سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بحران سوریه؛ بزرگترین چالش اوباما در دوران ریاستش

وب‌سایت "پولیتیکو" با انتشار گزارشی به بررسی بزرگترین چالش باراک اوباما در دوره ریاستش پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت "پولیتیکو" در گزارشی به شرح مشکلاتی که "باراک اوباما،" رئیس‌جمهور آمریکا در دوره ریاست جمهوری خود با آن روبرو بوده است، پرداخت. در این گزارش آمده: سخت‌ترین مسئله‌ای که اوباما را به چالش کشید، بحران سوریه بود. جنگ پنج ساله سوریه بارها اوباما را به تعیین سیاستی مناسب درقبال مسائل دمشق وادار کرد؛ وی در اکثر موارد کمترین کار ممکن را انجام می‌داد.

برای مثال زمانیکه بحران داخلی سوریه بالا گرفت، اوباما از انجام هر کاری اجتناب کرد. وی درگیری در این جنگ را پرهزینه و بدون نتیجه می‌دانست و تمایلی به مشارکت در بحران جدید خاورمیانه نداشت. معمولاً در جلساتی که برای بحث درمورد جنگ داخلی سوریه برگزار می‌شد اوباما می‌پرسید: "به من بگویید نتیجه ورود به این جنگ چیست؟"

وی این سوال را به درستی مطرح می‌کرد؛ اما باید پرسشی دیگر را برای تکمیل آن می‌پرسید: اگر کاری انجام ندهیم این جنگ به کجا می‌رسد؟

پاسخ این است: متوقف نشدن جنگ داخلی سوریه به یک فاجعه انسانی، بحران پناهجویان اسفناک، گسترش جنگ‌های نیابتی و پیدایش داعش انجامید.

نگارنده می‌نویسد: البته پرسیدن این سوال برای اوباما بسیار دشوار بود زیرا با توجه به شرایط سوریه، عراقی دیگر را تصور می‌کرد. وی جنگ عراق را یک اشتباه و فاجعه بزرگ می‌داند. همچنین هدف از انتصاب وی به سمت ریاست‌جمهوری، خروج از جنگ‌های خاورمیانه بود. اما سوال اینجاست: آیا سوریه مانند عراق است؟

اشتباه آمریکا در عراق، ورود به این کشور بدون اتخاذ تمهیدات لازم بود. هیچ برنامه‌ای برای تشکیل دولت یا نیروی نظامی برای عراق طراحی نشده بود. آمریکا با مداخله در امور اجرایی این کشور به نماد اشغالگری تبدیل شد.

اما شرایط سوریه همیشه متفاوت بوده است. آمریکا در عراق یک اشغالگر و متجاوز به حساب می‌آمد درصورتیکه بحران دمشق داخلی است و بحث اشغال از سوی واشینگتن مطرح نیست. 

نگارنده در پایان نتیجه می‌گیرد: اگر اوباما تردید نمی‌کرد و در زمان مناسب، تصمیم درستی اتخاذ می‌کرد؛ جنگ داخلی سوریه گسترده نمی‌شد. بنابراین زمینه برای آغاز جنگ‌های نیابتی عربستان، ترکیه و قطر در سوریه فراهم نمی‌شد. حتی گروه تروریستی داعش نیز در مراحل اولیه مهار می‌شد. 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۳۰ ۲۱ دی ۱۳۹۴
نویسنده مقاله مثل این که حالش خوب نیست !!!!
وقتی دولت آقای اوباما خودش موسس داعش و دیگر گروه های جنایتکار اعزام شده به کشور سوریه می باشد ، چه تصمیم دیگری باید بر علیه آنها بگیرد .
حال هم دارد کمک می کند که این جنایتکار ها کمتر آسیب ببینند و همین ماجرا را در افغانستان شروع کرده و پیگیری می نماید !!!!