سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

خانه تاریخی موسوی کاشان مرمت شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از مرمت خانه تاریخی موسوی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ محسن جاوری گفت: خانه تاریخی موسوی با اعتباری بالغ بر350 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی مرمت شده است.

وی سبک و شیوه معماری قدمت این بنا را متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی دانست.

جاوری افزود: خانه تاریخی موسوی در زمینی به مساحت780 مترمربع بنا شده و دارای جهت گیری دو طرفه در جهت شمالی و جنوبی است و بخش های اصلی خانه در همین دو جهت احداث شده و جداره شرقی خانه نیز دارای اتاق هایی می باشد.

وی در ادامه گفت: قسمت شمالی این اثر تاریخی در چند تراز مختلف ساخته شده که با دو هشتی کوچک یک متر و هشتاد سانتیمتر پایین تر قرار دارد، مهتابی که از کف حیاط دو متر و ده سانت بالاتر می باشد و اتاق پنج دری که از کف حیاط سه متر و هشتاد سانت بالاتر قرار گرفته است.

مسئول دفتر فنی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان نیز اضافه کرد:  دخل و تصرف نکردن در نمای زیبا و باشکوه بخش شمالی و حوضخانه از جمله ویژگی های این بناست.

سمیه فرهادی گفت: مرمت پشت بام ضلع جنوبی و ایوان ضلع شرقی که شامل؛ برچیدن لایه های فرسوده کاهگل بام و استحکام بخشی سقف های قوسی شامل برچیدن پالانه ها و فرسوده خشتی، دوغاب ریزی با گچ، اجرای پالانه با آجر لفتون، اجرای صندوقه سازی بام و اجرای کاهگل و غوره گل، استحکام بخشی و مرمت نمای جنوبی از اقدامات مهم مرمتی است که در خانه تاریخی موسوی انجام گرفته است.

خانه تاریخی موسوی در سال 85 با شماره 16309در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

از 700 خانه تاریخی شناسایی شده 83 خانه تاریخی کاشان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: اداره ، میراث ، اصفهان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.