سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

واگذاری موقوفات به کشاورزان در حاشیه دریاچه ارومیه ممنوع

رئیس اوقاف شهرستان آذرشهر گفت: به علت خشک شدن دریاچه ارومیه و قرار گرفتن روستاهای بخش گوگان در حاشیه دریاچه ارومیه و تلخ شدن آب چاه‌های منطقه امکان زراعت و واگذاری موقوفات به کشاورزان نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ احمد سیف در جلسه «نقش و جایگاه موقوفات در سند تدبیر و توسعه شهرستان آذرشهر اظهار داشت: به علت خشک شدن دریاچه ارومیه و قرار گرفتن روستاهای بخش گوگان در حاشیه دریاچه ارومیه و تلخ شدن آب چاه‌های منطقه امکان زراعت و واگذاری موقوفات به کشاورزان نیست.

وی افزود: از اداره جهادکشاورزی و امور آب شهرستان درخواست داریم هم برای کمک به احیای موقوفات و هم کمک به احیای دریاچه ارومیه یاری‌گر این نهاد باشند تا بتوانیم موقوفاتی که در روستاهای قشلاق، دست‌گرد، خاصرلو، قراعیل و شهر تیمورلو و شهر گوگان است، چنانچه در موارد مشابه توانستیم با تغییر الگوی کشت، نهال پسته در زمین‌های موقوفه کاشته و با توجه به اینکه این نهال دوام کم‏ آبی را دارد، مؤفق شویم.

سیف ادامه داد: در سطح شهرستان 221 حلقه قنات داریم که از آن‌ها 94 حلقه در موقوفات شهرستان سهم دارند به علت عدم صیانت از قنات‌ها در سنوات گذشته حداقل 17، 18 قنات خشک و مفقودالمنفعه شدند.

وی گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه، بودجه‌ای در اختیار جهاد کشاورزی برای احیا و لای‌روبی و جلوگیری از خشک شدن قنوات داده که در سال 93 ،23 حلقه قنات از محل همان بودجه نسبت به سهم 50 درصد آن‌را جهاد کشاورزی تقبل کرد و قول مساعد داده‌اند امسال بودجه‌ای از قنوات که سهمی از موقوفات دارند در اولویت باشند.

سیف اضافه کرد: برای تغییر الگوی کشت روستاهای مذکور نیز جهاد کشاورزی متقبل شد با تمام امکانات برای احیای توسعه موقوفات کمک کند و قنوات موقوفه را در اولویت قرار دهد و امور آب هم قول مساعد داد این قنواتی که سهمی از موقوفات دارند حریم آن‌ها را در شهرستان مشخص کند بعد از مکاتبه و چاه‌های غیرمجاز که حریم قنوات موقوفه واقع شدند با همکاری دادگستری شهرستان، طرح بازگشایی معابر و خیابان‌هایی که نیاز شهروندان است اگر موقوفه‌ای واقع شود با دریافت حق و حقوق موقوفه مجوزهای لازم از طریق سازمان اخذ شده که موقوفات مانع بازگشایی معابر و خیابان‌ها نباشند.

حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان نیز در این جلسه ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه مشارکت و حمایت از اوقاف شهرستان آذرشهر، از کم بودن اجاره‌بهای موقوفات شهرستان انتقاد کرده و از دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی درخواست کرد تا اجاره‌بهای موقوفات را طبق قانون و به قیمت عادلانه روز مقایسه و پرداخت کنند.

وی همچنین قول مساعد داد در هر 4 شهر شهرستان اعم از گوگان، ممقان، تیمورلو و آذرشهر جهت احیای قنوات تلاش کرده و برای رونق فرهنگ وقف در این شهرستان اقدامات اساسی صورت پذیرد.
 
انتهای پیام/گ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.