سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جشن پایان ابولا بهانه‌ای برای بازنگری به قاره فرصت‌ها

جشن پایان ابولا بهانه‌ای برای بازنگری به قاره فرصت‌ها یعنی آفریقا است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس ابولا برگرفته از نام یکی از دریاچه‌های کنگو است که شیوع آن در کشورهای کنگو و سودان در سال 1976 رخ نمایان نمود و این بیماری مهلک واگیردار، سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا با توجه به مرگ و میر سه تن از چهار نفری که به بیماری ایبولا دچار شده‌اند، وارد عرصه عملیاتی شود.



بیماری مربوطه در بدو وورود خود مناطق مسکونی جنگل‌های استوایی را درهم نوردید و برخی از افراد شیوع سریع آن را دلیل استفاده غذایی از خفاش، میمون و بز کوهی و سنجاب و یا حتی شیوع آن از لاشه مرده این حیوانات در مناطق جنگلی و یا استوایی اعلام کرده‌اند.

بیماری ابولا تا سال 2003 در کشورهایی مانند کنگو، اوگاندا، گابن، ساحل عاج و لیبریا دیده شده که در افراد بیمار از طریق تماس مستقیم مانند خون، سرنگ آلوده، ترشحجات بزاقی، مایعات بیولوژی و حتی در زمان تشییع جنازه افراد از طریق تماس با بدن مردار، انتقال پیدا کند.

26 دسامبر 2013 علائم ایبولا در یکی از روستاهای گینه مشاهده شد که پس از دو روز پسربچه بیمار درگذشت. سازمان بهداشت جهانی پس از مطالعه دریافت، او به ایبولا مبتلا بود است. حال دوره جدیدی از شیوع ایبولا در منطقه جنگلی در مثلث کشورهای گینه، لیبریا و سیرالئون و بعنوان خط قرمز، ایجاد شده بود.

کشورهایی که بدلیل ناکاآمدی زیرساخت‌های بهداشتی، فرهنگ بهداشت، فقر و بیکاری و ... در برابر ابولا بسیار آسیب پذیر بودند. سازمان بهداشت جهانی پس از تحقیقات میدانی و مطالعات علمی خود، شیوع ویروس ابولا را در وبسایت خود در تاریخ 23 مارس 2014 اعلام نمود.

حال پس از تلاش‌های بسیار در قرنطینه نمودن افراد مبتلا به در بیمارستان‌های ویژه، استفاده اجباری از ضدعفونی کننده‌ها در سطح شهر و تمامی روستاها، وضع قوانین بهداشتی سختگیرانه در کشور گینه و ... سازمان بهداشت جهانی پایان این بیماری مهلک را در گینه کوناکری 29 دسامبر مطابق با هشتم دیماه 94 اعلام نمود و به تبع آن جشنی باشکوه، به میزبانی رئیس جمهور و مشارکت سفرا، مسئولین و 100 هزار تن از مردم گینه در کوناکری برگزار شد.

هرچند برخی از مسئولین اپوزیسیون این کشور، برگزاری جشنی پرهزینه را برای پایان بیماری که موجب درگیر شدن 3807 نفر به این بیماری مهلک و فوت 2536 نفر از اتباع گینه شده را غیر ضرری می‌دانند.

شیوع این بیماری در گینه علاوه بر بحران داخلی و ایجاد ترس و دلهره در بین مقامات و مردم کشور، خسارات قابل توجه اقتصادی به کشور وارد نمود، بسته شدن بسیاری از مرزهای زمینی با این کشور (مانند سنگال و گینه)، بسته شدن بسیاری از خطوط هواپیمایی خارجی به گینه، محدود شدن قابل توجه صادرات محصولات باغی و زراعی این کشور، خروج بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی، تعطیلی برخی از کارخانجات صنایع غذایی، عدم صدور مجوز روادید اتباع گینه‌ای به برخی از کشورها به ویژه در زمان انجام فرایض حج و ... حال آنکه با خاتمه این بحران، قطعا شاهد بالندگی و رشد اقتصادی گینه خواهیم بود.

با توجه به کمک‌های قابل توجه برخی از کشورها مانن چین، ژاپن، کانادا، آمریکا، فرانسه و ... در ابعاد مالی، بهداشتی و حتی برقراری خطوط هوایی (مانند فرانسه و مراکش) و یا اعزام لشگرهای بهداشتی (مانند کشور عربستان سعودی)، قطعا شاهد حضور بیشتر کشورهای مربوطه در حوزه اقتصادی گینه خواهیم بود.

امیدواریم جمهوری اسلامی ایران از فضای پیش روی در گینه با حمایت از بخش ‌های اقتصادی کشور و همچنین همکاری‌های بهداشتی، زمینه فعالیت بخش‌های محترم اقتصادی و بهداشتی را در این کشور فراهم سازد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.