سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

تالار آینه در پارسه

در ساخت کاخ تچر از سنگهای صيقلی استفاده شده است به همین جهت این کاخ را تالار آینه می گویند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ این كاخ در سمت جنوب آپادانا واقع شده است و بر اساس یكی از كتیبه های آن كاخ كه كلمه تچر در آن آمده است به تچر معروف شده است دریچه های این كاخ برعكس دیگر كاخهای تخت جمشید به سمت تابش آفتاب است و به همین جهت احتمال دارد كه كاخی زمستانی بوده باشد این كاخ را كاخ خصوصی داریوش اول می دانند .

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس می گوید: راه ورود به كاخ داریوش دو ردیف پلكان جنوبی و غربی بود در ساختن این كاخ از سنگهای صیقلی استفاده شده است و به همین جهت به آن تالار آینه نیز می گویند .

امیری می افزاید: در ایوان جنوبی این كاخ كتیبه ای به سه زبان پارسی ایلامی و بابلی وجود دارد كه ساختن این كاخ را به داریوش اول و كامل كردن تزئینات آن را به خشایار شاه نسبت می دهند .


وی بیان می کند: نقش برجسته های این كاخ نیز همانند دیگر نقوش كاخهای تخت جمشید از زیبایی و ظرافت خاصی برخوردار است و این نقش ها بر دیوار پلكان های ورودی اشخاصی را در حال اهدای هدایایی از قبیل بز كوهی و آهو و . . . نشان می دهد .



این مقام مسئول ادامه می دهد: كتیبه های كوتاه متعددی به خط میخی در حاشیه ی بالای دریچه و طاقچه های این كاخ وجود دارد كه نام داریوش در بیشتر آنها به چشم می خورد با مشاهده بقایای از گچ در كف اتاقهای شمالی كاخ تچر معلوم می شود كه كف این كاخ با گچ فرش بوده است . بر سنگهای این كاخ كتیبه هایی از پادشاهان بعدی ایران همچون شاپور دوم ساسانی ، عضدالدوله دیلمی ، ناصر الدین شاه قاجار و. . . حك شده است .



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ب
برچسب ها: تالار ، آینه ، پارسه ، کاخ ، شیراز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.