سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

اختصاص 23 میلیارد تومان برای خرید ادوات کشاورزی استان اصفهان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در سال جاری خط اعتباری خرید مکانیزاسیون کشاورزی استان اصفهان از 21 میلیارد تومان به 23 میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،اصغر محسن زاده کرمانی در جلسه ستاد هماهنگی نمایشگاه های صنعت کشاورزی اصفهان که در محل سازمان جهاد کشاورزی و با حضور مدیران این سازمان برگزار شد، با اشاره به اینکه استقبال و رضایت بهره برداران از نمایشگاه های کشاورزی سال گذشته به عنوان جامعه هدف اصلی سازمان، نکته مهم و حایز اهمیتی است، اظهار داشت: این نمایشگاه از جایگاه مهمی در سطح کشور برخوردار است و بهره برداری از این نمایشگاه برای صنعت کشاورزی استان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان، دارای بالاترین تولیدکننده ادوات کشاورزی است و تعدادی از شرکت های شاخص کشوری در این استان فعالیت می کنند، بیان داشت: متاسفانه این استان از نظر ادوات باغبانی، عقب ماندگی هایی دارد و همچنین 60 تا 70 درصد تراکتورهای مورد استفاده استان در ردیف تراکتورهای فرسوده قرار دارند. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه این نمایشگاه تأثیر بسیاری در آشنایی با ادوات جدید و خریداری آنها توسط کشاورزان دارد، افزود: سال گذشته بسیاری از شرکت کنندگان در کارگاه های جنبی نمایشگاه، پس از شنیدن مباحث، نسبت به خرید دستگاه ها در نمایشگاه اقدام کردند و این موضوع علاوه بر ایجاد یک جریان تجاری مستقیم، از نقش نمایشگاه ها در فرهنگ سازی استفاده از مکانیزاسیون کشاورزی حکایت دارد. 

وی بیان داشت: تاکنون حدود 3 هزار دستگاه تراکتور فرسوده در طرح شماره گذاری و تعویض تراکتورها ثبت نام کرده که 2 هزار دستگاه شماره گذاری شده و می توان گفت عمر بقیه تراکتورهای استان تا سقف 21 هزار دستگاه، بالای 13 سال است. 

محسن زاده کرمانی با اشاره به اینکه در دو سال اخیر، زمینه اعتبار بسیار مناسبی در قالب خط خرید مکانیزاسیون ایجاد شد، ادامه داد: سال گذشته خط اعتباری خرید مکانیزاسیون استان، 21 میلیارد تومان بود که امسال به 23 میلیارد تومان افزایش یافت و در صورت وجود تقاضا امکان افزایش سهم استان اصفهان وجود دارد. 

وی با بیان اینکه در استان اصفهان 70 شرکت فعال در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی وجود دارد که می توان از ظرفیت این شرکت ها در زمینه برگزاری کارگاه های تخصصی در حاشیه نمایشگاه استفاده کرد، گفت: چنانچه کشاورزان از ادوات مناسب و به روز استفاده کنند، علاوه بر افزایش بهره وری، سلامت محصول نیز افزایش می یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: به عنوان نمونه به دلیل عدم استفاده از فناوری های کشاورزی، 99 درصد سم در مرحله سمپاشی هدر می رود و روی محصول باقی می ماند که این امر بیماری های زیادی را برای مصرف کننده در پی خواهد داشت. اما اگر ادوات به روز در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد، کاهش مصرف سم و افزایش سلامت محصول و مصرف کننده را شاهد خواهیم بود. همچنین استفاده از تکنولوژی ها در زمینه کاهش مصرف بذر نیز مؤثر است و در این زمینه لازم است کشاورزان شهرستان های استان، بازدید ویژه ای از نمایشگاه داشته باشند همچنین لازم است در نمایشگاه امسال به موضوع ادوات باغبانی به صورت ویژه و شاخص پرداخته شود.

وی تشکیل جلسه تخصصی با حضور تولیدکنندگان ادوات کشاورزی از یک سو و کشاورزان به عنوان بهره برداران اصلی این ادوات از سوی دیگر به منظور بررسی مشکلات دستگاه ها در مرحله استفاده را پیشنهاد داد و گفت: استان اصفهان صاحب نمایشگاه برتر در حوزه کشاورزی است به همین دلیل رویکرد مدیریت خشکسالی با استفاده از فناوری های جدید می تواند از طریق این نمایشگاه به خوبی تفهیم شود.
محسن زاده کرمانی اضافه کرد: ترویج استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است و طبق برنامه 10 ساله ابلاغ شده، استان اصفهان باید 100 هزار هکتار از 250 هزار هکتار اراضی زراعی خود را از این طریق آبیاری کند و برای سال اول، 3 هزار هکتار تعیین شده و در استان اصفهان قصد داریم با اختصاص یارانه های ویژه، این عدد را در سال اول به 6 هزار هکتار افزایش دهیم.

وی اعلام کرد: انجمن صنفی مجریان آبیاری تحت فشار استان برای برگزاری کارگاه های آبیاری میکرو همزمان با نمایشگاه امسال، اعلام آمادگی کرده است. همچنین با توجه به اینکه کشور هند پیش قراول استفاده از روش آبیاری طیف است و کشور ترکیه نیز تجربه های خوبی در این زمینه دارد، تلاش داریم با دعوت شرکت هایی از این دو کشور، این مبحث را در میان کشاورزان نهادینه کنیم.

گفتنی است؛ چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت کشاورزی از 7 آذر ماه و چهاردهمین نمایشگاه بین المللی تکنولوژی کشاورزی از 11 بهمن ماه در اصفهان برگزار می شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
 


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.