سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کودکان با رسانه بزرگ می‌شوند

کودکان و نوجوانان پس از تولد با نخستین وسیله‌ای که آشنا می‌شوند رسانه است و در حقیقت با این وسیله هر روز بزرگ و بزرگتر می‌شوند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نوزاد ابتدا صدای رسانه را می‌شنود و سپس تصاویر آن را می‌بیند و این صدا و تصاویر جذاب چنان در ذهن او نفوذ می‌کند که با شنیدن برنامه‌های خوش، شاد و با دیدن تصاویر غیرعادی، خشن می‌شود.

تاثیر رسانه بر ذهن و هوش مخاطب بر کسی پوشیده نیست؛ از این رو دقت در نوع تولید اخبار و اطلاعات در رسانه‌ها اهمیت پیدا می‌کند. کودک پیش از ورود به مدرسه با رسانه و برنامه‌های آن آشنا می‌شود و این آشنایی زمینه اجتماعی شدن او را فراهم می‌کند.

کودک با دیدن یک برنامه و یا گوش دادن به یک مطلب رسانه تاثیر می‌پذیرد بنابر این رسانه‌ها در انتخاب نوع اطلاعات نمی‌توانند دغدغه جامعه را نادیده بگیرند.

انسان از بدو تولد برای برقراری ارتباط با دیگران، ابتدا از سوی پدر و مادر و در ادامه با شیوه‌های گوناگون تعلیم و تربیت و بهره گیری از معلمان و اساتید با استفاده از وسایل ارتباطی، مسیر رشد و تکامل را می پیماید.

نقش رسانه‌ها در جامعه 

سیده زهرا حسینی کارشناس ارتباطات و خانواده، ضمن بررسی نقش و تاثیر رسانه‌ها بر گروه‌های پیشروی جامعه اعم از جوانان و نوجوانان به عنوان ذخایر بالقوه کشور، راه دستیابی به علوم و فنون روز دنیا را وسایل ارتباط جمعی عنوان کرد و بهره گیری از رسانه‌ها را که به سرعت در حال گسترش و دربرگیری است از سوی جوامع مدرن و حتی در حال توسعه در عصر حاضر چشمگیر خواند.

حسینی، ظهور رسانه‌های بی سیم، تولید و انتشار نوارهای ویدئویی و راهیابی آن به خانه‌ها در دهه‌های آخر قرن گذشته و از همه مهمتر همگانی شدن و امکان دسترسی آسان همگان بدان‌ها و هم اکنون پدیده شگفت انگیز ماهواره و شبکه‌های اینترنت، را از مظاهر تحول این صنعت، در عصر حاضر برشمرد.

وی اظهار داشت: انسان تمام این وسایل و ابزار را برای رسیدن به مقاصد مختلفی نظیر اطلاع رسانی، تعلیم و تربیت، اندیشه پروری، هدایت و راهنمایی و افزایش آگاهی‌های اجتماعی به کار گرفته و می‌گیرد که البته در همه این موارد هدف تربیتی نهفته است.

کارشناس حوزه ارتباطات و خانواده افزود: چگونگی پذیرش و استقبال مردم و نیز تأثیر پذیری آن‌ها از ابزار و وسایل ارتباطی متفاوت است، زیرا استقبال مردم، برگرفته از عوامل گوناگونی نظیر اندوخته‌ها و یافته‌های فرد، دیدگاه، اعتقادات و ارزش‌های آنان است.

وظایف رسانه‌ها 

وی گفت: از جمله وظایف رسانه‌ها یاددهی و یادگیری، اندیشه پروری، هدایت و راهنمایی، افزایش آگاهی‌های اجتماعی و رشد اجتماعی در ابعاد مختلف است.

حسینی اظهار کرد: تحقیقات جدید نشان می‌دهد این امر که تمام افراد کوچک و بزرگ در برابر محصولات تولیدی رسانه‌ها منفعل و متأثر محض نیستند، بلکه این محصولات پس از دریافت توسط مخاطبان عاقل و بر اساس اندوخته‌های ذهنی به یک فهم و درک و معرفت تبدیل می‌شود.

وی گفت: در نتیجه انسان به کمک اعتقادات، گرایش، ارزش و دیدگاه‌های خاصی که دارد، این محصولات رسانه‌ای را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و در نهایت به یک فهم جدید عقلانی که جهت دهنده یک رفتار از او می‌باشد، می‌رسد. اما از آن جا که به هر حال، رسانه‌های جمعی بر مخاطبان به خصوص کودکان، نوجوانان و جوانان تأثیرات غیرقابل انکاری دارد، همیشه با تأثیرات سوء نیز همراه می‌باشد و بیم آن می‌رود که اثرات سوء آن در بیشتر موارد غلبه پیدا کند.

وی به عنوان مثال گفت: زیاده روی در نقل اخبار و بیان حوادث منجر به افسردگی روحی و حساسیت‌های عصبی می‌شود. اعتماد بر اخبار و نیز تحلیل و تفسیرهای رسانه‌ها ، قدرت نقد و تحلیل و بررسی و تحقیق را از افراد می‌گیرد. استفاده از این ابزار در جهت جایگزینی افکار و ارزش‌های انحرافی، زمینه ساز انحراف اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی خواهد شد.

رسانه‌ها ادعای معلمی ندارند

وی افزود: بنابراین، تأثیرگذاری رسانه‌ها بر افراد غیرقابل انکار و اجتناب ناپذیر است و لذا روش‌های تقلیدی تدریس در مدارس که انتقال دانش و معلومات و پس گرفتن آن در ایام امتحانات است، به تنهایی برای تغییرات و تحولات مورد نظر اجتماع کافی نیست.

کارشناس ارتباطات و خانواده اظهار کرد: امروزه دیگر برای همه دست اندرکاران این امر ثابت شده که رسانه‌های جمعی علاوه بر آن که ابزاری برای سرگرمی و تفریح مردم هستند، ابزاری برای آموزش و پرورش، فکر و اندیشه و تحول و تکامل جامعه بوده و از این جهت بسیار حایز اهمیت‌اند.

وی با بیان این که رسانه معلم نیست ولی می‌توان نقش متعلم را برای آن در نظر گرفت گفت: به همین سبب می‌توان رسانه‌ها را که نقش مهمی در تعلیم و تربیت اندیشه نسل حاضر به خصوص جوانان و نوجوانان دانش آموز ایفا می‌کنند را از ضروریات زندگی اجتماعی در جوامع امروزی برشمرد.

حسینی گفت: این لوازم زندگی، مردم را با رویدادهایی پیوند می‌دهند که در زندگی روزانه اهمیت دارند. رسانه‌ها برای مردم میدانی را فراهم می‌کنند که آنان بتوانند در آن افکارشان را در زمینه مسائلی که بر زندگی روزانه شان تأثیر می‌گذارد مبادله کنند و سبب می‌شود تا مردم درک عمیق‌تری از خودشان، محیط‌شان و نهادهایشان پیدا کنند.

لازم به یادآوری است بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها 16 تا 22 آبان ماه 94 با شعار "نقد منصفانه، پاسخ مسولانه" با حضور بالغ بر 700 رسانه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.