سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توصیه های بهداشتی تغذیه ای برای حفظ سلامتی در شب یلدا

به مناسبت شب یلدا، خوش‌مزه‌ترین و شلوغ‌ترین شب سال هر آن‌چه که باید راجع به خوراکی‌های این شب و خواص آن بدانید را در اینجا برایتان آماده کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، یلدا و آیینش بهانه‌ای است برای دور هم جمع شدن و پایداری دوستی‌ها و خویشاوندی‌ها. شب یلدا یا همان شب چله، طولانی‌ترین شب سال و شب آغاز زمستان است که با خوردن خوراکی‌ها، قصه‌گویی و فال گرفتن از شاهنامه تا پاسی از شب ادامه دارد. یلدا سنت زیبای ایرانی و آیینی خانوادگی‌ است که از نوه‌ها گرفته تا پدرمادربزرگ‌ها را گرد هم می‌آورد تا نشان دهد دوستی و مهربانی هنوز هم ادامه دارد.

خوراکی‌های رنگارنگ شب یلدا همگی نماد برکت، شادکامی، سلامتی و بهانه‌ای برای بیدار ماندن و انتظار کشیدن برای دیدن طلوع خورشید و جشن گرفتن آن هستند. در اینجا هر آن‌چه که باید راجع خوراکی‌های این شب بدانید را برایتان آماده کرده‌ایم.

کم‌کالری‌ترین و کم‌چرب‌ترین آجیل‌ها
بادام، پسته و بادام هندی کم‌کالری‌ترین و کم‌چرب‌ترین آجیل‌ها هستند که بیشترین مقدار پروتئین را دارند. هر 23 دانه بادام، 6 گرم پروتئین و 14 گرم چربی دارد و هر 16 تا 18 دانه بادام هندی، 5 گرم پروتئین و 13 گرم چربی دارد. هر 49 دانه پسته، 6 گرم پروتئین و 13 گرم چربی دارد.

پرکالری‌ترین و چرب‌ترین آجیل‌ها
فندوق و گردو بیشترین کالری و چربی و کمترین مقدار پروتئین را دارند. هر 10 تا 12 فندق، 2 گرم پروتئین و 21 گرم چربی دارد. هر 18 تا 20 نصف گردو، 3 گرم پروتئین و 20 گرم چربی دارد. گردو پیکان کمترین مقدار پروتئین و بیشترین مقدار چربی را دارد.

بهترین آجیل‌ها برای قلب
اگرچه همه آجیل‌ها حاوی چربی‌های امگا 3 هستند که برای سلامتی قلب بسیار مفید است، گردو حاوی آلفا لینولئیک اسید است که به آریتمی قلب بسیار کمک می‌کند. مطالعات متعددی نشان داده است که گردو به اندازه روغن زیتون در کاهش التهاب و اکسیداسیون در رگ‌ها بعد از خوردن یک وعده غذای چرب مفید است. محققان نشان داده‌اند که خوردن  8 گردو در روز اثرات بسیار مثبتی روی قلب می‌گذارد.

بهترین آجیل‌ها برای مغز
بادام زمینی به علت حجم بالای فولات، ماده‌ای معدنی که برای مغز ضروری است از زوال شناختی مغز جلوگیری می‌کند. بادام زمینی حاوی ویتامین E  و چربی‌های مفید است که برای مغز بسیار مفید است. علاوه بر این، بادام زمینی برای سبزی‌خوارها و زنان باردار نیز بسیار مفید است.

انار
انار از جمله میوه‌هایی است که به سلامت قلب کمک کرده و از اختلالات قلبی عروقی جلوگیری می‌کند. این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان، آهن، پتاسیم، فیبر محلول و نامحلول و ویتامین‌هایی همچون C، E، K، B و A است. علاوه بر این آب انار و روغن هسته آن نیز بسیار مفید هستند.

هندوانه 
هندوانه ماده‌ای بسیار مغذی و سرشار از ویتامین‌هایی همچون A، ‍C، B1 و B6  و مواد معدنی همچون پتاسیم، منیزیم ، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است.  علاوه بر تمام خواص و فواید هندوانه، این میوه کیفیت طراوت‌بخشی و طعم شیرینی دارد که حرارت زیاد بدن را کاهش می دهد و می‌تواند دسر بی‌ضرر و لذت‌بخشی برای کودکان و بزرگسالان باشد. 

لبو
لبوی داغ صرف نظر از تمام خواص کم‌‌نظیرش شاید یکی از لذیذترین خوراکی‌هایی باشد که در شب یلدا با رنگ سرخش توجه همه را جلب می‌کند. لبو علاوه بر رنگ قرمز و مزه شیرینش حاوی خواص و فواید بسیار زیادی است که با جا دادن آن در برنامه غذایی می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات جلوگیری کرد. لبو سرشاز از املاح معدنی همچون آهن، پتاسیم، فسفر، منیزیم و کیسیم است. علاوه بر این لبو به علت داشتن فیبر چربی سوزی مناسب نیز محسوب می‌شود.

کدو تنبل
کدو حلوایی از پرطرفدارترین مواد غذایی در شب یلدا است که علاوه بر خواص بی‌نظیرش باعث تزیین و رونق سفره‌ها در این شب می‌شود. کدو حلوایی از آن دسته میوه‌هایی است که هم خودش برای بدن مفید است هم پوست آن. علاوه بر این تخم کدو حلوایی و روغن آن نیز فواید خاص خود را دارند. به علت خواص بی‌نظیر کدو حلوایی از آن مربا، ترشی، کمپوت و دسر نیز تهیه می‌شود.

برچسب ها: یلدا ، ایین ، چربی ، کالری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.