سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

روند کاهشی صادرات و واردات کالا در خراسان رضوی

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون میزان صادرات و واردات کالا در گمرکات و بازارچه های مرزی این استان در مقایسه با پارسال روند کاهشی داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ مسعود عاطفی افزود: در هفت ماه گذشته یک میلیون و 211 هزار تن کالا به ارزش 945 میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی خراسان رضوی به خارج از کشور صادر شد.

وی بیان کرد: این میزان کالا در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در وزن به میزان 10 درصد و از نظر ارزش هشت درصد کاهش داشته است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: از کل ارزش صادرات کالای غیرنفتی در این استان طی همین مدت 23 میلیون و 761 هزار دلار از محل تجارت چمدانی و 25 میلیون و 295 هزار دلار از محل بازارچه های مرزی باجگیران و دوغارون بوده است.

وی درباره میزان واردات کالا در این مدت افزود: در این مدت 242 هزار تن کالا به ارزش 206 میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی وارد خراسان رضوی شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن 53 درصد و از نظر ارزش 28 درصد کاهش داشته است.

عاطفی ادامه داد: با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات کالا در هفت ماه گذشته تراز بازرگانی خارجی گمرکات و بازارچه های مرزی خراسان رضوی مثبت و معادل 739 میلیون دلار است.

وی بیان کرد: اقلام عمده صادراتی در این مدت روغنهای سبک و فراورده های نفتی به جز بنزین، انواع زعفران در بسته بندی 10 تا 30 گرم، کفپوشهای غیرمخملی باف و رب گوجه فرنگی بوده که به کشورهای افغانستان، ترکمنستان و عراق و تاجیکستان صادر شده است.

وی اظهار کرد: اقلام عمده وارداتی در هفت ماهه امسال شامل برنج نیمه سفید شده، پنبه حلاجی نشده یا شانه نزده، کنجد و انواع دانه ها بود که از کشورهای پاکستان، جمهوری کره، امارات متحده عربی و سوییس وارد خراسان رضوی شده است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: در هفت ماهه امسال یک میلیون و 746 هزار و 690 نفر مسافر نیز از طریق گمرکات مرزی استان و فرودگاه مشهد تردد داشتند که از این تعداد 882 هزار و 700 نفر وارد کشور و 863 هزار و 990 نفر از کشور خارج شده اند.

رکود در بازار آسیای میانه و خاورمیانه علت اصلی کاهش صادرات

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در مجموع امسال رکود کلی بر بازار کشورهای منطقه خاورمیانه و آسیای میانه به ویژه افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان حاکم بوده که بر صادرات کالا از ایران و خراسان رضوی به این کشورها تاثیر گذاشته است.

ناصر بهزاد افزود: دلیل عمده کاهش صادرات کالا به کم شدن حجم سیمان و زعفران تولیدی استان بازمی گردد و در زعفران خراسان نیز که به اقصی نقاط دنیا صادر می شود افت صادرات امسال مربوط به بسته بندی های کمتر از 30 گرم بوده که ناشی از افزایش قیمت تمام شده این کالا است.

وی ادامه داد: از آنجا که بسته بندیهای 30 گرمی زعفران به صورت مستقیم به مصرف کننده نهایی عرضه می شود لذا گران بودن آن باعث کاهش تمایل مصرف کننده به خرید این نوع کالا می شود.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در تشریح دلایل کاهش صادرات کالا به ترکمنستان نیز گفت: این کشور ظرفیتهای تولیدی خود را در برخی کالاها بویژه سیمان افزایش داده و از آنجا که بسیاری از سیمان تولیدی خراسان رضوی به ترکمنستان صادر می شد فعال شدن خط تولید سیمان در آن کشور باعث کاهش صادرات از خراسان شده است.

وی اظهار کرد: دولت ترکمنستان همچنین محدودیتهایی در مرزهای جاده ای و ریلی برای واردات کالا از خراسان رضوی ایجاد کرده و بی ثباتی آن کشور در روابط تجاری با فعالان بخش خصوصی استان از رغبت آنان برای صادرات کالا کاسته است.

بهزاد افزود: علاوه بر آن کاهش ارزش پول و قدرت خرید مردم تاجیکستان باعث افت قابل توجه صادرات کالا از خراسان رضوی به آن کشور نیز شده است.

وی ادامه داد: اخیرا فعالیت تعدادی از واحدهای تولیدی مواد غذایی و سیمان در تاجیکستان آغاز شده که این امر نیز باعث کاهش حجم صادرات این نوع کالاها از خراسان رضوی به آن کشور شده است.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: دولت تاجیکستان به دلیل تغییر نگاه خود به واردات کالا از ایران، تغییراتی را در ارزشگذاریهای مربوط به کالاهای صادراتی ایجاد کرده که منجر به کاهش صادرات کالا از خراسان رضوی به آن کشور شده است.

وی افزود: صادرات کالا به افغانستان نیز که حجم بسیاری از کالاهای تولیدی خراسان رضوی را دریافت می کند کاهش یافته که بخش اعظم آن مربوط به سختگیریهای مسوولان افغانستان در گمرک اسلام قلعه برای واردات کالای خراسان رضوی به آن کشور است.

بهزاد ادامه داد: کاهش صادرات امسال مربوط به کل کشور است و فقط به خراسان رضوی اختصاص ندارد اما این استان تاکنون سهم پنج درصدی خود از ارزش کل صادرات کشور را حفظ کرده است.

خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و دو بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.

کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه و همجوار هستند و سیمان، مواد غذایی و زعفران عمده کالاهای صادراتی این استان را تشکیل می دهند.

انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.