سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشاور رئیس جمهور خبر داد

جزئیات توسعه مناطق آزاد و ویژه/ مناطق آزاد به ریل اصلی خود بازگشتند

مشاور رئیس جمهور با اشاره به اینکه در دو سال گذشته مناطق آزاد به ریل اصلی خود بازگشته‌اند، گفت: سیاست جدی در رابطه با مناطق آزاد و ویژه ایجاد سکوهای صادراتی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد در حاشیه همایش حمل و نقل صادراتی در جمع خبرنگاران با اشاره به انتقاد از مناطق آزاد کشور گفت: آنچه که امروز به عنوان انتقاد از مناطق آزاد مطرح می‌شود همان سیاست‌هایی است که رئیس جمهور در دو سال قبل نسبت به روند مناطق ابلاغ کرده بود و اکنون منتقدان نسبت به آن سخن می‌گویند.

وی افزود: تا به امروز دستاوردهای متعددی در حوزه مناطق آزاد به دست آمد که امیدواریم با سیاست‌های ابلاغی رئیس جمهور بتوانیم سرانجام خوبی را برای مناطق آزاد رقم بزنیم و می‌‎توان گفت در شرایط کنونی در دو سال گذشته مناطق آزاد به ریل اصلی خود برگردانده شده‌اند.

مشاور رئیس جمهور به اشاره به سیاست‌های دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه گفت: ایجاد سکوهای صادراتی از جمله این سیاست‌ها است که امسال دو سکوی صادراتی شلمچه و ماکو افتتاح شد و همچنین پایانه صادراتی سرخس در دست ساخت بوده و منطقه آزاد ارس نیز در دست توسعه است.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به انتخاب مناطق آزاد جدید گفت: انتخاب مناطق آزاد بر اساس سیاست گسترش صادرات به کشورهای همسایه است چرا که فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بازارهای جهانی خوبی دارد و باید برای آن بازارسازی کرد.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که بازار کشورهای همسایه بازار کمی نیستند و در این راستا منطقه آزاد مهران به عنوان سکوی صادراتی به عراق تعیین شده همچنین منطقه آزاد اردبیل برای کار با آذربایجان و اینچه برون برای ترکمنستان و قزاقستان ایجاد می‌شود.

ترکان با اشاره به منطقه آزاد جاسک گفت: این منطقه به عنوان پایانه صادراتی دوم کشور در نظر گرفته شده و با نظر رئیس جمهور قرار است این منطقه تجارت در دریای عمان را ساماندهی کند .

ترکان در پاسخ به سوالی مبنی بر سهم مناطق آزاد از کل صادرات گفت: مناطق آزاد و ویژه سهم 70 درصدی را از کل صادرات دارند و در این راستا در دو سال اخیر چندین فرودگاه و بندر خشک در مناطق آزاد برای ساخت آغاز شده است و همچنین ساخت پایانه صادراتی باکو نیز به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: در هندورابی یک فرودگاه و یک بندر در دست ساخت است و در قشم بندر توسعه‌ای را در دست ساخت داریم که می‌تواند تحول آفرین باشد.

وی تصریح کرد: ساخت بندری 37 هزار تنی در کیش در ابتدای دولت یازدهم آغاز شده و در هندورابی یک فرودگاه و یک بندر جدید در دست ساخت است که امسال ساخت باند فرودگاه تمام خواهد شد.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که در چابهار به غیر از فرودگاه کنارک، فرودگاه مستقلی در داخل این منطقه آزاد ایجاد خواهد شد.


** جاماندگی ایران از فناوری در حمل و نقل

اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور صبح امروز در اولین همایش حمل و نقل صادراتی با اشاره به اهمیت به روز کردن سیستم‌های حمل و نقل صادراتی گفت: تا دو سال آینده حجم صادرات سنگ آهن 1.5 میلیارد دلار بود که اکنون این رقم به دلیل تغییر فناوری به صفر رسده است چرا که در سال‌های گذشته بر با کشتی‌های اندیماکس جابجا می‌شود اما اکنون کشتی‌های 400 هزار تنی و 800 هزار تنی جایگزین آن شده‌اند.

وی افزود: ما تنها این کشتی‌ها را در بخش نفت داریم اما برای کالای خشک از این فناوری استفاده نکردیم و تا زمانی که از این فناوری جا بمانیم نتیجه همین می‌شود.

ترکان به آثار تحریم در فناوری اشاره کرد و گفت: اگر شاهد کمپین نخریدن خودرو هستیم به دلیل فاصله گرفتن خودرو از فناوری روز است و حتی در صنعت نساجی و پوشاک به دلیل برخی اقدامات بازار ما توسط دیگران اشغال شده است.

مشاور رئیس جمهور تأکید کرد: نباید به این راحتی تعرفه واردات کالا برداشته شود و نباید فکر کنیم بدون تعرفه می‌توانیم ادامه دهیم چرا که اگر تعرفه برداشته شود آسیب‌های جدی خواهیم دید و با برداشته شدن تحریم‌ها سال‌ها زمان می‌برد که به سمت اقتصاد بدون تعرفه حرکت کنیم.

وی ادامه داد: این حق تولیدکننده و صنعتگر ایرانی است که از تولیدات حمایت شود و نباید بازار داخلی را به دست دیگران بدهیم.

به گفته ترکان زمانی این بحث مطرح شد که علاوه بر کالا از خدمات هم تعرفه دریافت شود تا جایی که برای ناوگان خارجی 20 درصد عوارض در نظر گرفته شد که امروزاز این مصوبه استفاده نمی‌شود.

وی توجه به قیمت تمام شده کالا را موضوع مهمی عنوان کرد که باید به آن توجه شود و گفت: امروز بنگاه‌های کوچک برای تأمین حجم کمی از کالا باید فرآیندی را طی کنند که ممکن است یک بنگاه برای تأمین 2 هزار تن کالا آن را طی کند و در این راستا طراحی پارک لوجستیک می‌تواند تأثیر داشته باشد.

وی گفت: سلفچگان، سیرجان و خط دوم بنادر از جمله بنادر امام و شهید رجایی پارک لوجستیک محسوب می‌شود و در حال حاضر اگرچه پایانه‌های صادراتی نقش مهمی را ایفا می‌کنند اما فقط زیرساخت‌ها و شبکه‌‌های آن را ساخته‌ایم و متأسفانه بنگاهی نداریم که بازار را احیا کند که بخشی از آن ناشی از تحریم‌ها است.

وی تصریح کرد: ارس و جلفا زمانی مهم‌ترین کریدور ریلی کشور بود که اکنون تبدیل به گنبد شده است و باید مراقب باشیم که با وجود موقعیت جغرافیایی ایران دیگران دالان رقیب برایمان درست نکند.

وی به ساخت دو کریدور مهم در شرق و غرب ایران اشاره کرد و گفت: چینی‌ها در نقطه گوآدر، در پاکستان قره گون و کاشقر چین 46 میلیارد دلار می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند که کل این مسیر 2 هزار و 500 کیلومتر است و به نوعی کریدور رقیب محسوب می‌شود که ایران را دور می‌زند و در عین حال در منطقه فاو  عراق کریدوری دیگر در غرب در حال احداث است که به نوعی کانال سوئز خشک محسوب می‎شود.

وی تصریح کرد: عراق با احداث این بندر در فاو کریدوری خواهد ساخت که موازی کانال سوئز است و اگر چه باز معتقدم که تمام این موقعیت‌‎ها شرق و غرب و شمال و جنوب ایران را ندارد اما به هرحال اگر دیر بجنبیم مسیر ترانزیتی رقیب خواهد شد.

مشاور رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت سواحل مکران گفت: ما در این سواحل نیازمند یک مادرپورت هستیم و با توجه به مزیت‌هایی که در این منطقه داریم نباید از ساخت مادرپورت از عمان عقب بیفتیم.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که 70 درصد جمعیت جهان در سواحل زندگی می‌کنند در حالی که این رقم در ایران زیر دو درصد جمعیت کل کشور است و باید جمعیت به سمت سواحل هدایت شود و اقتصاد سواحل رونق بیابد.

وی راه‌آهن چابهار- مشهد را یکی از پروژه‌ها عنوان کرد که باید زودتر ساخته شود.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۳ دی ۱۳۹۴
ساخت مترو قم _ شهرجدید سلفچگان,
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۳ دی ۱۳۹۴
ساخت مترو قم _ شهرجدید سلفچگان,
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۳ دی ۱۳۹۴
ساخت مترو قم _ شهرجدید سلفچگان,
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۳ دی ۱۳۹۴
ساخت مترو قم _ شهرجدید سلفچگان,
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۳ دی ۱۳۹۴
ساخت مترو قم _ شهرجدید سلفچگان,