سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

عضویت نیشابور در اتحادیه شهرهای تاریخی جهان

مدير كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: عضویت نیشابور در اتحادیه شهرهای تاریخی جهان يك اتفاق مباركی است كه رسالت ما را در حفظ داشته ها و ظرفيت های فرهنگی وتاريخی سنگين تر می كند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ حسین زارع صفت در مراسم اهداء لوح عضویت نیشابور در اتحادیه شهرهای تاریخی جهان افزود: نیشابور یكی از مهمترین شهرهای فرهنگی و تاریخی ایران است كه این اتفاق بسیار مهم و مباركی برای ایران، استان خراسان رضوی وشهر تاریخی نیشابور است.

وی با بیان اینكه میراث فرهنگی و ظرفیت های فرهنگی و تاریخی ایران زمین متعلق به همگان است گفت: ما در سازمان میراث فرهنگی پرچم دار و سیاستگذار موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی و تاریخی هستیم در حالی كه این میراث ارزشمند متعلق به همه است.

مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: حفظ داشته ها و ظرفیت های فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است و خوشبختانه انتخاب نیشابور به عضویت اتحادیه شهرهای تاریخی جهان نشان دهنده جایگاه فرهنگی و تاریخی این شهر در استان خراسان رضوی، است.

زارع صفت گفت: آنچه كه در توسعه گردشگری اهمیت دارد این است كه در كنار تامین زیر ساخت های لازم باید فرهنگ میزبانی را نیز تقویت كنیم كه خوشبختانه این فرهنگ زیبا در نیشابور وجود دارد وی یكی از مسایلی است كه مردم نیشابور به آن اهمیت بسیار می دهند.

 گفتنی است، اتحادیه شهرهای تاریخی در سال 1987 در کیوتو راه اندازی شد و دبیرخانه آن نیز در همان شهر قرار دارد. هم اکنون 108 شهر  از 61 کشور جهان در این اتحادیه عضویت دارند.

این اتحادیه مهمترین سازمان بین المللی حکومت های محلی برای میراث تاریخی شهرها به شمار می آید و هدف آن حفظ این میراث و آگاهسازی برای حفظ هویت تاریخی شهرها است.

سابقه شهر نیشابور به دوره حکومت ساسانیان یعنی حدود هزار و 800 سال پیش باز می گردد. این شهر علاوه بر اینکه طی دو دوره تاریخی حکومت طاهریان و سلجوقیان پایتخت ایران بود، در قرن یازدهم میلادی هشتمین شهر بزرگ و پرجمعیت جهان به شمار می رفت.

انتهای پیام/ش


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.