سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش بازده انرژی در مدار‌های الکتریکی به کمک نانودستگاه‌های مبتنی بر DNA

دستگاه‌های مبتنی بر DNA برخلاف عملکرد دستگاه‌های الکتریکی رایج، می‌توانند در مقیاس نانو تولید شده و بازده انرژی را در مدار‌های الکتریکی بهبود ببخشند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محققان همواره علاقه قابل‌ توجهی برای استفاده از DNA به‌ عنوان واحدهای سازنده در مقیاس نانو داشته‌اند. در این راستا، چند گروه تحقیقاتی از دانشگاه‌های کالیفرنیا، دیویس و واشنگتن اقدام به ساخت کلید‌های DNA الکترو‌مکانیکی برای محاسبات در مقیاس نانو کردند. 

در این پژوهش، محققان نشان داده‌اند که کنترل ساختار DNA می‌تواند رسانش آن را به‌گونه‌ای تعدیل کند که در جهت عکس نیز قابل کنترل باشد و این امر به طراحی دستگاه‌های مبتنی بر DNA در مقیاس نانو کمک خواهد کرد. چنین دستگاه‌هایی، برخلاف عملکرد دستگاه‌های الکتریکی رایج، می‌توانند در مقیاس نانو تولید شده و بازده انرژی را در مدار‌های الکتریکی بهبود ببخشند. 

جان هیهات، نویسنده ارشد مقاله و استادیار مهندسی کامپیو‌تر و برق دانشگاه دیویس، می‌گوید: با کاهش اندازه دستگاه‌های الکتریکی، ساختن آن‌ها مشکل‌تر و گران‌تر خواهد بود؛ اما دستگاه‌های مبتنی بر DNA با روش‌های خاصی به نام اُریگامی DNA به‌ طور مستقیم طراحی می‌شوند. این روش عبارت است از تا کردن DNA در مقیاس نانو برای ساخت شکل‌های دو و سه بعدی. 

دانشمندان دریافته‌اند که DNA شامل دو ترکیب پایدار است و با جابجایی این دو ترکیب، یک کلید برگشت‌پذیر ایجاد می‌شود. در ترکیب اول، فضاهای خالی و انحناهای متفاوتی بین جفت‌های اساسی وجود دارد و نسبتاً متراکم‌تر از ترکیب دوم است. در ترکیب دوم، DNA ساختار دولایه‌ای دارد و این امر به نوع مولکول‌ها مرتبط است. هنگامی که این ساختار در معرض اتانول قرار گیرد، به ترکیب اول که رسانایی بیشتری دارد تبدیل شده و با خروج اتانول از محیط، به شکل ترکیب دوم با رسانایی کمتر در‌ می‌آید. 

اگر چه این مطالعات بیانگر امکان ساخت کلید‌های الکترومکانیکی با DNA است، محققان بر این عقیده‌اند که پژوهش‌ زیادی برای پیشبُرد این یافته‌ها باید صورت گیرد تا بتوان از آن برای کاربرد‌های الکتریکی بهره برد. 

محققان این پروژه معتقدند که می‌توان با این روش، محاسبات را با سرعت بالا‌تر انجام داد. کارایی سیستم‌هایی که از این نوع فناوری بهره‌مند هستند بسیار بالا بوده و مصرف انرژی کمتری دارند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.