سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانشنامه/

آشنایی با صندوق نوآوری و شکوفایی

صندوق نوآوری و شکوفایی نهادی است که وظیفه‌اش حمایت از کسب و کارهای نوپا و نوآور در کشور است.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، صندوق نوآوری و شکوفایی نهادی است که وظیفه‌اش حمایت از کسب و کارهای نوپا و نوآور در کشور است. بحث حمایت از کسب و کارهای نوپا و فناور یا آنچه امروزه به اختصار «اقتصاد دانش بنیان» خوانده می‌شود، پیشینه چندان طولانی در ادبیات مسئولان اجرایی کشور ما ندارد.
 
«صندوق نوآوری و شکوفایی» نهادی با شخصیت حقوقی و دارای استقلال استخدامی و اداری و مالی و معاملاتی است که با تائید و تصویب اساسنامه آن در سال ۱۳۹۰ درهیئت وزیران، فعالیت های رسمی خود را در کشور آغاز کرده است. هیئت امنا عالی‌ ترین رکن صندوق نوآوری و شکوفایی و رئیس جمهور رئیس هیئت امنای این صندوق است.

ترکیب هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی شامل رییس جمهور، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی، رییس بنیاد ملی نخبگان و سه نفر با انتخاب رییس جمهور است.

سرمایه اولیه صندوق نوآوری و شکوفایی، سی هزار میلیارد ریال است که از طریق حساب ذخیره ارزی یا صندوق توسعه ملی یا سایر منابع در حداکثر سه سال، تأمین و پرداخت می‌شود.

منابع مالی این صندوق شامل کمک‌های دولت مندرج در بودجه سالانه کل کشور، کمک و سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت‌های دولتی وابسته و تابع، نهادهای عمومی غیردولتی و شهرداری‌ها و شرکت‌های وابسته و تابع، سود و کارمزد تسهیلات، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری وجوه مازاد صندوق و سایر منابع در راستای اهداف صندوق، سود خالص صندوق که پس از تصویب هیئت امنا و طی مراحل قانونی به حساب سرمایه صندوق منظور می‌شود و همچنین سایر کمک‌های مالی است.

حمایت‌های مالی صندوق نوآوری و شکوفایی شامل انواع کمک بلاعوض، یارانه، ارائه تسهیلات، پرداخت تمام یا بخشی از سود تسهیلات و جرایم متعلقه، انواع خدمات ضمانت‌نامه و مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح‌های نوآوری و فناوری با استفاده از سپرده‌گذاری، جذب و هدایت منابع بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و صندوق‌ها در راستای اهداف و وظایف و اختیارات این صندوق است.

در همین راستا اسماعیل قادری‌فر مدیر کل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این که در لایحه بودجه 95 مبلغ 200 میلیون دلار به اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه شده، اظهار داشت: این اعتبارات صرف حمایت از شرکتهای دانش بنیان می‌شود و از سوی دیگر لازم است احراز صلاحیت این شرکتها نیز سرعت بیشتری به خود بگیرد.

وی افزود: در سال جاری، اعتبارات این صندوق 300 میلیون دلار پیش‌بینی شده بود که این اعتبارات اختصاص یافته است و طبق قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان قرار است طی سه سال مبلغ سه هزار میلیارد تومان در این صندوق سرمایه‌گذاری شود که تا پایان سال 94 حدود 700 میلیون دلار محقق می‌شود بنابراین در لایحه‌ی 95 که به زودی به صحن مجلس ارائه می‌شود 200 میلیون دلار به این مبلغ صندوق شکوفایی و نوآوری اضافه خواهد شد.

مدیر کل دفتر تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر این که در حال حاضر حدود هفت هزار شرکت در فهرست انتظار برای دانش بنیان شدن قرار دارد، اضافه کرد: تاکنون حدود سه هزار شرکت احراز صلاحیت شده‌اند که به تدریج این شرکتها وارد مراحل هفتگانه ارزیابی صندوق خواهند شد.

وی تصریح کرد: شرکتهای دانش بنیان پس از طی مراحل هفتگانه ارزیابی‌های صندوق برای اخذ حمایت‌های این صندوق که شامل کمک‌های مالی، تسهیلات و تضمینات است معرفی می‌شوند

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.