سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویم روزانه فوتبال

زادروز پرافتخارترین مربی تاریخ ایران

تقویم امروز فوتبالی به اتفاقات مهم دنیای فوتبال در تاریخ ۲۱ آذر اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان  تقویم امروز فوتبالی به مهمترین اتفاقات دنیای فوتبال در تاریخ ۲۱ آذر ( ۱۲ دسامبر ) میپردازد.
۲۱ آذر ۱۳۱۸، حشمت مهاجرانی بازیکن و مربی سابق فوتبال کشورمان در مشهد به دنیا آمد.
دوران بازیگری مهاجرانی در فوتبال طولانی نبود او از اوایل جوانی به تیم استقلال رفت و تا پایان دوران بازی اش یعنی ۲۷ سالگی در این تیم ماند. مهاجرانی خیلی زود کار مربیگری را شروع کرد. وی در سال ۱۳۴۹ بعنوان مربی تیم زیر ۲۱ سال ایران انتخاب شد. او درباره انتخابش چنین میگوید : من خبر مربیگری خود را در روزنامه خواندم. طبق عادتی که داشتم، از طریق روزنامه رویدادهای اقتصادی و سیاسی کشور را دنبال می‌کردم که یک روز تیتری را در صفحه اول دیدم که نوشته بود «محمود بیاتی مربی تیم ملی و حشمت مهاجرانی مربی تیم ملی جوانان».
در دوران مربیگری تیم فوتبال جوانان ایران وی موفق شد برای چهار دوره پیاپی تیم ایران را قهرمان آسیا کند. پیش از این تیم جوانان ایران هرگز قهرمانی آسیا را تجربه نکرده بود. این رکوردی بود که تا امروز هیچ مربی ایرانی به آن دست پیدا نکرده‌است.
درخشش مهاجرانی در تیم ملی جوانان باعث شد تا وی به عنوان سرمربی تیم ملی منصوب شود و در سال ۱۳۵۴ ایران را قهرمان جام ملتهای آسیا کند. دو سال بعد مهاجرانی ، خودش و تیم ملی را به یکی از بزرگترین افتخاراتشان رساند.صعود به جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین. تیم ملی در جام جهانی عملکرد بدی نداشت و با وجود کسب تنها یک امتیاز در این جام، عملکرد شجاعانه و خوبی را ارایه کرد.
وی دوران حضورش در تیم ملی را اینگونه توصیف میکند: به طور کلی از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۸ که مربی و مشاور تیم ملی بودم، تیم ما در رده‌های مختلف قهرمان بلا منازع آسیا بود و هر تیمی که می‌خواست در برابر فوتبال ایران بازی کند دچار دلهره و اضطراب می‌شد. حتی با تیم دوم و جوان ایران، تیم ملی فوتبال کویت را که یکی از قدرت‌های آسیا بود و توسط کارلوس آلبرتو و زاگالو اداره می‌شد، در خاک خودشان شکست دادیم که برای کویتی‌ها یک فاجعه حساب می‌شد.
مهاجرانی تیم ملی را پس از جام جهانی ترک کرد و به امارات رفت و کار مربیگری خود را در باشگاهها و سپس تیم ملی امارات ادامه داد.
۱۲ دسامبر ۱۹۹۳، سایوپایولو برزیل با شکست میلان ، قهرمان جام بین قاره ای شد. این بازی در وزشگاه ملی توکیو برگزار شد و تیم برزیلی موفق شد سه بر دو میلان را شکست دهد و برای دومین سال پیاپی قهرمان شود. این تیم در سال قبل نیز با شکست بارسلونا قهرمان شده بود. گلهای میلان را در این دیدار ، دنیله ماسارو و ژان پیر پاپن به ثمر رساندند. 
جام بین قاره ای از سال ۱۹۶۰ بین قهرمان جام لیبرتادورس و قهرمان جام باشگاههای اروپا در ژاپن برگزار میشد و در سال ۲۰۰۵ ،مسابقات جام باشگاههای جهان ، جایگزین این مسابقه شد.
۱۲ دسامبر ۲۰۱۳، یوونتوس وگالاتاسرای در آخرین مسابقه مرحله گروهی لیگ قهرمانان در چمن یخ زده و هوای برفی استانبول به مصاف هم رفتند که یووه با شکست برابر گالا از دور مسابقات کنار رفت. مسوولان و مربی یونتوس بعد از بازی به شدت نسبت به لغو نشدن این مسابقه و بازی در چمن یخ زده و برفی ورزشگاه ترک تلکام استانبول اعتراض داشتند.
دنیل اگر بازیکن دانمارکی سابق لیورپول در ۱۲ دسامبر ۱۹۸۴ به دنیا آمد. وی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ عضو تیم لیورپول بود و ۱۷۵ بار برای این تیم به میدان رفت. اگر اکنون در تیم بروند بی دانمارک توپ میزند. ۷۱ بازی ملی در کارنامه وی به چشم میخورد.
دو بازیکن قدیمی ایتالیایی نیز در این روز به دنیا آمدند. پیتر سرانتونی و لوچانو کاستلینی. سرانتونی که سابقه بازی در اینتر ، یوونتوس و رم را داشت و ۱۶ بازی ملی هم انجام داده بود در سال ۱۹۶۴ در سن ۵۷ سالگی درگذشت. 
کاستلینی نیز دروازه بان سابق تیمهای ناپولی تورینو است که امروز ۷۰ ساله میشود. وی از جمله معدود بازیکنان ایتالیایی است که با دو باشگاه از مرز ۲۰۰ بازی گذشت. کاستلینی در جام جهانی ۱۹۷۴ دروازه بان سوم ایتالیا پس از دینو زوف و آلبرتوسی بود.
*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.