سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صالحی در بازدید از انتشارات قدیانی؛

بهترین پاتوق فرهنگی کتاب فروشی‌هاست

حل مشکلات فرهنگی به طور مستقیم با مدیران کل در پاتوق‌های فرهنگی قابل حل است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید عباس صالحی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز از انتشارات قدیانی بازدید کرد.

صالحی در حاشیه این بازدید با اشاره به فلسفه و حضور در رشته‌های فرهنگی یادآور شد: در پی چند ماه گذشته ما با مشاوران و مدیران کل ادارات به این نتیجه رسیدیم که وقت های ثابتی برای اهل قلم و کسانی که مشکل و یا مسئله‌ای دارند، بدون وقت قبلی با مدیر کل در نظر بگیریم. لذا قرار شد همه‌ی مدیران کل و مدیران مؤسسات فرهنگی هر هفته حداقل دوساعت وقت آزاد برای اینگونه مراجعه‌ها بگذارند تا مردم با مسئولان مربوطه بدون وقت قبلی گفت‌وگو کنند با این مبنا همه‌ی دوستان ما در ادارات کل زمان خود را برای این برنامه‌ها مشخص کردند همه‌ی کسانی که با ما ارتباط دارند بدانند که می‌توانند با مدیر مسئول به طور مستقیم سؤالات و مسائل خود را مطرح کنند.

وی ادامه داد: احساس خود من این بود که به جای اینکه جلسات خود را در یک پاتوق فرهنگی بگذاریم بهتر بود در یک فضای غیررسمی باشد و شعار ما خدمت‌گذار اهل فرهنگ هستیم باید شمه و نمای آن در این جلسات دیده شود اما پیشنهادهای مختلفی مطرح شد که این پاتوق فرهنگی کجا باشد. در میان تمام گزینه‌ها کتاب فروشی‌ها به عنوان بهترین پاسخ به نظر آمد زیرا بیش از 100 سال است که در کشور ما مکتب‌خانه‌ها پاتوق‌های فرهنگی هستند و این فضا فضایی که به عنوان مکانی مناسب برای دیدار با اهالی فرهنگ و قلم است طبعا در این پایگاه مسائل کتاب فروشی به شکل مورد توجهی قرار خواهد گرفت زیرا بهترین پاتوق فرهنگی کتاب فروشی‌هاست.

معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در این چند جلسه ما با حدود 40، 50 نفر از ناشران و مؤلفان و اهالی فرهنگ گفت‌وگو داشتیم. پربسامدترین مسئله‌ها مربوط به حوزه اقتصادی نشر خرید کتاب از ناشران، مسائل مربوط به اهل قلم جهت چاپ و... بوده است اما بحث‌هایی هم در فضای حاشیه‌ای و کلی‌تری اتفاق افتاد. در وهله اول تکثیرهای غیر مجاز است که در این راستا علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه‌ای به لاریجانی برای ایجاد شعبه ویژه حقوق مالکیت‌های ادبی نوشت دوم اینکه نامه‌ای به موسویان معاون فرهنگ و دیجیتال درباره کتاب‌هایی که در برخی سایت‌ها دانلود می‌شود نگاشته شد. سایت‌هایی که بدون اجازه ناشران و مؤلفان کتابهایشان روی سایت می‌گذارند اسامیشان به مرکز فناوری دیجیتال فرستاده می شود تا بتوانیم مسئله‌های تکثیر غیرمجاز را به حداقل برسانیم.

صالحی با اشاره به رونمایی غیررسمی از کتاب نهج‌البلاغه موسوی گرمارودی گفت: خوشبختانه این جلسه با عرضه‌ی یکی از آثار فاخر و خوب در حوزه اسلامی با عنوان نهج‌البلاغه موسوی گرمارودی همراه شد. قبل از انقلاب تنها ترجمه نهج‌البلاغه اثر فیض‌الاسلام بود ولی بعد از انقلاب ترجمه‌های متعدد و مختلفی از نهج‌البلاغه داریم ناگفته نماند ما زمان زیادی برای انتشار کتاب موسوی گرمارودی بوده‌ایم که دوسال در انتشارات قدیانی روی آن کار می‌شد.

معاون وزیر و فرهنگ ارشاد اسلامی در پایان گفت: این جلسات فرهنگی و این مجموعه باید به یک بنگاه فرهنگی تبدیل شود بهتر است این بنگاه‌های فرهنگی توسط اهالی قلم از جمله خبرنگاران از طریق رسانه به جامعه معرفی شود.



انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.