سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سجادی:تکرار نتیجه المپیک لندن در ریو کاری دشوار است

سجادی، معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان، دیروز با حضور در برنامه تلویزیونی ورزش و مردم درخصوص اوضاع و احوال این روزهای ورزش ایران صحبت کرد.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان کاروان ورزش ایران در فاصله هفت‌ماه مانده تا بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا، در حالی روزهای حساسی را سپری می‌کند که تاکنون موفق شده 28 سهمیه را در رشته‌های انفرادی کسب کند.

ورزش ایران برای اینکه حداقل به شرایطی مشابه المپیک پیشین برسد باید در این مدت زمان نه‌چندان زیاد 25 سهمیه دیگر کسب کند، آن‌هم در شرایطی که تغییرات اعمال‌شده در قوانین کسب سهمیه، المپیکی‌شدن در برخی رشته‌ها مانند دوومیدانی و قایقرانی را سخت‌تر کرده است.

سجادی با اشاره به این موضوع می‌گوید: «در شش‌ماهه دوم سال ۹۳ از فدراسیون‌هایی که می‌توانستند سهمیه کسب کنند، حمایت کردیم و در سال ۹۴ این موضوع را وسیع‌تر دیدیم و تا جایی که منابع اجازه دهد به حمایت خود ادامه می‌دهیم. فدراسیون‌های المپیکی تاکنون حدود 80 تا 90 درصد بودجه مصوب خود را دریافت کرده‌اند و تا پایان سال صددرصد بودجه خود را هم می‌گیرند. اولویت‌های ما فدراسیون‌هایی هستند که بتوانند سهمیه کسب کنند؛ البته بسیاری از تیم‌ها و ورزشکاران تا خردادماه سال آینده فرصت کسب سهمیه دارند.‌میلیون‌ها ورزشکار تلاش می‌کنند در بین ۱۰‌هزار و ۷۰۰ ورزشکار شرکت‌کننده در المپیک باشند. همین موضوع شرایط رقابت را خیلی سخت کرده است. ما برای ایجاد انگیزه هرچه بیشتر می‌خواهیم در رشته‌هایی که مدال‌آور نیستیم به ورزشکارانی که جزء شش یا هشت نفر اول بازی‌ها هستند، پاداشی در نظر بگیریم».

مدال‌آوری در المپیک ریو دشوار است

کاروان ورزش ایران در دوره گذشته بازی‌های المپیک در لندن در شرایطی با کسب 12 مدال نتیجه تاریخی رقم زد که بسیاری از کارشناسان این عرصه بر این باورند، تکرار این نتیجه در المپیک 2016 ریو بعید است یا حداقل دشوار به نظر می‌رسد. این در حالی است که محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان پیش‌بینی کرده ایران در این دوره می‌تواند به شش مدال برسد.

معاون وزیر ورزش این پیش‌بینی را تأیید می‌کند: «ایران همواره در بازی‌های المپیک یک مدال حداقلی کسب کرده، اما تقریبا میانگین مدالی ایران در این بازی‌ها 4/5 بوده است. آقای گودرزی برای این دوره از رقابت‌های المپیک پیش‌بینی شش مدال را کرده‌اند. بااین‌حال من خودم بشخصه درخصوص کسب مدال پیش‌بینی نمی‌کنم. دفعه قبل ما ۱۲ مدال کسب کردیم که سه طلای آن مربوط به کشتی فرنگی می‌شد و این یک اتفاق استثنایی بود. تکرار این تعداد مدال و کسب عنوان هفدهمی المپیک خیلی‌خیلی دشوار است».

80‌میلیارد بودجه برای ۵۱ فدراسیون

مرد تکرارناپذیر ورزش ایران با تأکید بر اینکه برای بسترسازی در رشته‌های پرمدال باید تفکرات و بر‌نامه‌ریزی‌ها در سطحی بالاتر از وزارت ورزش و جوانان شکل بگیرد و مجلس شورای اسلامی و دولت به این موضوع ورود کنند، ادامه داد: «یک قهرمان برای اینکه بتواند به مدال طلای المپیک دست پیدا کند به چند‌میلیارد تومان هزینه نیاز دارد؛ چراکه باید به صورت پایه روی وی کار شود، ضمن اینکه دیگر کشورها هم متوقف نشده‌اند و به شدت کار می‌کنند. ما برای ورزشمان بودجه‌ای ۸۰‌میلیارد تومانی داریم که باید آن را بین ۵۱ فدراسیون مدیریت کنیم. آیا این بودجه کفاف زیر‌سازی برای مدال‌آوری در رشته‌های پرمدال را می‌دهد؟»

والیبال بالای ۹۰ درصد شانس المپیکی‌شدن دارد

سجادی خوشبین است از بین رشته‌های تیمی، والیبال شانس بالایی برای المپیکی‌شدن دارد: «ما برای حضور در رقابت‌های المپیک در چهار رشته والیبال، فوتبال، بسکتبال و هندبال شانس داریم که به نظر من اگر یکی از این رشته‌ها به المپیک راه پیدا کنند، خوب است. والیبال بخت نخست حضور در المپیک است که طبق برآورد من بالای ۹۰ درصد شانس دارد. تیم امید هم بازی‌هایش اواخر هفته آینده آغاز می‌شود که مورد حمایت ماست و به تازگی ۴۰۰‌میلیون تومان به حساب این تیم واریز کرده‌ایم».

تعلل کمیته ملی المپیک در انتخاب رئیس کاروان

او که سابقه چهار دوره ریاست کاروان ایران در بازی‌های المپیک را دارد بر این باوراست که مسئولان کمیته المپیک در انتخاب رئیس کاروان ایران در المپیک ریو کوتاهی کرده‌اند: «سرپرست کاروان باید۱۸ ماه قبل انتخاب می‌شد که الان در فاصله هشت ماه به بازی‌ها دیر شده است. البته اگر کمیته ملی المپیک مشورتی بخواهد ما در این زمینه آماده مشورت‌دادن هستیم. به‌هرحال سرپرست باید از نزدیک در جریان کارها قرار داشته باشد».

نامزد ریاست فدراسیون فوتبال نمی‌شوم

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در پایان در واکنش به شایعه کاندیداشدنش در انتخابات این فدراسیون و بحث خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اظهار کرد: «من ۳۴ سال پیش رئیس فدراسیون فوتبال بودم و الان دیگر انگیزه‌ای برای این کارها ندارم. بحث خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس در اختیار ما نبود و مراجع بالاتر تصمیم‌گیری کردند؛ اما جمع‌بندی این بود که این دو باشگاه در اختیار وزارت ورزش باشند. ما حاشیه‌ها را کنار زدیم و الان این دو باشگاه وضعیت خوبی دارند؛ به‌عنوان مثال باشگاه پرسپولیس از طریق اسپانسر ۳۲‌میلیارد تومان درآمد کسب کرده و مشکل مالی ندارد».

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.