سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین ؛

سرطان دهان، عوامل و نشانه ها

به گفته دکتر فائزه آزموده ، متخصص پاتولوژی فک و صورت سرطان دهان ، هشتمین سرطان شایع در مردان و پانزدهمین سرطان شایع در زنان است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگارارن جوان از قزوین ؛دکتر ازموده  میزان بروز این سرطان را در مردان، سه برابر زنان اعلام کرد و گفت : خطر ابتلا به این سرطان با افزایش سن بیشتر می شود.

وی  استعمال دخانیات را شایع ترین علت شناخته شده برای سرطان دهان بیان کرد .

دکتر ازموده سوء تغذیه (به ویژه کمبود آهن و ویتامین A )، ضعف سیستم ایمنی، استفاده از مشروبات الکلی و  عوامل ژنتیکی  را ، از دیگر عوامل ابتلا به این بیماری دانست .

به گفته این عضو هیأت علمی دانشکده دندانپزشکی قزوین، عدم وجود درد در مراحل اولیه بیماری می تواند تشخیص بیماری را به تعویق اندازد که این موضوع تأثیر منفی بر پیش اگهی بیماری خواهد داشت.

دکتر آزموده هشدار داد که در صورت مشاهده علائمی  مانند ایجاد لکه های سفید و قرمز روی مخاط دهان ، توده های برجسته ، هر زخمی که بعد از دو هفته بهبود پیدا نکند ، احساس درد یا ناراحتی حین بلع غذا، تغییر صدا و وجود برجستگی قابل لمس در ناحیه گردن، فرد حتما باید برای اقدامات تشخیصی به دندانپزشک مراجعه کند .

وی اضافه کرد : برخی ضایعات که در ابتدا بدخیم نیستند ممکن است در اثر سهل انگاری و عدم مراجعه به پزشک، بدخیم شوند.

ازموده افزود :  به علت نزدیکی حفره دهان به غدد لنفاوی، در صورت تأخیر در تشخیص، امکان گسترش بیماری بیشتر می شود.

به گفته این متخصص پاتولوژی فک و صورت اگر سرطان دهان در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود ، می توان آن را درمان و از پیشرفتش جلوگیری کرد .

انتهای پیام/ش


برچسب ها: سرطان ، دهان ، عوامل ، نشانه ، قزوین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.