سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نمایش «کوج» نمایشنامه‌ای به دور از شعارزدگی دارد

حسین احمدی قاجاری کارگردان جوانی است که از سال 82 با بازی در نمایش «افسانه سرزمین نیمروز» وارد دنیای تئاتر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین احمدی قاجاری  کارگردان جوانی است که از سال 82 با بازی در نمایش «افسانه سرزمین نیمروز» وارد دنیای تئاتر شد. پیش از این در کارنامه بازیگری خود ایفاگر نقش هایی در نمایش های «سرشت انسانی به روایت جریانات ناقص فکری»، «خانه من اینجاست!؟»، «گاوچران سرخپوست و فمنیست دو آتشه»  بوده است. نمایش «کوچ»  اولین کار حرفه ای او در مقام کارگردانی است که تا 13 آذر در خانه نمایش اداره تئاتر به روی صحنه می‌رود، این نمایش که روایتگر سه اپیزود متفاوت است قرار است در جشنواره تئاتر مقاومت در بخش مسابقه حضور داشته باشد. به همین بهانه گفتگویی با این کارگردان را در ادامه می‌خوانید:
 
نمایش کوچ  به لحاظ اجرایی اولین کار حرفه ای شماست، چه طور شد که تصمیم گرفتید متن این نمایش را کار کنید ؟
 
چند سالی بود که دغدغه یک متن متفاوت در زمینه تئاتر ارزشی را داشتم که به دور از کلیشه وشعار زدگی باشد. از این رو نمایشنامه «کوچ» نوشته فاطمه مکاری را انتخاب کردم. البته شایان ذکر است که این متن قبلا نام دیگری داشت که به خاطر بعضی ملاحظات که هیچ وقت دلیل آن را نفهمیدم به «کوچ» تغییر کرد.

این نمایش از سه اپیزود تشکیل شده است، قصه های هر اپیزود از نظر موضوعی با هم متفاوت هستند اما به لحاظ محتوایی و تم نمایشنامه به یکدیگر مرتبط می‌شوند. فکر می کنم قدرت نویسنده است که باعث می شود داستان هایی که از نظر محتوایی با هم مرتبط هستند را در کنار هم قرار دهد. در این قصه ما شخصیت هایی را می بینیم که همه دغدغه رفتن از موقعیتی که در آن گرفتار شده‌اند را دارند؛ ولی به دلیل برملا شدن رازهایشان تصمیم دیگر می گیرند...


در هرسه اپیزود به نظر می‌رسد که از نمادها والمان هایی استفاده کرده‌اید؛  لطفا در این خصوص توضیح دهید؟


به لحاظ شکل و محتوا «چمدان» در هر سه اپیزود دیده می شود؛ چون وجه اشتراک این سه نسل به یکدیگر  است. نمادی از رفتن، سفرکردن وکوچ کردن است و برای همه دنیا شناخته شده است. نمایش «کوچ» بازگو کننده سه دوره تاریخ ایران در سالهای 32 ، 59 و 74است که در آن شخصیت هایی را مشاهده می کنیم که به دلیل اتفاقاتی که از گذشته و حال برایشان رخ داده است، مجبورند تصمیم به رفتن بگیرند ولی  به دلیل  برملا شدن اتفاقات و قرار گرفتن در شرایطی مجبور به ماندن می شوند، در این نمایش نامه شخصیت ها به لحاظ حرفه شغلی  به نوعی درگیر تئاتر هستند ؛ همانطور که می دانید در دوره های مختلف هنرمندان درگیر جنگ و سیاست بوده اند. این نمایش بازگو کننده قصه زندگی آنها است، هنرمندانی که  به لحاظ اتفاق هایی که برایشان رخ داده مجبور به ترک حرفه خود شده اند.
 

چطور شد که تصمیم گرفتید این نمایش را در بخش مسابقه تئاتر مقاومت شرکت دهید؟

امسال یکی از اتفاقات خوب برای گروه ما جشنواره تئاترمقاومت بود، فکر نمی کردم متن کار پذیرفته شود ولی خوشبختانه این اتفاق افتاد. بعد از اینکه اجرای ما پذیرفته شد به خانه نمایش اداره تئاتر معرفی شدیم . در مسیر به اجرا رسیدن این نمایش در جشنواره تئاتر مقاومت  با حساسیت های بی موردی مواجه شدیم اما خوشبختانه با مشاوره های کاربردی و دلسوزانه ای که حسین پارسایی دبیر محترم پانزدهمین جشنواره  تئاتر مقاومت به بنده در جلسات متعدد دادند، راه برای حضور در جشنواره ورپرتواراجرای عموم نمایش کوچ هموار شد.
 
 
آیا بعد از جشنواره تئاتر مقاومت  تصمیم دارید که این نمایش را مجددا اجرای عموم ببرید؟

بستگی به استقبال از نمایش دارد؛ اگر تماشاگران کار را دوست داشته باشند و نمایش با استقبال خوبی روبرو شود قطعا کار را برای اجرای عموم خواهیم برد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.