سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باهنر در اصفهان؛

امام خمینی (ره) هیچ تغییری را کمتر از تغییر نظام شاهنشاهی نپذیرفت

قاطعیت امام خمینی (ره) در مقابل عده‌ای که گفتند شاه حاضر به اصلاحات است که ایشان فرمود «تا زمانی که شاه از ایران نروند من نمی‌آیم»، بنابراین امام (ره) هیچ تغییری را کمتر از تغییر نظام شاهنشاهی نپذیرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمدرضا باهنر صبح امروز در نشست «تبیین فضای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نفوذ در داخل کشور» اظهار داشت: دشمن موضوع نفوذ را طراحی کرده و دنبال می‌کند که بصیرت و آگاهی لازم برای مقابله با این طراحی دشمن باید تبیین شود.
 
وی با مرور تاریخی بر مسئله نفوذ گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نفوذ در کشور تکلیف بسیار روشنی داشت. خاندان‌ها و سلسله‌های پادشاهی با هم متفاوت بودند اما از حدود 200، 300 سال قبل و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی این بحث پیچیده‌تر و مسائل متفاوت‌تر شد.
 
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از رنسانس قدرت‌های اروپایی شکل گرفتند و به دنبال این بودند تا قطب عالم امکان شوند، تصریح کرد: قدرت‌های بزرگ دنیا تلاش می‌کردند که دنیا، منابع و انسان‌ها را بین خود تقسیم کنند و هرکدام برای توسعه سرزمین مطلوب تابع خود تلاش می‌کردند و به دنبال این هدف، جنگ‌های بزرگی در دنیا ایجاد شد.
 
وی افزود: بعد از جنگ جهانی دوم و پیروزی متفقین، کشورهای محور دنیا به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شدند و برخی از کشورها قدرت نفوذشان بیشتراز دیگر کشورها شد که این مسئله باعث بیشتر شدن برخی قدرت‌های نفوذ شد.
 
باهنر با بیان اینکه در این دوران اکثر کشورها تحت قدرت و تسلط شوروی و آمریکا بودند، اظهار داشت: قدرت‌های جهانی به دنبال کسب نفوذ بیشتر و تقسیم همه چیز در میان خود بودند. بعد از جنگ جهانی دوم این تقسیم، تقسیمی روشن، شفاف و بدون حاشیه شد که برخی کشورها نیز تحت تاثیر نفوذ اعتقادی و قدرت قرار گرفتند که به دنبال آن جریانی به نام کشورهای غیرمتعهد شکل گرفت.  
 
وی با اشاره به ایجاد قدرت‌های جدید در اواخر قرن بیستم، بیان کرد: قدرت های غرب و شرق فکر نمی‌کردند که در اواخر قرن بیستم قدرت‌هایی شکل بگیرند که سلطه آنها را تحت تاثیر قرار دهند.
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی عده‌ای از انسان‌های انقلابی دور امام خمینی (ره) را گرفتند و گفتند شاه حاضر به اصلاحات است اما تفکر آنها تفکر لیبرالیستی بود اما موقعیت و قاطعیت امام (ره) به گونه‌ای بود که ایشان فرمود «تا زمانی که شاه از ایران نروند من نمی‌آیم»، بنابراین امام (ره) هیچ تغییری را کمتر از تغییر نظام شاهنشاهی نپذیرفت.
 
وی گفت: اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا همچنان ناامید نبود و به دنبال این بود تا حکومت جمهوری اسلامی را تحت تاثیر تفکرات خود قرار دهد.

انتهای پیام/ز

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.