سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اعدام سعودی با تکنیک داعشی؛

اگر شیخ‌النمر دو سال پیش اعدام می‌شد واکنش‌ها چگونه بود؟

فردی که شیخ نمر را اعدام کرد از قدیمی‌ترین و مشهورترین جلادان در عربستان است که تقریباً هر ماه، هفت یا 10 سر را با شمشیر قطع می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "اعدام سعودی با تکنیک داعشی" اعدام شیخ باقر النمر رهبر شیعیان سعودی توسط حکام این کشور، موجی از انزجار را در سرزمین های اسلامی ایجاد کرد، به ویزه پس از بروز فاجعه منا و بی توجهی خاندان آل سعود به این فاجعه ننگین چنین اقدامی سیاست های استکباری این کشور را بیش از پیش نمایان ساخت.

واکنش های بین المللی به این موضوع نیز آنطور که باید درخور توجه نبود و بار دیگر شاهد سکوت سازمان های حقوق بشری بودیم و با یک سوال به ماهیت این جوامع پی خواهیم برد که چرا وقتی پای  رژیم صهیوینیستی و جوامع حقوق بشزی به میان می‌آید محکومیت‌ها لفظی می‌شود و از تحریم خبری نیست!!!



به عقیده برخی کارشناسان رژیم آل سعود به نقش کلیدی ایران در منطقه پی پرده که نمود آن توافق مذاکرات هسته ای است که معادلات مهمی را در منطقه و جهان رقم زده است به همین جهت این رزیم در تلاش است تا تمامی توجهات بین المللی به یک نقطه یعنی ایران جمع نشده و خود را به هر روشی مطرح کند شاید به مانند یک شاگرد غلدر مدرسه با کتک کاری و زورگیری سعی در مطرح ساختن خود دارد در حالی که در هیچ آزمون و المپیادی با کتک کاری راه نمی توان به جایی برد.

اما گر شیخ‌النمر دو سال پیش اعدام می‌شد واکنش‌ها چگونه بود؟

امروز شاهد محکومیت های زیادی از سوی کشورهای جهان هستیم که از همین امر می توان دو برداشت مهم داشت از جمله اینکه باز هم در بطن موضوع می توان به قدرت ایران پی برد چراکه کشورمان همواره پیرامون این اعدام و پیامدهایش هشدار داده بود و بیانیه هایی هم که در جهان صادر شد همگی هم سو با مفادی بود که جمهوری اسلامی ایران همواره بر ان تاکید داشت، همچنین با این اقدام چهره آل سعود و دست و پا زدن هایش بیشتر جلوه پیدا کرد.

در اینجا بخشی از واکنش ها از سوی کشورهای مطرح در معادلات جهانی را می اوریم، البته همانطور که در ابتدا اشاره شد هرچند این محکومیت ها لفظی است و در پشت پرده، جریان به گونه ای دیگر پیگیری می شود اما در طول تاریخ اظهارات و واکنش ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و برای رسیدن به همین نقطه نیز جا به جایی های مهمی صورت گرفته است.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای در واکنش به اعدام رهبر شیعیان عربستان، درباره اعدام آیت‌الله النمر تاکید کرد که آقای بان کی مون به شدت از این موضوع وحشت‌زده شده است.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای تنها به ابراز نگرانی از اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته عربستانی پرداخت و هشدار داد که احتمال دارد این اقدام عربستان منجر به افزایش بحران‌های طایفه ای شود.

وی در موضعی فریبنده از رژیم سعودی خواست که اجازه بیان نظرات به شیوه های صلح آمیز را بدهد و به حقوق بشر احترام گذاشته و از آن محافظت کند.

وزارت خارجه آلمان با انتشار بیانیه ای نوشت: اعدام شیخ نمر باقر النمر نگرانی ما از افزایش تنش ها و شکاف در منطقه را افزایش می دهد.

کریستوفر اشتراسر نماینده ویژه دولت آلمان در امور حقوق بشر نیز امروز در صفحه توییتر خود نوشت 'مجازات اعدام را متوقف کنید. از گزارش های مربوط به اعدام های اخیر در عربستان شوکه شدم.' همچنین در بخشی از بیانیه وزارت خارجه آلمان آمده است: موضع ما روشن است. مجازات اعدام، روشی انسانی برای مجازات نیست و ما آن را در هر شرایطی رد می کنیم. آلمان همراه با شریکان خود در اتحادیه اروپا می کوشد مجازات اعدام را در سراسر جهان لغو کند.

وزیر خارجه در سایه انگلیس در واکنش به اعدام رهبر شیعیان عربستان توسط مقامات سعودی گفت که این یک اقدام کاملا اشتباه بود.در اولین واکنش مقامی انگلیسی به اعدام رهبر شیعیان عربستان، وزیر خارجه در سایه انگلیس اعدام آیت‌الله النمر را اشتباهی بزرگ دانست.

موگرینی ابراز نگرانی کرده که این اقدام باعث شعله ور شدن بالقوه تنش های فرقه ای شود که پیشتر ویرانی های زیادی را در منطقه به همراه داشته است.

در این بیانیه، اتحادیه اروپا ضمن مخالفت شدید با اعدام تحت هرشرایط و به خصوص در موارد اعدام های گروهی، مقامات سعودی را به پیشبرد آشتی میان جوامع مختلف دراین کشور فرا خوانده است.





مقایسه سبک مجازات های اعمال شده در سرزمین های تحت اختیار ابوبکر البغدادی سرکرده داعش با سرزمین حجاز که تحت اختیار حکام سعودی است نشان از شباهت بسیار نزدیکی است که حکایت از سر منشا مشابه آن ها دارد. با این حال اقدامات جنایت کارانه و غیر انسانی سعودی ها به دلیل اتکای آن ها به دلارهای نفتی عموما از سوی منابع رسانه ای مورد پوشش قرار نمی گیرد.





در جدول فوق که خود را "جرم و مجازات" نام نهاده است، در سمت چپ ابتدا به جرائم پرداخته و سپس به مجازات آن در دو سیستم قضائی داعش و عربستان سعودی اشاره شده است.

فیلم اعدام‌های شیخ نمر و ۴۶ نفر دیگر که در عربستان انجام شد، نشان می‌دهد که هیچ چیزی از ویدئوهای تبلیغاتی اعدام تروریست‌های تکفیری داعش کم ندارد.



البته عربستان سعودی مدعی است که تفاوتی آشکار بین این کشور و خلافت داعشی در بریدن سر مخالفان وجود دارد. ایندپندنت در ادامه نوشته است: یکی از مقامات ارشد سعودی مدعی شده است که اعدام و گردن زدنی که در این کشور انجام می‌شود قابل قیاس با رفتار داعش نیست زیرا گردن زدن در این کشور بر مبنای احکام دادگاه صورت می‌گیرد.

عربستان سعودی اکنون تنها کشور در جهان است که قوانین سر بریدن و به صلیب کشیدن در آن وجود داشته و مرسوم می باشد. کشوری که به دلیل داشتن روابط حسنه با دنیای غرب عموما زیر تیغ انتقادات محافل ظاهرا بشر دوستانه قرار نگرفته و با خیال آسوده به اقدامات شنیع خویش ادامه می دهد. نکته جالب تر در این باره تقدیرهای صورت گرفته از حکومت سعودی در باب مسائل بشری می باشد. در تاریخ 26 شهریور و در آخرین اقدام از رویه ی فوق، فیصل بن حسن طراد، نماینده ی عربستان سعودی در دفتر سازمان ملل در ژنو، رسما برای بار دوم به عنوان رئیس گروه مشاورۀ حقوق بشر که پنج عضور دارد، منصوب شد. وی پیشتر در ماه ژوئن برای این پست انتخاب شده بود. این گروه مشورتی که یونان، الجزایر، شیلی و لیتوانی از دیگر اعضای آن هستند، وظیفه دارد مقامات 77 پست را در سراسر جهان برای رسیدگی به پرونده‌های حقوق بشر انتخاب کند!

گزارش از هدیه آقاپور

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان 
اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
لعنت خدا بر حکومت کثيف و عقب مانده سعودي و همه جنايتکاران وهابي و داعشي و تکفيري که همه سر و ته يک کرباس هستند
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۰ دی ۱۳۹۴
به نظر من عربستان دیگه شورشو در اورده
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۹ دی ۱۳۹۴
مطالبتون، روشنگر وکامله، متشکرم
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۹ دی ۱۳۹۴
به نظر من ک عربستان پاشو از گلیمش دراز تر کرده وباید ی درس حسابی بهش بدیم.