سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توفیق اجباری حمایت از کارتن‌خواب‌ها به عهده‌ چه کسانی است؟ / مسئولیتی که برای بهزیستی تعریف نشده‌!

حضور روزافزون کارتن‌خواب‌ها و متکدیان در شهر به مرور تبدیل به معضل بزرگی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حدود دو دهه پیش جمعیت روستاها بیشتر از شهرها بود و شهرنشینی با این وسعتی که امروزه جریان دارد، وجود نداشت و مردم زندگی در هوای پاک و سالم روستا را به شهری شدن ترجیح می‌دادند.

اما در این دو دهه به خاطر پیشرفت‌های روزافزون شهر، زندگی به سبک غرب و پیشرفت رسانه‌های دیداری و شنیداری و انتقال سریع این رسانه‌ها به روستاها، روستاییان و شهرستان‌های دور به مرور با زندگی در پایتخت آشنا شده و به قولی تصاویر رنگی آن‌ها را دلباخته زندگی در شهرهای بزرگ مخصوصا پایتخت ساخته است. تصویر زندگی پررونق و پر زرق و برق شهرنشینانی که در فیلم‌های تلویزیونی به نمایش درمی‌آید باعث سرریز شدن روستاییان به شهرها و به همان نسبت، افزایش زاغه نشینان و کارتن خواب‌های شهرهای بزرگ و پایتخت شده است.

* زندگی شهری در خیابانهای شهر

ورود روستائیان از روستاها به شهرها باعث ایجاد مشاغل کاذبی در شهر می‌شود که علاوه بر، برهم زدن نظم حاکم بر شهر و اختلال در امور شهری، چهره‌ شهر را نیز برهم می‌زند.

افرادی که بدون هیچ پشتوانه‌ای وارد شهرها می‌شوند پس از ورود اگر شانس یافتن شغل مناسب را نداشته باشند و برای تهیه‌ سرپناهی برای گذراندن شب دچار مشکل مالی شوند، لاجرم شب را باید در پارک‌ها و خیابان‌های سرد شهر سپری کنند و به آمار پدیده‌ نا مبارک کارتن خوابی اضافه شوند.

اما کارتن خوابی بخش کوچکی از آوارگی این افراد بعد از خروج از روستاهاست. اعتیاد، دزدی، بی‌پولی، بیماری و تکدی‌گری آثار مخرب این‌گونه زندگی در شهرهایی است که افراد هم‌خون نیز از حال هم بی‌خبر بوده و بدون هیچ اعتنایی از کنار هم می‌گذرند.

* توفیق اجباری و بسته‌های حمایتی

به دلیل بروز معضلات و مشکلات اجتماعی که از حضور قشر کارتن خواب در شهرها به‌وجود می‌آید ارگان‌هایی مجبور به پذیرش و حمایت از این افراد آسیب‌پذیر بوده و باید با تخصیص امکاناتی هر چند اندک از آوارگی این افراد در سطح شهر جلوگیری کرده و راهکاری برای بهبود چهره‌ شهر و تامین امنیت و آسایش دیگر شهروندان تعبیه کنند.

یکی از این ارگان‌های مسئول شهرداری است که با احداث گرم‌خانه‌ها و مراکز جمع‌آوری کارتن خواب‌ها و تامین یک وعده غذای گرم برای کارتن خواب‌ها سعی در رفع این معضل و بهبود شرایط موجود داشته است. اما شهرداری و نیروی انتظامی تنها ارگان‌هایی نیستند که در این زمینه مسئولیت پذیرفته‌اند.

* شانه‌های خالی بهزیستی!

استاندار تهران عقیده دارد که مسئولیت نگهداری و ساماندهی کارتن‌خواب‌ها و متکدیان برعهده‌ شهرداری‌ها ، بهزیستی و نیروی انتظامی است.

گرم‌خانه و مراکز ترک اعتیاد که به درخواست شهرداری‌ها و با مسئولیت این نهاد در حال کار بوده و شبانه‌روز در حال خدمت‌رسانی به کارتن‌خواب‌هایی است که توسط گشت‌های شهرداری و یا با کمک پلیس آگاهی به گرم‌خانه‌ها و مراکز مربوطه آورده می‌شوند، اما در این میان وظیفه‌ بهزیستی به عنوان نهاد حمایتی و مسئول اصلی رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی چیست؟ در این رابطه خواستار مصاحبه‌ای با مسئولان ذیربط در بهزیستی کشور شدیم اما هیچ کدام از مسئولان بهزیستی حاضر به پاسخگویی در رابطه با ساماندهی کارتن‌خواب‌ها و متکدیان نشدند. اگر در این زمینه مسئولیتی برای بهزیستی تعریف نشده، چرا استاندار این وظیفه را بر عهده‌ این ارگان می‌داند؟

این سوال و سوالات دیگر ما، منتظر پاسخ‌گویی سازمان بهزیستی است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام / 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.