سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تفاهم نامه‌ای که در گام اول درجا زد

چندوقت پیش بود تفاهم نامه‌ای بین وزارت نیرو و مرکز توسعه خواهر شهرهای ایران در رابطه با بخش آب و انرژی منعقد شد،اما گویا کم لطفی‌های وزارت نیرو این تفاهم نامه را در همان روزهای نخست ناکام گذاشت.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در روزهایی که خبر از تقلیل رفتن منابع آبی کشورمان و حرکت کشورهای  توسعه یافته به سمت دیپلماسی عمومی آب و اصلاح الگوی مصرف با ورود سازمان‌های غیردولتی و نهادهای مردمی به گوش می‌رسد، اما تفاهم نامه‌های همکاری به امضا رسیده برای آغاز این حرکت در کشور ما تنها در روی کاغذ مانده و متاسفانه به مرحله اجرا نمی‌رسد که تفاهم نامه همکاری بین وزرات نیرو و مرکز توسعه خواهر شهرهای ایران با هدف فرهنگ‌سازی الگوی مصرف بهینه آب و انرژی در کشور ما نمونه‌ای از این موارد است.

*تفاهم نامه‌ای هدفمند که سوی کاغذ مانده است

در تاریخ 94/05/20 مرکز بین‌المللی توسعه خواهرشهرهای ایران با هدف بهره‌مندی از توانمندهای متقابل برای اجرایی کردن برنامه‌های کلان کشور در بخش آب ، برق و همکاری‌های آموزشی و پژوهشی برای ایجاد فرهنگ‌سازی الگوی مصرف بهینه آب و انرژی، تفاهم نامه‌ای را با وزارت نیرو به امضا رسانده ولی از آن زمان تاکنون از اجرا شدن این توافق نامه خبری به گوش نمی‌رسد در حالی‌که اوضاع آب و مصرف آن روز به روز در حال وخیم‌تر شدن است.

علیرضا رجائی مدیر عامل مرکز بین‌المللی توسعه خواهر شهرهای ایران در این خصوص می‌گوید: مدتهاست از زمان امضاء تفاهم‌نامه می‌گذرد و الگوی مصرف در بین ایرانیان اصلا درست نبوده و وضعیت مصرف منابع آب و انرژی هرروز در حال وخیم‌تر شدن است ولی همچنان همکاران وزارت نیرو اجرای تفاهم نامه را به تعویق انداخته‌اند.

*ایجاد شورای دیپلماسی آب و انرژی

دو سازمان در مدت زمان اجرای تفاهم نامه که از زمان امضا تا سه سال پس از تاریخ انعقاد آن است ملزم به ایجاد شورای عالی دیپلماسی آب و انرژی، در راستای ذخیره سازی و مصرف با استفاده از ظرفیت‌های حاکمیتی و نهادهای مرمی شده‌اند.

علیرضا رجائی مدیرعامل مرکز بین‌المللی توسعه خواهر شهرهای ایران درباره دیگر مفاد تفاهم نامه مرکز خود با وزارت نیرو اظهار داشت: تلاش در جهت برآوردن نیازهای آموزشی و پژوهشی و تولید برنامه‌های تصویری،سینمایی،انیمیشن،نقاشی و تئاتر برای انتقال پیام‌ الگوی مصرف بهینه آب و انرژی به شکل مشترک بین کشورهای فارسی زبان همجوار از دیگر برنامه‌های اجرایی مطرح شده در توافق نامه است.

*عقب ماندن از قافله

در روزگاری که منابع طبیعی و تجدید ناپذیر هرثانیه درحال خطر و نیازمند بهبود شرایط خود هستند دیپلماسی رسمی و ارگان‌های دولتی باید همچون دیگر کشورها در صدد تشویق و همکاری با نهادهای مردمی،غیردولتی و ایجاد دیپلماسی عمومی و همکاری و تبادل اطلاعات علمی با سایر کشورها باشند چرا که زمان غیرقابل برگشت.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.