید کرد: این اقدام دولت با آیین‌نامه داخلی مجلس ناسازگار و مغایر با قانون برنامه بودجه به عنوان تنها قانون مادری است که حاکم بر نحوه برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور است

اگر دولت می‌خواهد برنامه ششم را خودش تصویب کند در ابتدا باید قوانین را اصلاح کند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: البته بنده اشکالی نمی‌بینم که دولتی تصمیم بگیرد برنامه را خودش تصویب کند و بگوید این اقدام با قانون اساسی مغایر نیست و به مجلس نیز پیشنهاد کند قانون برنامه بودجه‌ای که حاکم بر برنامه‌ریزی کشور است را عوض کند و با مجلس نیز تفاهم کند که آیین‌نامه داخلی مجلس را تغییر دهد و آن وقت دولت لایحه اصلاح قانون برنامه بودجه را نیز به مجلس ارائه دهد و در این فاصله طرفین یکدیگر را توجیه کنند بنابراین اگر دولت قصد دارد خودش برنامه ششم توسعه را تصویب کند باید در ابتدا قوانین مربوطه را اصلاح کند.

نوبخت نیز در راستای اظهارات توکلی عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامی که صورت گرفته در راستای اجرای اصل 134 قانون اساسی و قانون برنامه بودجه است.

وی ادامه داد: در اصل 134 قانون اساسی وظایف رئیس‌جمهور تصریح شده و در آن عنوان شده است که رئیس‌جمهور می‌تواند برنامه‌ای با مشورت و همکاری هیئت‌وزیران آماده و آن را اجرا کند و در این راستا نیز رئیس‌جمهور باید تلاشی انجام دهد و با همکاری هیئت‌وزیران مصوبه‌ای صورت بگیرد که ما این کار را هم اکنون انجام داده‌ایم ضمن این که احکام مورد نیاز را نیز تقدیم مجلس کرده‌ایم و علاوه بر آن کل مجموعه را نیز تقدیم مجلس خواهیم کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور همچنین یادآور شد: مجلس همیشه این اختیار را دارد که اصلاحیه‌هایی در لایحه انجام دهد و مجلس می‌تواند پس از جمع‌بندی نظرات خود آن را تقدیم مجلس کند و مصوبه مجلس برای دولت لازم‌الاجرا خواهد بود.

توکلی نیز اظهار داشت: دولت می‌باید قانون برنامه توسعه را تنظیم و به مجلس بیاورد و مجلس آن را تصویب کرده و برای اجرا آن را به دولت ابلاغ کند.

نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با تاکید مجدد بر این که هیچ مغایرتی بین اقدام دولت با اصل 134 و 43 قانون اساسی وجود ندارد گفت: مجموعه برنامه ششم توسعه تقدیم مجلس خواهد شد ضمن این که این برنامه باید مصوبه هیئت‌وزیران را داشته باشد تا ما بتوانیم آن را تقدیم مجلس کنیم بنابراین آن چه که انجام‌شده مصوبه هیئت‌وزیران است و ما آن را تقدیم مجلس کردیم.

 فکر می‌کنم دولت و مجلس اختلافی درباره شیوه تصویب برنامه ششم توسعه ندارند

وی با تاکید بر این که گمان می‌کنم دولت و مجلس هیچ اختلافی نمی‌توانند درباره شیوه تصویب برنامه ششم داشته باشند گفت: ما همه اسناد را تقدیم مجلس می‌کنیم ضمن این که در برنامه همه چیز به صورت شفاف مشخص‌شده و به تصویب هیئت‌وزیران رسیده است و هر بخشی که مجلس تشخیص بدهد که دارای اشکال است می‌تواند آن را اصلاح کند.

نوبخت همچنین در خصوص لزوم رشد 7 درصدی  در کشور اظهار داشت: برنامه توسعه راهی است که وضع موجود را به وضع مطلوب وصل می‌کند و برای این که ما بتوانیم در پایان سند چشم‌انداز، سال 1404 در جایگاه نخست اقتصادی و علم و فناوری قرار بگیریم و یک کشور توسعه‌یافته شویم به رشد 7 درصدی نیازمندیم و باید ملزومات این رشد را محیا کنیم.

وی ادامه داد: بر این اساس ما برنامه را با امتناع به سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری تهیه کردیم و این برنامه نمی‌تواند برنامه‌ای باشد که دولت آن چه که خود می‌خواهد را انجام دهد و بر این اساس این برنامه طبق اصل 134 قانون اساسی و امتناع به اصل 110 قانون اساسی که در آن جا سیاست‌های مقام معظم رهبری ابلاغ شده است ما باید برای متوسط رشد 7 درصدی اقدام کنیم

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.