سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج؛

حکایت جاده های کردستان و بی مهری مسوولان

استان کردستان مسیر ارتباطی استان های شمال غربی به استان های جنوب غربی کشور است .

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج؛ این موقعیت مهم مواصلاتی استان کردستان، موجب آن شده تا حجم بالایی از خودروهای عبوری در این مسیر تردد کنند در حالی جاده های کردستان از لحاظ زیر ساختی برای آن نامناسب است و متاسفانه سالانه شاهد سوانح جاده ای فراوان منجر به فوت در این مسیرها هستیم.

غلامرضا همایونپور مدیر کل پزشکی قانونی استان کردستان نیز در این رابطه گفت: در هفت ماهه امسال 276 نفر بر اثر حوادث رانندگی در استان کردستان جان خود را از دست دادند که نسبت به 246 مورد فوت شدگان مدت مشابه سال گذشته، حدود 12 درصد رشد داشته است.

ساعدپناه مسوول بررسی آمار تصادفات درپلیس راه استان کردستان نیز گفت: بالاترین رقم کشته های سوانح جاده ای امسال کردستان با28 درصدفوتی وجرحی در مسیر سنندج-کامیاران رخ داده وکمترین رقم نیزبا 8 درصد مربوط به بیجار-دیواندره است.

استان کردستان ازلحاظ برخورداری از راه های مواصلاتی مناسب دررتبه های آخرکشور وازنظرعملکردی به میانگین کشوری رسیده است واین یعنی استان کردستان دربین 30 استان کشورهنوزدررتبه 26 جا خوش کرده است.

شاید راه های مواصلاتی سطح استان از نظر استاندارد مشکلی نداشته باشند اما این جاده ها متناسب با حجم ترافیک و میزان تردد خودروها در آن نیست ومتاسفانه آمارتصادفات روزبه روزروبه افزایش است.

استان کردستان درمجموع نزدیک به 8000 کیلومترراه اصلی ،فرعی وروستایی داردکه شش هزار کیلومترراه روستایی وهزارو850 کیلومترآن راه اصلی وفرعی و180 کیلومتربزرگراه است.

در حال حاضر برای توسعه راه های استان کردستان چندین پروژه ملی و استانی در حال اجرا است اما کندی روند اجرایی و اعتبارات ناکافی آنها را به تعطیلی کشانده است.

مدیرساخت وتوسعه راه های کردستان می گوید: اکنون 150 پروژه راه روستایی و 20 پروژه بین شهری در استان کردستان از محل اعتبارات ملی و استانی، در دست احداث است.

محمودی گفت: در سفر رییس جمهوری به استان کردستان در مرداد ماه امسال 225 میلیارد تومان برای سال های 94 و 95 ابلاغ شده است اما هنوز رقمی اختصاص نیافته است.

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان می گوید: با توجه به مرزی بودن کردستان، این استان محل عبور کامیون های ترانزیتی و تانکرهای سوخت و همچنین حجم بالای گردشگران است اما استاندارد جاده های کردستان در حد جاده های فرعی است .

محمدراشدمدرس گرجی افزود: اصلی ترین مشکل راهداری در حال حاضر کمبود اعتبارات لازم به ویژه در بخش راه های روستایی می باشد که نیاز است در این زمینه بیشتر کار شود.

با توجه به آمار مرگ و مير اعلام شده در جاده های مواصلاتی کردستان و همچنين ضرر و زيان مالي فراوان ناشی از آن مي طلبد که مسئولان امر نسبت به شرایط خاص و ویژه راه های مواصلاتی کردستان توجه و اهتمام جدی ورزیده و با برنامه ریزی و جذب اعتبارات و ایمن سازی این مسیرها از بروز حوادث ناگوار و داغداری خانواده های بیشتر جلوگیری کنند.

به عقیده کارشناسان، شناسایی وضعیت راه ها و گزارش کارشناسی آن به مراجع تعیین اعتبار، اولویت بندی پروژه ها، جذب سرمایه گذار و مشارکت بخش خصوصی سه رویکرد مهم در حل مشکلات راه های استان کردستان می باشد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.