سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ترمیم بافت‌ زخم‌های سرطانی توسط سلول‌های بنیادی

سلول‌های بنیادی توانسته‌اند با تلاش خود سبب ترمیم بافت‌های زخم در سرطان شوند.

دکتر صادق باباشاه متخصص ژنتیک مولکولی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عمده فعالیت‌های ما در حال حاضر بر روی سلول‌های بنیادی است که از لحاظ منشاء به دو نوع بزرگ سال و جنینی تقسیم شده است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین سلول‌های بنیادی بزرگسالان سلول‌های مزانشیم می‌باشد که در ترمیم استخوان، غضروف، تاندون و ماهیچه به کار می‌رود این بافت اخیرا تغییرات زیادی هم در زمینه‌ی بافت سازی به وجود آورده تا جایی که توانایی خون سازی در سلول های بالغ خونی دارد.

باباشاه در خصوص قابلیت درمانی سلول‌های بنیادی بیان کرد: سلول‌های بنیادی مزانشیم در تمام بافت‌ها قابلیت تمایز به انواع سلول‌ها را دارا هستند تا جایی که افکار متخصصین را در فاز درمان و کلینیک هم مشغول کرده است. 

وی افزود: فعالیتی که در حال انجام دادن آن در دانشگاه  تربیت مدرس هستیم، تهیه سلول‌های بنیادی مزانشیم از بافت چربی مغز و استخوان و کشت آن در بشر آزمایشگاهی برای درمان بیماری‌ها است که در حال حاضر بر روی موش ها آزمایش شده البته ناگفته نماند که این سلول می‌تواند فاکتوری برای ترمیم از خود ترشح دهند تا در ترمیم سرطان موثر باشد. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام / 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.