سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خودنمایی ژستی جدید در دستان جوانان امروزی

دوری از خانواده، بیکاری،اصرار دوستان، خودنمایی و کسب لذت ازجمله عوامل مهم روی آوردن به سیگار در بین جوانان است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پدیده سیگار کشیدن در بین جوانان و نوجوانان یکی از مشکلات بزرگ در بسیاری از جوامع امروزی است که در این بین سیگار کشیدن زنان در فرهنگ ایرانی پدیده‌ای ناپسند و خارج از عرف است که با تبلیغات گسترده و کم‌کاری مسئولان در بخش فرهنگ‌سازی این پدیده نه تنها به سمت کم رنگ‌تر شدن نرفته بلکه به نوعی به ژست روشنفکری و کلاس اجتماعی در جامعه تبدیل شده است.

این روزها دیدن دختران و پسران سیگار به دست در کافی شاپ‌های دود گرفته، پارک‌ها و ماشین‌های مدل بالا چندان عجیب به نظر نمی‌رسد و گاهی تاجایی پیش می‌رود که سیگار کشیدن و همراه داشتن آن یک جور کلاس تلقی می‌شود و تنها جنبه خودنمایی،کسب لذت و تقلید برای آن‌ها مهم است و بس! 

این در حالی است که استعمال قلیان به تهدیدی جدی تبدیل شده و آمار مصرف آن نیز بسیار بیشتر از سیگار است و به نوعی همگانی است زیرا خانواده‌ها نسبت به قلیان کشیدن نوجوانان و جوانان خود حساسیتی ندارند و در جمع خانوادگی، تفریحات و میهمانی‌ها قلیان به راحتی دست به دست می‌شود و جای خود را در میان خانواده‌ها باز کرده است.

**تبلیغات خاص برای سیگارهای خاص

کافیست سری به شبکه‌های مجازی بزنید که این روزها به شبکه‌های تبلیغاتی و خرید تبدیل شده است. شبکه هایی که با تبلیغ سیگارهای ارزان و  رنگی بسیار جذاب و چشم نواز به راحتی در دستان جوانان جا خوش می کنند اما چه کسی باید پاسخگوی واردات این سیگارها در شبکه‌های مجازی و همچنین وجود کافه‌های بسیارگران قیمت که پاتوق بچه پولدارها شده و هر نوع استعمال دخانیات در آن آزاد است، باشد؟

مصرف سیگار معمولاً در سنین جوانی و نوجوانی و از روی کنجکاوی با یکبار امتحان کردن و تبلیغ از طریق دوستان و همسالان و یا به دلیل مخالفت با خانواده، رقابت با گروه همسالان شروع می شود و رفته رفته به آن عادت می‌کنند و دیگر قادر به ترک آن نیستند.


 با توجه به اینکه دوری از خانواده، بیکاری، محرک‌های روانی، اصرار دوستان و بالابردن اعتماد به نفس و خودنمایی از جمله عوامل شایع روی آوردن به سیگار است ولی در این بین والدین باید با ایجاد و برقراری روابط گرم و صمیمی و سرشار از ثبات و امنیت در بین اعضای خانواده باعث تقویت اعتماد به نفس همراه با احساس تعلق به جمع و نوع دوستی شوند زیرا در مواردی که روابط عاطفی بین اعضای خانواده سرد و خشک باشد فرزندان احساس تنهایی کرده و برای پرکردن خلا عاطفی خود به محیط خارج از خانواده پناه می‌برند همچنین مدارس با استفاده از موقعیت و امکانات می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از استعمال دخانیات توسط دانش آموزان داشته باشند و محیطی ایجاد کنند که دانش آموزان را تشویق به تقویت اعتقادات و رفتارهای ضد سیگارکشیدن کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.