سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارشگران بدون مرز: 110 خبرنگار در سال 2015 کشته شدند

سازمان "گزارشگران بدون مرز" اعلام کرد 110 خبرنگار در سال 2015 در سراسر جهان کشته شدند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد در سال 2015، 110 خبرنگار جان خود را در حین ماموریت از دست دادند.  
 
این سازمان همچنین هشدار داد تعداد بیشتری از خبرنگاران در کشورهای ظاهرا آرام، در حین انجام ماموریت به طور عمدی هدف قرار گرفتند. گزارشگران بدون مرز همچنین در گزارش سالانه خود اعلام کرد: 67 خبرنگار امسال هنگام انجام وظیفه کشته شدند و 43 نفر دیگر نیز در شرایطی که نامشخص بود، جان باختند. 27 "شهروند - خبرنگار" غیرحرفه ای و هفت نفر دیگر از کارکنان رسانه ها نیز کشته شدند. در این گزارش خاطر نشان شده است شمار بالای تلفات، قابل انتساب به خشونت تعمدی علیه خبرنگاران است و نشان می دهد طرح حفاظت از کارکنان رسانه ها چندان کارایی ندارد.
 
کشورهای آرام برای خبرنگاران!  
 
براساس این گزارش، در سال 2014، دو سوم خبرنگارانی که کشته شدند، در مناطق جنگی بودند؛ ولی در سال 2015، درست برعکس بود: دو سوم در کشورهای "آرام" کشته شدند. کریستوف دولوار -- دبیر کل گزارشگران بدون مرز -- اعلام کرد: "ایجاد ساز و کار خاصی برای اجرای حقوق بین الملل در خصوص حفاظت از خبرنگاران، کاملا ضروری است."
 
فرانسه ،عراق و سوریه،خطرناک ترین مکان ها   
 

در ادامه این گزارش آمده است کشورهای جنگ زده عراق و سوریه، خطرناک ترین مکان ها در جهان در سال جاری برای خبرنگاران بودند؛ به طوری که تعداد کشته ها در این دو کشور به ترتیب 11 مورد و 10 مورد بود.

فرانسه نیز جایی بود که هشت خبرنگار در حمله ماه ژانویه (دی 93) افراد مسلح به دفتر یک نشریه، کشته شدند. در سوریه، شهر حلب در شمال این کشور به عنوان یک میدان مین برای خبرنگاران حرفه ای و شهروند خبرنگاران توصیف شده است.
 
در این گزارش همچنین به هند اشاره شده است جایی که 9 خبرنگار از ابتدای سال 2015 به قتل رسیده اند؛ برخی از آنها به علت گزارش جرایم سازمان یافته و ارتباط آن با سیاستمداران و برخی دیگر به علت پوشش استخراج غیرقانونی از معادن. هند شاهد کشته شدن پنج خبرنگار حین انجام وظیفه و چهار خبرنگار به دلایل نامعلوم بود. گزارشگران بدون مرز اعلام کرد: مرگ آنها، جایگاه هند را به عنوان مرگبارترین کشور در آسیا برای کارکنان رسانه ها، جلوتراز هم پاکستان هم افغانستان، تایید می کند.
 
این گزارش همچنین توجه را به 54 خبرنگار جلب کرده است که در پایان سال 2015 در گروگان بودند که 26 نفر از آنها در سوریه هستند. طبق این گزارش، 153 خبرنگار نیز در زندان هستند که از این تعداد، 23 نفر در چین و 22 نفر در مصر زندانی هستند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.