سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان؛

راهکار کاهش خطر تولد فرزند معلول ذهنی و جسمی

مشاوره ژنتیک یکی از طرح های پیشگیری از معلولیت هاست و تولد یک کودک سالم بهترین هدیه آگاهانه والدین به اوست.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ محمدی گفت: با انجام مشاوره ژنتیک خطر تولد فرزند معلول ذهنی و جسمی کاهش می یابد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان افزود: با توجه به پیشرفت های اخیر علم طب در شناخت علل بیماریها و نحوه ایجاد معلولیت های جسمی و ذهنی می توان گفت این امر قابل پیش بینی و پیشگیری است.

وی زمان مناسب برای انجام مشاوره ژنتیک را پیش از ازدواج، حین بارداری و پس از بارداری عنوان و اظهار کرد: مراکز مشاوره ژنتیک با هدف تحت پوشش قراردادن گسترده اقشار مردم به خصوص قشر در معرض آسیب و معلولیت توسط سازمان بهزیستی راه اندازی می شود.

این مقام مسئول پیشگیری را مقرون به صرفه عنوان نمود و تصریح کرد: بسیاری از معلولیت ها و بیماریهای خاص را می توان بوسیله انجام مشاوره ژنتیک پیشگیری کرد و اکثر بیماری های ارثی حتی با صرف هزینه بالا کامل قابل درمان نیستند و پیشگیری روش مناسبتری است.

وی ازدواج فامیلی، بارداری پیش از 18 سالگی و بالای 35 سالگی، عقب ماندگی ذهنی، بیماریهای عصبی، نگرانی از خطر بروز مکرر یک بیماری فامیلی و... را از مهمترین موارد ضروری مشاوره ژنتیک عنوان نمود.

وی خاطر نشان کرد: اکثر بیماریهای ژنتیک قابل درمان نیستند ولی قابل پیشگیری یا کنترل می باشند. پیشگیری از این اختلالات ابعاد و جنبه های مختلفی را در بر می گیرد که مشاوره ژنتیک هسته اصلی و بخش مهم آن است.

محمدی از زوجین خواست پیش از ازدواج از طرح مشاوره ژنتیک بهزیستی استقبال نموده و سلامتی را به خود و خانواده خود هدیه دهند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ت

برچسب ها: کاهش ، معلول ، ژنتیک ، زنجان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.