سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اختتامیه دهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی برگزار شد

آیت‌الله محمدی گلپایگانی گفت: بصیرت لازمه مداحی و شاعری آیینی است به طوری که یکی از شاعران برجسته صدر اسلام که اشعار نابی در مدح امام علی(ع) سروده، در اثری بی‌بصیرتی عاقبت مداح معاویه شد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت‌الله محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در آیین اختتامیه دهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی که شامگاه دیشب، بیست و نهم آبان‌ ماه در تالار ایوان شمس برگزار شد تصریح کرد: برخورداری از بصیرت لازمه مداحی و شاعری برای اهل بیت (ع) است.

وی با اشاره به سیر زندگی «حسان بن ثابت» به عنوان یکی از برجسته‌ترین شاعران صدر اسلام گفت: این شاعر که از قبیله خزرج و ساکن مدینه بود 60 سال از زندگی خود را در دوران جاهلیت و 60 سال را نیز در دوران پس از اسلام سپری کرد که به خاطر برخورداری از طبع شعر، اشعار بسیار خوبی را در طی این صد و بیست سال سرود.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: این شاعر برجسته پس از اسلام در مدح و ستایش حضرت رسول اکرم(ص) و خانواده ایشان بارها شعر سرود به طوری که اشعار او در روز عید غدیر آن چنان فاخر بود که حضرت رسول (ص) فرمود «جبرئیل این اشعار را بر زبان تو جاری کرده است».

وی با اشاره به سرانجام «حسان بن ثابت» اظهار داشت: متاسفانه شاعری که اشعار زیبایی را در وصف امیرالمومنین(ع) سرود در اثر اختلافی که بر سر منافع مادی با آن حضرت پیدا کرد عاقبت مداح معاویه شد.

آیت‌الله محمد گلپایگانی ضمن توصیه مداحان و شاعران آیینی به «طلب عاقبت به خیری» سعادتمند شدن در پایان کارها را دارای اهمیت دانست و تصریح کرد: اینکه برای اهل بیت شعر می‌گوییم توفیق خود آنها است و باید دید در پایان کار عاقبت ما چه می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری ملاک و معیار بصیرت است به طوری که بارها در اثر این بصیرت مسائل و اتفاقات آینده را پیش‌بینی کرده‌اند بنابراین یک مداح و شاعر با بصیرت باید به منویات ایشان گوش فرا دهد.

گفتنی است مداحی و شعرخوانی نفرات برگزیده شامل مداحان نونهال و بزرگسال اهدا جوایز به نفرات منتخب و همچنین مرثیه‌خوانی سعید حدادیان از دیگر برنامه‌های دهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی بود که توسط هیئت رزمندگان برگزار شد.

شایان ذکر است دهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی در دو مرحله استانی و نهایی برگزار شد که در مجموع بیش از سه هزار اثر در بخش شعر و سبک و حدود 450 اثر نیز در بخش مداحی و دعاخوانی در دبیرخانه این سوگواره ثبت شد که آثار برگزیده با راهپایی به مرحله نهایی توسط امیری اسفندقه و حدادیان مورد داوری قرار گرفت.





انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.