سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

12 بیمارستان با مشارکت 20 هزار واقف در کشور ساخته شده است

معاون حقوقی سازمان اوقاف از ساخت ۱۲ بیمارستان در کشور از طریق فروش اوراق وقف و وقف جمعی خبر داد و گفت :تا امروز بیش از ۲۰ هزار نفر در این طرح مشارکت کرده‌اند.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد مهدی حاتمی معاون اوقافی حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه، با بیان این مطلب به تعداد رقبات وموقوفات در کشور اشاره کرد و گفت : ‌یک میلیون و 273 هزار رقبه در سراسر کشور وجود دارد که عمدتاً مسکونی، تجاری و کشاورزی است.

وی تشکیل ستاد نظارت بر نیات واقفین را در سال 1390 مورد اشاره قرار داد و گفت: تمامی اسناد و مدارک موقوفات بازنویسی و در سامانه  جامع موقوفات بارگذاری و در مجموع 510 هزار صفحه مدراک وقفی بازخوانی شده است.
حاتمی متذکر شد: امروز 777 نیت از وقف نامه‌ها استخراج شده است که شامل بیش از 310 هزار فراوانی نیات در وقف نامه‌ها است.

وی از کاهش آمار دعاوی سازمان اوقاف خبر داد و افزود: 12 هزار پرونده در گذشته در محاکم وجود داشته ‌که امروز به 7 هزار پرونده رسیده است و بیش از 90 درصد آرا در محاکم به نفع موقوفات صادر شده است.

معاون اوقافی،حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف با اشاره به انعقاد‌ تفاهم‌نامه با سازمان‌های دولتی اظهار داشت: بیش از یک میلیون و سیصد هزار هکتار از اراضی مورد اختلاف موقوفات و سازمان جنگل‌ها وجود داشت، که براساس تفاهم‌نامه یک میلیون و 157 هزار هکتار آن تعیین تکلیف شده است.

حاتمی افزود: همچنین  یک هزار و 127 موقوفه درمانی در کشور داریم که 133 بیمارستان موقوفه و 702 درمانگاه موقوفه از جمله آنهاست.
وی افزود: سازمان اوقاف با سایر واقفین کار ساخت 12 بیمارستان را در کشور با موضوع اوراق وقف و وقف جمعی آغاز کرده است و تا امروز بیش از 20 هزار نفر در این طرح مشارکت کرده اند.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف، در خصوص تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش گفت: بسیاری از زمین‌های مدارس، موقوفه است و در این خصوص سازمان اوقاف همکاری نزدیکی با وزارت آموزش و پرورش دارد.

شناسایی محل 200 هزار رقبه با جی آی اس

حاتمی یادآور شد: تاکنون بیش از 200 هزار رقبه را با جی آی اس  شناسایی و وضعیت آن را روی نقشه مشخص کرده‌‌ایم و به صورت مکانیزه و الکترونیکی قابل رصد است که در این فرآیند بیش از 5 هزار رقبه جدید شناسایی شده است.

حاتمی توضیح داد: سیستم ثبت اموال و دارایی‌ها، پیش از این در سازمان ‌اوقاف وجود نداشته است، اما امروز اطلاعات و عملکرد مالی در سازمان اوقاف شفاف و به‌روز شده است.

حاتمی سرمایه‌گذاری برای آبادانی موقوفات را از جمله اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه در سال‌‌های اخیر عنوان کرد.

68 هزار و 643 مسجد در کل کشور وجود دارد / به ازای هر هزار و 91 نفر یک مسجد

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه تعداد مساجد کشور را 68 هزار و 643 مسجد در کل کشور دانست و گفت: به ازای هر هزار و 91 نفر یک مسجد در کشور وجود دارد.

حاتمی اعتبارات مصوب برای مساجد در سال‌های 1390 تا 1394 را 370 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: در طی این چهار سال فقط 47 میلیارد تومان، تخصیص و پرداخت شده‌است.

وی مساحت کل  اقدامات عمرانی بقاع متبرکه را چهار میلیون مترمربع دانست و گفت: فضای قابل توجهی در این بقعه‌ها وجود دارد.
معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه اعزام بیش از هشت هزار مبلغ دینی به نقاط مختلف کشور را یکی دیگر از اقدامات این سازمان بشمار آورد.

وی یادآور شد: یک میلیون و 235 هزار و 935 نفر در طرح تربیت حافظان قرآن کریم شرکت کرده‌اند.

حاتمی با اشاره به فعالیت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم سازمان اوقاف، گفت: در حال حاضر بیش از 4700 دانشجوی دختر و پسر در حال تحصیل در این دانشگاه هستند که 10 هزار نفر فارغ التحصیل شده و 75 درصد جذب بازار کار شده‌اند.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه نظارت درون سازمانی با شفافیت عملکرد مالی را مورد اشاره قرار داد و گفت: نظارت بر فرآیند درآمد، هزینه موقوفات و تطبیق هزینه‌ها با نیات مندرج در وقف نامه‌ها و صدور مفاصا حساب برای موقوفات از اقدامات مهم سازمان اوقاف در زمینه نظارت مالی است.

وی نظارت کمیسیون اصل نود، دیوان محاسبات کل کشور، معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری و سازمان بازرسی کل کشور را از جمله نظارت‌های برون سازمانی بر عملکرد سازمان اوقاف عنوان کرد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.