سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه؛

موزه مردم‌ شناسی نماد فرهنگ و تمدن است

به منظور حفظ تمدن و فرهنگ کهن ایرانی موزه مردم‌شناسی در کرمانشاه آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،از کرمانشاه ؛ این موزه در سال 1369 خورشیدی تأسیس شده و شامل یک تالار به مساحت 200 مترمربع و مشتمل بر 30 غرفه‌ است که هر غرفه اطلاعات مخصوص به یک شهرستان از شهرستان‌های تابعه استان را در خود دارد.

از آثار جالب توجه این موزه، مجسمه‌های مومی هستند که برای ساخت آن‌ها سعی شده تا ساختار ویژه چهره و اندام و پوشش ساكنان هر منطقه از استان رعایت شود. حتی نوع بناها و مصالحی كه جهت خانه‌سازی ساکنان شهرستان‌های مختلف به كار گرفته شده مورد توجه قرار گرفته و بیننده آگاه می‌گردد كه كدام یک از اهالی در مناطق گرمسیری و كدام یک در مناطق كوهستانی یا ییلاقی سكونت دارند. انواع و تنوع پوشش مجسمه‌ها نیز بسیار قابل توجه است و بیانگر سلیقه‌های زیبایی كه هر یک سعی نموده‌اند با توجه به آب و هوای منطقه خود و همچنین فرهنگ حاكم بر آنجا به این امر بپردازد.

قومیت‌های مختلف استان كه مجموعه‌ای از كردها، لرها، لک‌ها و ترک‌ها را تشكیل می‌دهند، تنوع زیستی و فرهنگی بسیاری را پدید می‌آورند و آن‌ها را به استفاده لوازم زیستی متعددی سوق داده كه چنین گرایش‌هایی را می‌توان در موزه مردم‌شناسی تكیه معاون‌الملک در دو بخش پوشاک و زیورآلات و همچنین ابزار و ادوات مربوط به كار و زندگی (مانند وسایل کشاورزی، شکار، دامپروری، وسایل نگارش، وسایل روشنایی و ...) به خوبی مشاهده و اطلاعات ارزشمندی كسب نمود.


انتهای پیام/پ


برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.


برچسب ها: کرمانشاه ، موزه ، مردم ، فرهنگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.