سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کسب و کار فارغ‌التحصیلان نیازمند بودجه مناسب است/13 میلیارد تومان بودجه مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان

رییس پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران گفت: ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان نیازمند کار جدی و بودجه سالانه مناسب است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر محمد جعفر صدیق رییس پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران امروز در نشست خبری که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در دنیا و خصوصا در ایران به طور خاص الزامی وجود دارد که دانشجو برای محیط‌های اقتصادی و بنگاه‌های تجاری آماده نمی‌شود، اما امروزه سعی و تلاش ما بر آن است که بتوانیم دانشجویان فارغ‌التحصیل را برای بازار کسب و کار آماده کنیم.

وی افزود: سالانه در کشور 6 میلیون فارغ‌التحصیل داریم که برای ایجاد شغل آنها بودجه‌ای در حدود 250 تا 400 میلیون تومان نیازمند است. یعنی اگر دولت این بودجه را فراهم نکند بودجه‌ی 20 سال کشور برای ایجاد شغل فارغ‌التحصیلان لازم است.

وی تصریح کرد: هر دانشگاه باید بتواند 0.1 از دانشجویان خود را برای کارآفرینی آماده کند که البته استاندارد جهانی آن یک درصد است. با انجام این کار 3 درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران قبل از فارغ‌التحصیلی کسب و کار خود را راه می‌اندازند.

وی در ادامه با بیان اینکه در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران یک پروژه چند مرحله‌ای در حال انجام است، گفت:  ااین پروژه شامل بخش‌های مختلفی از جمله:

 بخش اول جوانه: کمک به کسب و کار دانشجویی برای مقاطع کارشناسی که هم برای دانشجو سرگرمی ایجاد می‌کند و هم این که باعث می‌شود دانشجو کسب و کار خود را اداره کند.

بخش دوم و سوم شکوفایی 1 و 2:  در مقطع کارشناسی ارشد پیگیری می‌شود و ایده‌های دانشجویان را به محصول تبدیل می‌کند.

دکتر صدیق در ادامه اظهار داشت: در مرحله آخر به رشد یک و دو می‌رسیم که شامل ایجاد شرکت و معرفی محصول می‌شود.

وی افزود: کار در پارک دانشگاه تهران به صورت سیستماتیک آغاز شده و به حمایت مسئولین و شخص رییس جمهور نیازمند است و اگر بودجه مورد نیاز تأمین نشود یا مجبور به تعطیلی پروژه و یا محدود کردن آن هستیم.

بودجه‌ی مورد نیاز فعالیت‌های پژوهشی چقدر است؟
صدیق در ادامه افزود: بودجه‌ی مشخصی وجود ندارد و افق مثبتی نسبت به این موضوع نیست. ما امیدواریم که در سال‌های آینده اعتبارات پژوهشی به یک درصد GGB برسد، البته هنوز چیزی اعلام نشده است. اما اصرار ما بر این است که این بودجه‌ها به شرکت‌ها و نهادها دارای بازدهی بالا تعلق گیرد. 


وی در ادامه با بیان اینکه 12 سال است تجهیزات دانشگاه‌ها نوسازی نشده است و من به عنوان یک کارشناس افق روشنی در این زمینه نمی‌بینم؛ گفت: ما به بررسی کیفیت و راندمان برخی از شرکت‌ها در پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران پرداختیم و طی آن 40 شرکت را از این مجموعه اخراج کردیم. برخی شرکت‌ها با هدف دریافت مزایای مالی به این جا آماده بودند و هیچ گونه بازدهی نداشتند. در این زمینه کیفیت نسبت کمیت برای ما اهمیت بیشتری دارد.

13 میلیارد تومان بودجه مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان
صدیق در ادامه تصریح کرد:  هم اکنون در حال تحقیق بر روی 75 طرح هستیم که اگر منابع مالی تأمین شود می‌توانیم آن ها را به 200 طرح برسانیم. کل بودجه مورد نیاز در این زمینه‌ حدود 13 میلیارد تومان است. امروزه متوسط اعتبارات پژوهشی در مؤسسات و پژوهشگاه‌ها حدود 200 میلیارد تومان است. که امیدواریم بدون در نظر گرفتن تورم سالانه مقدار آن به صورت چشمگیری افزایش یابد.

وی افزود: ابتدا با تزریق بودجه کم به شرکت‌های متعدد پیش می‌رویم و در ادامه با کم کردن تعداد شرکت‌ها و افزایش بودجه سعی می‌کنیم به مرحله رشد برسیم تا بتوانیم شرکت‌های صاحب نامی را تأسیس کنیم و به بازار کسب و کار معرفی کنیم.

کشورهای همسایه می‌توانند الگوی مناسبی باشند
صدیق گفت: کشورهای همسایه در زمینه پارک‌های علم و فن‌آوری به جایگاه بسیار مناسبی دست یافته‌اند. مثلاً کشور ترکیه با تأسیس 6 پارک علم و فن‌آوری و اختصاص بودجه‌ای 100 میلیارد دلاری در 5 سال به بازده بسیار مناسبی در این زمینه رسیده است. آن ها در یک پارک علم و فن‌آوری دیگر در بازه 12 ساله با اختصاص 4 میلیارد دلار و 9 هزار متر فضا توانسته‌اند سرمایه‌ بسیار زیادی را جذب کنند.

هدف ماندگاری شرکت‌های دانش بنیان است
وی در ادامه گفت: در هر کاری ریزش وجود دارد و هدف اصلی ما آن چیزی است که می‌ماند و به سوددهی می‌رسد. مثلاً دانشگاه تهران ممکن است در یک رشته 80 دانشجو بپذیرد که به طور معمول عده‌ای از دانشجویان به دلایلی از رسیدن به آخر خط جا می‌مانند اما ما همیشه تعداد دانشجویان فارغ‌التحصیل را در نظر می‌گیریم.

صدیق در پایان خاطر نشان کرد: امسال سال حیاتی برای ما است، زیرا سال گذشته ما بیشتر بر روی طراحی پروژه‌های خود تمرکز داشته‌ایم و باید پروژه‌هایی را که طراحی کرده‌ایم را عملی کنیم و اگر بودجه مورد نظر به دست ما نرسد مجبور به محدود کردن و یا تعطیلی کل پروژه باشیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.