سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان؛

ضرورت هدایت نیروی کار به سوی فعالیت های خوداشتغالی

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون استان زنجان گفت:امروزه راهی جز سوق جوانان در مسیر غیر دولتی و ترویج و توسعه کارآفرینی و هدایت نیروی کار به سوی فعالیت های خوداشتغالی نداریم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،از زنجان؛مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت : غالب اشتغال در کشور فرهنگ پشت میز نشینی بوده و اغلب جوانان بیشتر جویای کار در بخش دولتی می باشند و اقبال کمتری نسبت به کارهای غیر دولتی دارند و این در حالیست که ظرفیت جذب در بخش دولتی پایین و سیاست دولت کوچک سازی بدنه آن می باشد.

محمد رضا یوسفی افزود: با در نظر گرفتن ظرفیت محدود جذب دولتی و از سوی دیگر خیل عظیم جوانان بیکار و فاصله زیاد بین عرضه و تقاضا در بازار کار ، راهی جز سوق جوانان در مسیر غیر دولتی و ترویج و توسعه کارآفرینی و هدایت نیروی کار به سوی فعالیت های خوداشتغالی نداریم.

این مقام مسئول تصریح کرد: تفکر غالب بین آحاد مردم جامعه خصوصاً جویندگان کار و خانواده های آنان ، مبنی بر این که اشتغال الزاماً مساوی با استخدام می باشد موجب گردیده که جوانان از دولت فقط انتظار فراهم کردن زمینه های استخدام و عموماً کار تابع را دارند.

وی افزود:با توجه به وضعیت اقتصادی و کاهش حجم سرمایه گذاری در سالهای اخیر و عدم تناسب فرصتهای ایجاد شده با ورودی جمعیت بیکار به بازار کار ، راهی جز تغییر رویکرد جوانان و خانواده ها و اصلاح فرهنگ اشتغال نداریم .

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه فرهنگ عموم خانواده ها و جوانان به سمت اشتغال در دستگاه های دولتی است ادامه داد: باید با اطلاع رسانی به مردم، واقعیت های بازار کار را به آنها نشان دهد.

وی با اشاره به آمار و ارقام بیان کرد : آنچه مشخص است استان زنجان دارای حدود 410 هزار نیروی کار است که حدود 370 هزار نفر از آنان مشغول به کار هستند و از مجموع این370 هزار نفر تنها 18 درصد، معادل 64 هزار نفر در بخش عمومی شامل دستگاه های دولتی، نیروهای مسلح و شهرداری ها مشغول به کار هستند.

یوسفی اضافه کرد:هر کدام از این نیروها به طور متوسط 25 الی 30 سال مشغول به خدمت هستند و سالانه چهار درصد از آنها از عرصه فعالیت به علت بازنشستگی و یا از کار افتادگی خارج می شوند.

وی با بیان اینکه این آمار نشان می دهد که دستگاه های عمومی به طور معمول در حداکثر ظرفیت خود می توانند سالانه برای سه هزار نفر اشتغال ایجاد کنند خاطرنشان کرد: از مجموع 40 هزار نفر بیکاری که در جستجوی کار هستند، حداکثر سه هزار نفر می توانند وارد عرصه فعالیت در دستگاه های عمومی شوند و 37 هزار نفر باقی مانده باید در مکان و جای دیگری مشغول به کار شوند.

این مقام مسئول گفت :همچنین جوانان و خانواده ها باید بدانند که داشتن مدرک و تحصیلات دانشگاهی دلیلی برای اشتغال جوانان نیست و امروزه مهارت است که حرف اول و آخر را در اشتغال می زند.

یوسفی در خاتمه افزود :متاسفانه یکی از بزرگترین مبلغان فرهنگ ناثواب اشتغال ، خانواده هایی هستند که فقط شغل دولتی را به عنوان شغل به حساب می آورند و نه تنها فرهنگ اشتغال بین جوانان بلکه خانواده ها نیز تغییر نگرش داشته باشند .


انتهای پیام/پ

برچسب ها: فعالیت ، اشتغال ، کار ، زنجان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.