سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج ؛

پیچاب، دیشموک و مارگون 3 محور بسیار محروم در کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست با معاون توسعه روستایی کشور از سه محور پیچاب،دیشموک و مارگون به سیلاب‌کلوار به عنوان سه محور بسیار محروم در استان یادکردکه نیاز به توجه بیشتر مسئولان کشوری دارد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، پژمان نیک‌اقبالی ظهر امروز در نشست با معاون توسعه روستایی نهاد ریاست‌ جمهوری با بیان اینکه هر چه خدمات در این استان انجام شده همه به برکت نظام جمهوری اسلامی است، گفت: زیرساختی در روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد نداریم که مربوط به دوره پیش از نظام جمهوری اسلامی باشد.

وی به زیرساخت‌های پیش از انقلاب و مقایسه آن‌ها با زیرساخت‌های بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: در گازرسانی و برخورداری روستاهای استان از نعمت گاز تا پیش از انقلاب تنها یک روستای ما دارای گاز بود که اکنون تعداد 461 روستای استان دارای گاز است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: پیش از انقلاب تنها 6 روستای استان از ارتباط تلفنی برخوردار بودند که اکنون تعداد روستاهای کهگیلویه و بویراحمد  که خط تلفن کانال ارتباطی آن‌ها به شمار می‌رود به تعداد هزار و 591 روستا است.

نیک‌اقبالی در ادامه اظهارات خود در خصوص خدمات بی‌دلیل جمهوری اسلامی به روستاییان کهگیلویه و بویراحمد افزود: تا پیش از انقلاب تنها 15 خانه بهداشت در استان به مردم خدمات بهداشتی و درمانی در روستاها ارائه می‌کرد که این رقم به تعداد 350 خانه بهداشت در سال‌های اخیر رسیده است.

این مسئول ارشد امور عمرانی در استان، نبود هرگونه دفتر خدمات الکترونیک تا پیش از انقلاب در روستاهای استان اشاره کرد و گفت: اما در حال حاضر تعداد 45 روستای استان از چنین خدماتی برخوردار هستند.

وی به برخی از شاخص‌های محرومیت هم در استان اشاره کرد و گفت: در آب روستایی و در راه آسفالته و همچنین تلفن کمبودها و محرومیت‌هایی داریم.

معاون امور عمرانی استاندار به اعتبارات دهیاری‌های استان نیز در طول دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: در سال 92 به دهیاری‌ها مبلغ 10.6 میلیارد تومان اعتبارات دادیم که در سال 93 این اعتبارات به 24.2 میلیارد تومان و در سال 94 تاکنون این اعتبارات 9.6 میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه در استان ما از نظر اعتبارات توجه خوبی به روستاها شده است، افزود: قابل ذکر است که 48 درصد از اعتبارات استان ما به روستاها تخصیص یافته است.

نیک‌اقبالی در بخش دیگری از اظهارات خود به سه محور روستایی دارای مشکل که روستاهای زیادی در این مسیر قرار دارند و هنوز محرومیت زیادی در این روستاها و مناطق دیده می‌شود اشاره کرد و گفت: اولین محور محروم استان ما محور مارگون به سیلاب کلوار است.

وی در توضیح محرومیت این محور گفت: در این محور 70 کیلومتر راه آسفالته و 62 کیلومتر خاکی داریم.

این مسئول افزود: حدود 4 هزار نفر با 850 خانوار در این مسیر قرار دارند که نیاز به امکاناتی مانند راه و برق و آب روستایی و خانه بهداشت و سایر نیازمندی‌های دیگر است.

نیک‌اقبالی به محور دوم محروم استان یعنی محور دیشموک اشاره کرد و گفت: این محور نیز 160 کیلومتر طول دارد که 90 کیلومتر آن خاکی و 70 کیلومتر آسفالته است.

وی افزود: تعداد 70 روستا در این محور وجود دارد که سه هزار و 700 خانوار در آن زندگی می‌کنند و 23 هزار نفر جمعیت دارد که در طرح هادی و سایر شاخص‌ها برای خروج از محرومیت نیاز به همت مسئولان کشوری برای تخصیص اعتبارات لازم محرومیت‌زدایی دارد.

نیک‌اقبالی به سومین محور محروم استان در شهرستان باشت یعنی محور پیچاب اشاره کرد و گفت: طول این محور 106 کیلومتر است که هیچ راه آسفالته‌ای ندارد که 15 روستا در آن وجود دارد و هشت روستای موقت نیز در این منطقه در فصول سرد سال کوچ می‌کنند که در کل 336 نفر با 92 خانوار در این منطقه زندگی می‌کنند.

وی از مشکلات اصلی روستاهای استان را راه و آب دانست و گفت: برای آبرسانی به روستاها نیاز به مخازن بیشتری است و بسیاری از شبکه‌های روستایی نیاز به اصلاح و ترمیم دارند.

انتهای پیام /پ
برچسب ها: محور ، محروم ، روستا ، امکانات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.