سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کدام کارگردانان به آشیانه سیمرغ می‌رسند؟ + تصاویر

جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور، هر ساله سینماگران را برای رقابتی تنگاتنگ و پرهیجان ترغیب می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جشنواره فیلم فجر به عنوان جذاب‌ترین و مهمترین رویداد سینمایی کشور هر ساله سینماگران را برای رقابتی تنگاتنگ و پرهیجان ترغیب می‌کند. هر چند که با اعلام برگزیدگان پس از مراسم اختتامیه با انتقادات و حواشی زیادی مواجه می‌شود و تعداد زیادی از فیلم‌سازان و بازیگران با نارضایتی نسبت به نحوه قضاوت، مصاحبه‌های تند و انتقادی انجام می‌دهند اما جذابیت‌ این جشنواره آن‌قدر زیاد است که نمی‌توانند از حضور و رقابت در آن چشم‌پوشی کنند.

سی‌و‌سه دوره جشنواره فیلم فجر در دو بخش ملی و بین‌المللی برگزار شده است. در دوره سی‌و‌سوم این جشنواره برای اولین‌بار بخش بین‌الملل از ملی جدا و در اردیبهشت 94 برگزار شد و قرار است این جداسازی هم‌چنان ادامه داشته باشد و جشنواره سی‌و‌چهارم هم به صورت مجزا برگزار شود. حواشی تغییر نام بخش بین‌الملل تا مدت‌ها گریبان مسئولان سینمایی را گرفت تا در نهایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نام «فجر» را مجدداً به بخش «بین‌الملل» جشنواره برگرداند.

امسال نیز مثل سال گذشته جشنواره پرجمعیتی را خواهیم داشت.فرزاد مؤتمن ، مصطفی کیایی، ابراهیم حاتمی‌کیا، پرویز شهبازی، مسعود کیمیایی، هومن سیدی، علی‌اکبر ثقفی، هاتف علی‌مردانی، مانی حقیقی، علیرضا امینی، تینا پاکروان،‌ رضا عطاران، داریوش مهرجویی، رضا میر‌کریمی، پیمان قاسم‌خانی، مسعود ده‌نمکی و... کارگردان‌هایی هستند که در جشنواره فیلم فجر حضور خواهند داشت.


بر اساس این گزارش، فیلم «بادیگارد» آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا با حضور بازیگران مطرح مثل پرویز پرستویی، بایک حمیدیان، امیر آقایی، فرهاد قائمیان، مریلا زارعی و... در مرحله تدوین است و پس از گذراندن مراحل فنی به جشنواره فجر می‌رود.

پولاد کیمیایی که قرار بود با همکاری پدرش مسعود کیمیایی اولین فیلم سینمایی خود را بسازد، به دلیل ناپدید شدن سرمایه‌گذار فیلم و متوقف شدن پروژه به جشنواره فجر نخواهد رسید. نام این فیلم «معکوس» بود.

مصطفی کیایی که در جشنواره سی‌و‌دوم و سوم با فیلم‌های «خط ویژه» و «عصر یخبندان» شرکت کرده بود، امسال فیلم «پارازیت» را می‌سازد. این فیلم که به عنوان «صاف کننده» تغییر نام داده است، پس از دریافت مجوز ساخت در مرحله پیش‌تولید قرار دارد. این فیلم مضمونی اجتماعی و جوانانه دارد و تعداد بازیگران اصلی آن از «عصر یخبندان» کمتر هستند.

«خشکسالی و دروغ» پدرام علیزاده که با بازی محمد‌رضا گلزار، ستاره سال‌های نه چندان دور سینما، ساخته می‌شود هم در مراحل فنی به سر می‌برد و حضورش در جشنواره از طرف عوامل فیلم تأیید شده است.


علیزاده اولین اثر خود به نام «آخرین سرقت» را سال 89 ساخت. تابستان سال جاری بود که احتمال اکران فیلم «خشکسالی و دروغ» قبل از جشنواره فجر از طرف عوامل مطرح شد.کارگردان این فیلم تصمیم داشت این فیلم در مهر اکران شود و اولویت دوم جشنواره سی‌و‌چهارم بود.

در این فیلم علاوه بر محمدرضا گلزار، پگاه آهنگرانی، علی سرابی و خاطره اسدی بازی می‌کنند.



هاتف علیمردانی پس از حضور «کوچه بی‌نام» در جشنواره سی‌و‌سوم فیلم فجر، امسال با «هفت ماهگی» به جشنواره سی‌و‌چهارم می‌آید. این فیلم که در ابتدا «مشرف به کوچه بی‌نام» نام داشت؛ در جشنواره با استقبال مواجه شد و بازیگر آن باران کوثری در این فیلم هم با علیمردانی همکاری دارد.

این فیلم که به دلیل سانحه تصادف کوثری با وقفه‌ای کوتاه مواجه شد، روز‌های پایانی فیلمبرداری را سپری می‌کند تا پس از طی مراحل فنی در جشنواره فیلم فجر سی‌و‌چهارم حضور یابد.


هومن سیدی که سال گذشته بازی در «من دیه‌گو مارادونا هستم» و «اعترافات ذهن خطرناک من» به عنوان کارگردانی در جشنواره فجر حضور داشت، امسال با ساختن فیلم دیگری به جشنواره فیلم فجر می‌آید. «خشم و هیاهو» اثر جدید هومن سیدی است. 

طناز طباطبایی که سال گذشته در بهترین فیلم جشنواره فجر حضور داشت و نوید محمد‌زاده که در فجر سی‌و‌سوم در فیلم‌ «ناهید» ایفای نقش کرده است، بازیگران منتخب هومن سیدی در فیلم هستند. سعید چنگیزیان، بهناز جعفری، رضا بهبودی و رعنا آزادی‌ور نیز در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

این فیلم قصه یک بازیگر سینما –تئاتر است که درگیر اتفاقاتی می‌شود. «خشم و هیاهو» چهارمین فیلم هومن سیدی در مقام کارگردانی است.

کمال تبریزی که سال گذشته «طعم شیرین خیال» را که محوریت آن محیط‌زیست بود، به جشنواره فجر برده بود و امسال نیز فیلم «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» وی پس از 6 سال انتظار اکران شد، در حال ساخت «امکان مینا» با نویسندگی فرهاد توحیدی است.


این فیلم با بازی میلاد کی‌‌مرام، مینا ساداتی، شاهرخ فروتنیان، بهرنگ علوی، شایسته ایرانی،‌ سیامک صفری و سیامک احصایی و... ساخته می‌شود و یک ارتباط زناشویی و بحران شک و خیانت را نشان می‌دهد.ساخت این فیلم نیز از نیمه گذشته است و قرار است در جشنواره حضور داشته باشد.


اصغر فرهادی پس از چند سال دوباره در ایران فیلم می‌سازد. «فروشنده» اصغر فرهادی با تغییر نام از «برسد به دست آهو» با یک فراخوان از کسانی که علاقه‌مند هستند، ویدئوهایی مردمی را برای انتخاب بازیگر جمع‌آوری می‌کند. بازیگران اصلی فیلم شهاب حسینی و ترانه علیدوستی هستند. حسینی و علیدوستی نیز پس از مدت‌ها رو به روی همدیگر قرار می‌گیرند.

«کفش‌هایم کو؟» ساخته کیومرث پور‌احمد نیز قرار است در جشنواره سی‌و‌چهارم فیلم فجر حضور یابد. آخرین اثر کیومرث پوراحمد در سینما «پنجاه قدم آخر» بود که در آن بابک حمیدیان و طناز طباطبایی به ایفای نقش پرداخته بودند.

این فیلم ملودرامی خانوادگی است که به موضوع مهاجرت می‌پردازد. رضا کیانیان، مجید مظفری و رویا نونهالی بازیگران اصلی فیلم جدید پوراحمد هستند.


پرویز شهبازی پس از «دربند» فیلم «نسیم» را برای جشنواره فیلم فجر آماده می‌کند. در فیلم «نسیم» آزاده نامداری، ساعد سهیلی و ساغر قناعت به ایفای نقش‌های اصلی می‌پردازند.

«نسیم‌» قرار است برای حضور در جشنواره فیلم فجر با نام دیگری حضور یابد و برخلاف شایعات مطرح شده، نامداری نقش مقابل ساعد سهیلی در این فیلم نخواهد بود و با همان پوشش چادر در فیلم حضور می‌یابد.

همچنین افشین هاشمی نیز امسال فیلمی را برای جشنواره آماده می‌کند. «گذر موقت» با بازی مسعود کرامتی و مهدی رحمانی مهر کلید خورده قرار است. این فیلم قرار است با گذراندن فیلمبرداری و مراحل فنی به جشنواره سی‌و‌چهارم برسد.


شبنم فرشاد جو و شقایق دهقان نیز به این پروژه پیوسته‌اند.این فیلم داستان دو پیرمرد است که در یک شب تصمیم خاصی برای یک تفریح می‌گیرند.

فرزاد مؤتمن که سال گذشته با فیلم «خداحافظی طولانی» در جشنواره حضور داشت، امسال فیلم «آخرین بار کی سحر رو دیدی؟» را برای جشنواره آماده می‌کند. این فیلم پس از مدتی توقف مجدداً فیلمبرداریش آغاز شده است.

فریبرز عرب‌نیا، آتیلا پسیانی، ژاله صامتی، محمدرضا غفاری، سیامک صفری و ... در این فیلم بازی می‌کنند. «آخرین باز کی سحر رو دیدی؟» فیلمی با محوریت پلیسی است که به ناپدید شدن «سحر» می‌پردازد و به دنبال آن نگرانی مادرش که به کلانتری مراجعه می‌کند.

آخرین اثر بهنام بهزادی کارگردان سینما «قاعده تصادف» بود که در سال 1391 ساخته شد. بازیگران آن امیر جعفری، امیر روحانی، اشکان خطیبی، الهه حصاری، سروش صحت و مهرداد صدیقیان بودند.بهزادی احتمالاً امسال فیلم «وارونگی» را به جشنواره فجر می‌برد.

«وارونگی» با بازی علی مصفا، ستاره پسیانی، سحر دولتشاهی و ... ساخته می‌شود. وی علاوه بر کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی فیلم را نیز بر عهده دارد.

این فیلم داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که در زندگی دچار اتفاقاتی می‌شوند.این سومین فیلم بهزادی در مقام کارگردانی است.


فیلم «عادت نمی‌کنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان که امسال در آن هدیه تهرانی و محمدرضا فروتن پس از سال‌ها مقابل هم قرار گرفته‌اند و می‌خواهد به جشنواره فیلم فجر برسد، هم‌اکنون در مراحل فنی به سر می‌برد.

هدیه تهرانی پس از سال‌ها غیبت سال گذشته در فیلم یک کارگردان جوان فیلم‌اولی به نام «روز مبادا» و امسال در «عقربه روی 220» علیرضا امینی به ایفای نقش پرداخته است.

رویارویی مجدد او با فروتن پس از گذشت سال‌ها از فیلم «قرمز» فریدون جیرانی، این بار مقابل دوربین ابراهیم ابراهیمیان اتفاق می‌افتد.

تینا پاکروان نیز که اثر اول وی «خانوم» بود، امسال به ساخت یک فیلم دیگر پرداخته است. «نیمه شب اتفاق افتاد» قصه عشق‌هایی نامتعارف را به تصویر می‌کشد و در آن حامد بهداد و رویا نونهالی نقش‌های اصلی را بر عهده دارند.


آتیلا پسیانی، گوهر خیراندیش، ستاره اسکندری و ... بازیگران دیگر این فیلم هستند.«نیمه شب اتفاق افتاد» در مرحله تدوین قرار دارد و به جشنواره فجر می‌رسد.

«ربوده شده» بیژن میرباقری با سپری شدن 70 درصد از فیلمبرداری، قرار است در جشنواره سی‌و‌چهارم فیلم فجر حضور یابد.در این فیلم که تهیه‌کننده آن جواد نوروزبیگی است، نیکی کریمی، سروش صحت، روزبه بمانی، سارا مخبری‌پور، و... به ایفای نقش می‌پردازند.

میرباقری پس از بازنویسی فیلمنامه و دیالوگ فیلم «محمد رسول‌الله»، حالا پس از چند سال در مقام کارگردان ظاهر شده است.

فیلمبرداری و تدوین «شن جن من» با تغییر نام به «اژدها وارد می‌شود» ساخته جدید مانی حقیقی بهار سال 94 به پایان رسیده و پس از گذراندن مراحل فنی متقاضی حضور در جشنواره خواهد بود.



بازیگران اصلی این فیلم امیر جدیدی، همایون غنی‌زاده، احسان گودرزی، نادر فلاح و علی باقری هستند.نویسندگی و کارگردانی و تهیه‌کنندگی این فیلم بر عهده مانی حقیقی است. خلاصه داستان «اژدها وارد می‌شود» هنوز رسانه‌ای نشده است.

مانی حقیق فیلمی دیگری هم به نام  «50 کیلو آلبالو» دارد که تقریبا سه سالی می شود پروانه ساخت دریافت کرد اما بعد از مدتی اعلام شد که شهرام شاه حسینی این فیلم را کارگردانی کند که بعد به دلایلی وی نیز کنار رفت تا هدایت فیلم، ساخت فیلم را دوباره به مانی حقیقی پیشنهاد دهد و او این بار پشت دوربین این فیلم قرار گرفت تا هم ششمین فیلم خود را بسازد و هم با دو اثر در جشنواره امسال حضور داشته باشد.یک کمدی رمانتیک که فرهاد آییش، سیامک انصاری، مانی حقیقی، سروش صحت، ساعد سهیلی، افسانه بایگان، امید روحانی، بهنوش بختیاری، هادی کاظمی، پژمان جمشیدی، آزاده صمدی و علی صادقی در آن به ایفای نقش می پردازند.



ابوالقاسم طالبی این بار به سراغ ساختن فیلم تاریخی به نام «یتیم خانه ایران» رفته است. این فیلم در مرحله تدوین قرار دارد و نیمی از آن انجام شده اما زمان به پایان رسیدن مراحل فنی هنوز مشخص نیست.

از بازیگران آن می‌توان به علی‌رام‌ نورایی، جعفر دهقان، فرخ نعمتی، قطب‌الدین صادقی، ایمان صفا و... اشاره کرد. ضمن اینکه چند بازیگر خارجی در این فیلم حضور دارند. این فیلم که از تنوع لوکیشن زیادی برخوردار است در شهرک غزالی، شهریار و مناطق مختلف کشور فیلمبرداری شده است.

«یتیم خانه ایران» داستان مرد جوانی به نام «محمدجواد» است که در جریان قحطی ایران با راه‌اندازی یتیم‌خانه‌ای از کودکان بی‌سرپرست نگهداری می‌‌کند. داستان فیلم به تعقیب و گریز محمدجواد و یک فرمانده ارتش انگلستان در ایران می‌پردازد.طالبی در آخرین اظهاراتش گفته است که «یتیم‌خانه ایران» را به بخش مسابقه جشنواره فجر نمی‌دهد.

«پری دریایی» آخرین ساخته مسعود بابائیان است که با موضوع شهدای غواص و دفاع مقدس ساخته می‌شود.این فیلم در دو فاز از پاییز سال گذشته آغاز شد و فیلمبرداری آن در سه ماه به پایان رسید و با نصب تندیس شهدای غواص در دریای خلیج فارس یکی از مراحل این فیلم به پایان رسید، در این فیلم امیر آقایی، پانته‌آ مهدی‌‌نیا، شاهرخ فروتنیان، اصغر همت و... بازی می‌کنند.

بیژن شیرمرز که از سال گذشته ساخت «فقط به خاطر تو» را آغاز کرده است، با تغییر نام فیلم خود به «من و شارمین» ساخت فیلم را ادامه داده است.تابستان امسال فیلمبرداری این اثر به پایان رسیده و تدوین آن در نیمه راه است.


این فیلم در ژانر کمدی اجتماعی است و موضوع آن در مورد دختری است که درگیر مسائل خرافی می‌شود و قصد یافتن همسر مناسب برای خود از این راه را دارد.

سال گذشته امین حیایی از این پروژه جدا شد و بازیگران این فیلم ویشکا آسایش، گوهر خیراندیش، مجید صالحی، پژمان بازغی و سحر قریشی هستند.

محمدرضا هنرمند کارگردانی است که فیلم های جالب او درد هه های 60 و 70 هنوز در یادها باقی مانده.پس از آن کارهای سینمایی، هنرمند در دهه 80 به تلویزیون روی آورد و چند سریال و مجموعه برای جعبه جادویی ساخت اما او هم اکنون چند سالی است که نه در سینما فعالیت دارد و نه در تلویزیون.چند سال پیش، خبری منتشر شد که وی قصد دارد فیلمی تحت عنوان «خواهران نازنین» را به تهیه کنندگی حوزه هنری جلوی دوربین ببرد که این اتفاق رخ نداد اما وی پس از 14 سال دوری از سینما، امسال با فیلم «خرمگس» به جشنواره خواهد آمد.باز هم فیلمی کمدی از این کارگردان دوست داشتنی که در سکوت کامل خبری آغاز شده و نام بازیگران آن نیز منتشر نشده است.


«سیانور» اثر جدید بهروز شعیبی، یک عاشقانه پلیسی است. این فیلم که از بازیگران و لوکیشن‌های زیاد برخوردار است، هم‌چنان در پیش‌تولید به سر می برد. قرار است از 25 آبان فیلمبرداری آن آغاز شود.

مهدی هاشمی و بابک حمیدیان از بازیگرانی هستند که حضورشان در این فیلم قطعی شده است. سید محمود رضوی نیز مثل آثار قبلی همراه شعیبی است و تهیه‌کنندگی فیلم «سیانور» را بر عهده دارد.

رضا عطاران بازیگر موفق سال‌های اخیر سینما، با ساخت فیلم «دراکولا» امسال به جشنواره می‌رسد. وی علاوه بر کارگردانی فیلم، نقش اصلی را نیز بر عهده خواهد داشت.

«دراکولا» یک فیلم کمدی و ترسناک است، فیلمی که رضاعطاران برای بازیگری آن به دنبال یک زن نابازیگر پروتز کرده است. به تازگی ویشکا آسایش و سیامک انصاری به این پروژه سینمایی پیوسته‌اند. این فیلم در مرحله پیش‌تولید به سر می‌برد.عطاران در این فیلم نقش یک خون‌آشام را ایفا می‌کند و ...

مرجان اشرفی زاده این روزها «آبجی» رادر میانه فیلمبرداری دارد.در این فیلم که با نگاهی به مشکلات زنان ساخته شده، گلاب آدینه، معصومه قاسمی پور، پانته آ پناهی ها، حمیدرضا آذرنگ، شیرین یزدان بخش و بابک حمیدیان به ایفای نقش می پردازند.



«آه ای عبدالحلیم»
سومین ساخته احسان عبدی پور که تماما در بوشهر می گذرد، یک غافلگیری دارد و آن اینکه، تمام فیلم به شیوه کلاسیک فیلمبرداری می شود. مهتاب کرامتی یکی از دو تهیه کننده فیلم است و مصطفی زمانی و رضا یزدانی بازیگران آن هستند که این روزها آخرین مراحل فیلمبرداری را پشت سر می گذراند.

«تنهای تنهای تنها»، همچنان پراعتبارترین فیلم عبدی‌پور است

سهیل بیرقی فیلم «من» را به جشنواره خواهد برد. لیلا حاتمی، بهنوش بختیاری، امیر جدیدی و علیرضا استادی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. سعید سعدی و سعید‌ خانی تهیه‌کنندگان فیلم هستند. مسعود کیمیایی این بار سراغ موضوع جدیدی رفته است.


«قاتل اهلی» به عنوان فیلم جدید کیمیایی است که می‌خواهد به جشنواره فجر سی‌و‌چهارم برساند. «قاتل اهلی» روایتی اجتماعی است که به نوعی در ادامه دغدغه‌های کیمیایی است. فیلم درباره کسی است که علاقه‌مند است، ثروتمند شود و به هر راهی متوسل می‌شود. این فیلم در واقع به راه‌های پولدار شدن می‌پردازد.گفته می‌شود در این فیلم عزت‌الله انتظامی به ایفای نقش می‌پردازد.


کامران قدکچیان امسال با ساخت دو فیلم «انتهای خیابان مهر»‌ و «جنون» قدم به جشنواره خواهد گذاشت. فیلم «انتهای خیابان مهر» با تغییر عنوان از «عشق سال‌های کوچ» مضمون عاشقانه دارد و ژانر آن اجتماعی است.

این فیلم قصه دختری است که یک نامه را در میان کتاب حافظ پیدا می‌کند و مسیر زندگی‌اش متحول می‌شود. بازیگران این فیلم امین‌حیایی، بیژن بنفشه‌خواه، سحر زکریا، پروانه معصومی و مهران رجبی هستند. این فیلم در مرحله ساخت موسیقی است.

فیلم «جنون» نیز که با پایان فیلمبرداری و مراحل فنی منتظر حضور در جشنواره است، به روایت یک داستان قدیمی می‌پردازد.بازیگران این فیلم میترا حجار، کامبیز دیرباز، قربان نجفی و آشا محرابی هستند. نام قبلی فیلم «جنون»، «روح» بوده است.

با پایان یافتن فیلمبرداری فیلم «نفس» نرگس آبیار و رسیدن به مراحل فنی در تابستان جاری، به احتمال قوی این فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. نسخه نهایی این فیلم تا پایان آذر ماه به دفتر جشنواره تحویل داده می‌شود.



«برادرم خسرو»
نخستین ساخته احسان بیگلری چند روزی است که جلوی دوربین رفته و می تواند در جشنواره امسال حضور داشته باشد.در این فیلم روانشناختی، شهاب حسینی، هنگامه قاضیانی بیتا فرهی و ناصر هاشمی به ایفای نقش می پردازند.

بهرام کاظمی در جدیدترین ساخته سینمایی خود، «مشکل گیتی» را با بازیگرانی چون حمید فرخ نژاد، یکتا ناصر، امیرحسین رستمی، بهنوش بختیاری و رویا نونهالی جلوی دوربین برد.فیلمی که مراحل فنی ر پشت سر می گذارد و این انتظار می رود که با توجه به بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند، سطح کیفی این فیلم به مراتب بالاتر از دیگر ساخته ای کارگردان باشد.



«ماه بر فراز زیرآب»
جدیدترین ساخته سینمایی سیامک شائقی، این روزها اخرین مراحل تدوین را پشت سر می گذارد و خود را برای نمایش در جشنواره سی و چهارم اماده می کند.در این فیلم که در شیرگاه مازندران جلوی دوربین رفته، لادن مستوفی، آزیتا حاجیان، فربد فرهنگ و مهسا طهماسبی به ایفای نقش پرداخته اند.

مجید برزگر مدتهاست که فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» را آماده نمایش دارد و قصد دارد تا این ساخته مشترک ایران و جمهوری چک را علاوه بر جشنواره فجر، در جشنواره الف دنیا نیز شرکت دهند.تمام مراحل پست پروداکشن فیلم در کشور چک انجام شده و بازیگران آن، گمنام هستند.باید دید که برخلاف اثر قبلی کارگردان (پرویز)، این فیلم خواهد توانست به بخش رقابتی جشنواره سی و چهارم راه یابد.

«متولد 65» نخستین ساخته مجید توکلی را محمدمهدی عسگرپور تهیه کرده و رضا میرکریمی نیز مشاور کارگردان است. در این فیلم عاشقانه، احسان امانی، مریم سعادت، پدرام شریفی و هنگامه حمیدزاده بازی کرده اند.

«من سالوادور نیستم» با عنوان قبلی «رویای مارسل» قرار بود توسط مسعود اطیابی ساخته شود که بعد به منوچهر هادی رسید. فیلمی که کار تصویربرداری آن، نیمه اردیبهشت امسال به پایان رسید و اوایل شهریور نیز مراحل فنی ان به پایان رسید و کاملا اماده نمایش است. پیش از این قرار بود فیلم به اکران عمومی برسد اما گویا عوامل فیلم تصمیم گرفته اند فیلم را به جشنواره سی و چهارم بفرستند.در این فیلم، ریوالدو، رضا عطاران، یکتا ناصر، مهدی محرابی، ژیلا صادقی و سوگل محرابی به ایفای نقش پرداختند.



«سال تحویل» سومین ساخته سیاوش اسعدی به گونه ای یک فیلم خانوادگی است.اسعدی، فیلمنامه این کار را از روی رمانی به قلم پدرش نوشته، پدرخانم او یعنی مهدی هاشمی و همسر او یعنی نورا هاشمی نیز در این فیلم بازی می کنند.فیلم به زودی در ایران و ایتالیا کلید می خورد و تلاش بر این است تا با تدوین هم زمان، فیلم به جشنواره سی و چهارم برسد.

برزو نیک نژاد که هنوز نخستین ساخته سینمایی اش «ناخواسته» اکران نشده است، به تازگی پروانه نمایش فیلم دوم خود «زاپاس» را دریافت کرده است و با طی شدن مراحل پیش تولید که گویا از سال گذشته آغاز شده، به زودی وارد فاز فیلمبرداری می شود. داستان و عوامل فیلم هنوز رسانه ای نشده است.

«لانتوری» سومین ساخته رضا درمیشیان که در برهه ای با تعطیلی همراه شده بود، خود را برای حضور در جشنواره سی و چهارم آماده می کند.در این فیلم عاشقانه، نوید محمدزاده، باران کوثری، مریم پالیزبان، بهناز جعفری، فاطمه نقوی، پریوش نظریه، نادر فلاح، اردشیر رستمی، حسین پاکدل، بهرنگ علوی و ستاره پسیانی به ایفای نقش پرداخته اند.باید دید حساسیت هایی که درباره فیلم قبلی کارگردان «عصبانی نیستم» به وجود امد، بر سر این فیلم نیز وجود خواهد داشت یا خیر.



مهرداد فرید که هم اکنون حدود سه سال می شود تا زمینه ساخت «کوروش زنده است» فراهم شود، گویا فعلا از ساخت این فیلم منصرف شده تا در اقدامی تازه، برای «دعوتنامه» پروانه ساخت بگیرد. فیلم در مرحله پیش تولید قرار دارد و هنوز اخباری از داستان و عوامل آن منتشر نشده است. آخرین ساخته فرید که به مرحله اکران رسید، «بی تابی بیتا» بود.

«مغز نارنجی» عنوان فیلم مهدی خسروی است. این فیلم که تهیه‌کنندگی آن بر عهده علی عطشانی است، با بازی نیوشا ضیغمی، کامران تفتی، مهران رجبی و جواد عزتی به جشنواره می‌رود.

این فیلم اولین ساخته مهدی خسروی است و در دو فاز تهیه می‌شود. فیلمبرداری این اثر به تازگی به پایان رسیده و قرار است در جشنواره فیلم فجر سی‌وچهارم حضور داشته باشد.

وحید موسائیان پس از فیلم پرخرج «فرزند چهارم» و شکست سختی که این فیلم در گیشه خورد، حالا فیلم پربازیگر «قشنگ و فرنگ» را جلوی دوربین برد.در این فیلم رضا کیانیان، افشین هاشمی، رعنا آزادی ور، منظر لشگری، امید روحانی، حسین محب اهری، نورالدین جوادیان، سحر آربین، هانیه توسلی، بیتا فرهی و احترام برومند به ایفای نقش می پردازند.



کاظم راست گفتار که پس از «چک» دیگر فیلمی نساخته بود و در این سال ها، تنها یک ثر نافرجام تلویزیونی را در پرونده دارد، هم اکنون مراحل فنی فیلم «آشوب» را انجام می دهد.فیلمی که در دهه 20 شمسی می گذرد و فیلم پرپرسوناژی است به گونه ای که این فیلم، 43 چهره دارد که از میان این چهره ها می توان به فرهاد آئیش، کوروش تهامی، محمدرضا هدایتی، آتیلا پسیانی، یکتا ناصر، امیرحسین صدیق، داریوش فرهنگ، محمدرضا شریفی‌نیا، شهره لرستانی، خسرو امیرصادقی و لیلا اوتادی اشاره کرد.

جلال اشکذری فیلم «دلبری» را راهی جشنواره می‌کند. این فیلم آخرین مراحل صداگذاری را می‌گذراند.

چهارمین ساخته تهیه کننده جنجالی سینما، «تهران من» نام دارد که توسط کامران قدکچیان نوشته شده و مدت ها، پروسه بازنویسی را می گذراند.فیلمی که اواخر مهر ماه جلوی دوربین رفت و عطاران، در قامت نقشی جدی در این فیلم به ایفای نقش پرداخت.سحر قریشی، هنگامه حمیدزاده، شقایق فراهانی، نگار عابدی و میلاد کی مرام، دیگر بازیگران فیلم هستند.آخرین ساخته فرحبخش در مقام کارگردان، «مستانه» بود که سال گذشته به روی پرده رفت.

«به دنیا آمدن» چهارمین ساخته کارنامه عبدالوهاب و دومین ساخته مستقل او که سال گذشته فیلمبرداری شد و هم اکنون به صورت کامل اماده است و فرم شرکت در جشنواره را پر خواهد کرد.در این فیلم، هدایت هاشمی، الهام کردا، پونه عبدالکریم زاده، رضا مرتضوی، رویا جاویدنیا و مهدی امیری به ایفای نقش می پردازند.



«رسوایی2» فیلم جدید مسعود ده‌نمکی است که در آن سحر قریشی (جایگزین شیلا خداداد)، اکبر عبدی و ... بازی می‌کنند. این فیلم که فیلمبرداری و مراحل فنی آن به پایان رسیده است، برای حضور در جشنواره آماده می‌شود.


سعید سهیلی سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد فیلمی تحت عنوان «دلواپسان» را جلوی دربین ببرد.وی حتی تا تابستان امسال نیز بر روی ساخت این فیلم اصرارداشت اما به ناگهان اعلام کرد که ساخت این فیلم را به سال آینده موکول کرد و قصد دارد برای امسال، فیلم «دم کلفت» را که فیلمنامه آن را طی 20 روز به نگارش درآورده جلوی دوربین ببرد.به گفته سهیلی این فیلم، 7 بازیگر اصلی دارد که هنوز نام های آنان رسانه ای نشده است.

نگار آذربایجانی در دومین ساخته سینمایی خود پس از «آئینه های روبرو»، قصد دارد تا «فصل نرگس» را تا چند روز دیگر جلوی دوربین ببرد.فیلمی که هنوز هیچ یک از عوامل آن رسانه ای نشده و گویا قرار است از چهره های جدیدی در آن استفاده شود.

«پل خواب» نخستین ساخته اکتای براهنی ماه هاست آماده نمایش شده اما سازندگان تصمیم گرفتند تا نخستین نمایش این فیلم در جشنواره سی و چهارم فجر باشد.در این فیلم که داستانش برگرفته از رمان "جنایات و مکافات" داستایوسکی است، ساعد سهیلی، هومن سیدی، آناهیتا افشار، اکبر زنجانپور و شهین تسلیمی به ایفای نقش پرداختند.

سیدرضا خطیبی زمانی که فیلم موفق «حریم» را ساخت، همه فکر می کردند او که سال ها در آمریکا زندگی کرده، حال توانسته مدیوم وحشت ایرانی را در سینمای ما تعریف کند اما با توجه به موفقیت آن فیلم که خیلی ها از آن به عنوان بهترین فیلم ژانر وحشت ایران نام می برند، وی در سومین تجربه سینمایی خود، به سراغ یک فیلم کمدی به نام «جنجال در عروسی» رفته است که با توجه به پایان تمام مراحل فنی، قطعا به جشنواره خواهد رسید.در این فیلم، علیرضا خمسه، میرطاهر مظلومی، نعیمه نظام دوست، مرتضی ضرابی و محمد رضا بحری به ایفای نقش می پردازند.



فیلمی به نام «پری دریایی» کارگردانی امیرمسعود آقابابائیان که در 6 نقطه از کشور فیلمبرداری شده است و امیر آقایی، پانته آ مهدی نیا، اصغر همت، شاهرخ فروتنیان و سیروس کهوری ن‍ژاد در ان به ایفای نقش پرداخته اند.

محمدعلی سجادی که کار فیلمسازی را از سال 60 آغاز کرد، هم اکنون 8 سال است که هیچ فیلمی را جلوی دوربین نبرده است اما او شهریور امسال فیلم «تمرینی برای اجرا» را جلوی دوربین برد که در آن از میکائیل شهرستانی، مهدی میامی، محمدعلی سجادی، محمود راسخ فر، محمد ساربان و حسین فلاح بهره گرفته است.فیلمی که این روزها مراحل فنی را پشت سر می گذراند و باید منتظر ماند و دید سلیقه سجادی پس از 8 سال فیلم نساختن، چه تغییری با گذشته کرده است.

کارگردان پرکار این سال های سینمای ایران، قرار است طی روزهای آینده فیلم جدید خود را با نام عجیب «ارادتمند نازنین بهاره تینا» جلوی دوربین ببرد. هنوز هیچ اطلاعاتی راجع عوامل این فیلم رسانه ای نشده است.فارغ از این، کاهانی، ابتدای امسال فیلم «توصیه نمی شود» را در سکوت کامل خبری جلوی دوربین برد که رضا عطاران و سعید آقاخانی بازیگران این فیلم هستند که گفته می شود نقش سانسورچی های صدا و سیما را بازی می کنند.البته برخی اخبار ضدو نقیض نیز وجود دارد که کاهانی در فرانسه یک فیلم دیگر را جلوی دوربین برده است که اگر اینطور باشد این کارگردان، در جشنواره امسال با 3 فیلم رکورددار خواهد بود.

حمیدرضا قربانی در نخستین ساخته سینمایی خود به سراغ «خانه یحیی» رفته که نام موقت فیلم است. در این فیلم که هم اکنون در مراحل پیش تولید قرار دارد و فیلمبرداری آن به زودی آغاز می شود، مهناز افشار، سهیلا رضوی و سارا بهرامی به ایفای نقش خواهند پرداخت.همچنین گروه منتظر تصمیم علی مصفا است که ببیند آیا بازی برای این فیلم را می پذیرد یا خیر.

مهدی گلستانه که سال 92 فیلم «نازنین» را ساخته بود، امسال با اثر جدید خود «بیست و سه روز» به جشنواره می‌آید.در این فیلم که با پایان مونتاژ وارد مرحله صداگذاری و ساخت موسیقی شده است، محمدرضا فروتن، هانیه توسلی، شقایق فراهانی،‌ محسن کیایی، خاطره‌اسدی، مهدی پارسا، نیکی مظفری و ... به ایفای نقش می‌پردازند.


خسرو که به مدت «بیست و سه روز» از خانه و خانواده دور بوده و دچار ابهامات فکری می‌شود، وقتی به منزل برمی‌گردد عینیت تمام چیزهایی که در ذهنش بوده مشاهده می‌کند و ...


«دختر» آخرین ساخته رضا میرکریمی است که در حال حاضر مدیرعامل خانه سینما و دبیر بخش بین‌الملل فیلم فجر است. این فیلم قصه دختری را نشان می‌دهد که در خانواده‌ای سنتی زندگی می‌کند و دوستانش او را به یک مهمانی دعوت می‌کنند. خانواده دختر اجازه حضور در این مهمانی را به دختر نمی‌دهند و او از خانه فرار می‌کند تا حضور در این مهمانی را تجربه کند.

فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، از بازیگران فیلمبرداری فیلم «دختر» هستند. این فیلم آبان‌ماه در آبادان شروع شده است و قرار است در جشنواره فجر حضور یابد.

پس از گذشت 9 سال از ساخت «سنتوری» توسط داریوش مهرجویی، امسال سری دوم این فیلم با عنوان «سنتوری مرد پاییزی» ساخته می‌شود. طبق گفته همسر مهرجویی وی علاقه‌مند به آغاز ساخت فیلم در فصل پاییز است؛ چون ویژگی و طبیعت این فصل را برای فیلم نیاز دارد و از آذر ماه ساخت «سنتوری مرد پاییزی» را آغاز می‌کند.



موضوعیت فیلم «سنتوری مرد پاییزی» که سری دوم «سنتوری» است، موسیقی و جوانان علاقه‌مند به آن است که دچار تب و اعتیاد موسیقی هستند.

پس از جایگزینی حامد بهداد به جای بهرام رادان در «سنتوری مرد پاییزی»، مهرجویی در آخرین اظهارات خود بیان کرده است که حتی حضور بهداد هم قطعی نیست. فهرست بازیگران این فیلم همچنان رسانه‌ای نشده است.

علی‌اکبر ثقفی تهیه‌کننده سینما این بار در مقام کارگردان و با ساخت فیلم «هلن» به جشنواره می‌آید.این فیلم که از اوایل هفته دوم آبان آغاز شده، با جایگزین کردن روشنک گرامی به جای طناز طباطبایی، به جشنواره خواهد رفت. این فیلم با موضوع اجتماعی به داستان دختری می‌پردازد که با خانواده خود دچار چالش شده است.روشنک گرامی، پژمان بازغی، رویا نونهالی بازیگران این فیلم هستند.

ژژر هاشم‌زاده که اولین بار است در مقام کارگردانی به فیلمسازی پرداخته، در چند پروژه سینمایی دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز بوده است. وی قرار بود فیلم «پاسگاه» را با جواد نوروزبیگی بسازد که ساخت فیلم در مرحله پیش از تولید متوقف و منتفی شد.

«در سکوت» اولین اثر وی است که با پایان فیلمبرداری وارد مراحل فنی شده است. در این فیلم فاطمه معتمدآریا و ویشکا آسایش، پانته‌آ پناهی‌ها و ... به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه این داستان آمده است: سودابه زنی میانسال است که متخصص صنعت بازیافت است که پس از بیست و دو سال به کشور برمی‌گردد. وی در ایجاد ارتباط با دخترش دچار مشکل می‌شود و... . نویسندگی و کارگردانی این فیلم برعهده هاشم‌زاده است.

«ایستاده در غبار» عنوان اولین فیلم سینمایی محمدحسین مهدویان است که اواخر شهریور در شهرک سینمایی دفاع مقدس کلید خورد.

«ایستاده در غبار» از معدود فیلمهای دفاع مقدس امسال است که برای حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود.

این فیلم به لحاظ ساختار یکی از متفاوت ترین تولیدات سینمای ایران خواهد بود چراکه در این فیلم از صدای بسیاری از شهیدان که از زمان جنگ به جا مانده استفاده خواهد شد.

تهیه کننده این فیلم سینمایی حبیب اله والی نژاد و فیلمنامه «ایستاده در غبار» توسط محمدحسین مهدویان به نگارش درآمده است. فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» دومین همکاری مشترک محمد حسین مهدویان و حبیب اله والی نژاد بعد از سریال «آخرین روزهای زمستان» و محصولی از سازمان هنری و رسانه ای «اوج» است.

عوامل فیلم سینمایی «ایستاده در غبار عبارت اند  از: نویسنده و کارگردان: محمدحسین مهدویان، مدیرفیلمبرداری: هادی بهروز، تدوین: سجاد پهلوان‌زاده، مدیر هنری: محمدرضا شجاعی، طراح صحنه و لباس: بهزاد جعفری طادی، موسیقی: حبیب خزایی‌فر، طراح صدا: مهرشاد ملکوتی، طراح گریم: شهرام خلج، مدیرجلوه‌های ویژه: ایمان کرمیان، مدیرتولید: محمود محمد طائمه، مدیربرنامه‌ریزی: علیرضا سبزواری، برنامه‌ریز: وحید کاشی، انتخاب بازیگر و بازیگردان: مهدی زمین‌پرداز، دستیار اول کارگردان: مجتبی شفیعی، دستیار اول فیلمبردار: محمد ابراهیمیان، منشی صحنه: محسن بهاری، مدیرتبلیغات: حسین جمشیدی گوهری، مدیررسانه‌ای: مهسا همتی، عکاس: سحاب زری باف، پژوهش فیلمنامه: زینب کوهیار/ جواد کلاته، تصویربردار پشت‌صحنه: محمد آبکار/ بابک عباسی، مدیرتدارکات: حسین فیض‌آبادی/ یوسف آقایی، دستیار تولید: پرویز کاظم‌لو، تدارکات نظامی: جواد تاجیک، جانشین تهیه‌کننده: امیر بنان، مجری طرح: موسسه فرهنگی ـ هنری فردای دیگر، تهیه‌کننده: حبیب‌اله والی‌ نژاد، محصول: سازمان هنری و رسانه‌ای اوج.

علیرضا داود نژاد قراراست طی روزهای آینده فیلم جدیدش را با عنوان «فراری» با بازی محسن تنابنده مقابل دوربین ببرد، این فیلم را جهانگیر کوثری تهیه می‌کند و پیش بینی می‌شود که در جشنواره‌ی فجر پیش رو حضور داشته باشد.

کامبوزیا پرتویی فیلم‌نامه‌ی «فراری» را نوشته است که داستان آن درباره‌ی دختری است که از شهرستان به تهران ‌می‌آید و تلاش می‌کند تا با ماشین «فراری» هشت میلیاردی، عکس یادگاری بگیرد.

محمدعلی نجفی پس از سال‌ها فیلم «پرسه در شهر لاجوردی» را ساخته است که در آن مینا ساداتی، فتانه ملک محمدی، ندا کریمی، محمود ملاباشی، علی کاظمیان، سیامک ادیب،امید زندگانی، پدرام معیریان و سعید نیکپور بازی می‌کنند.

فرهاد مهرانفر هم پس از سال‌ها دوری از سینما با «چشمه» بازگشته و این فیلم را جلوی دوربین برده است.

در خلاصه داستان فیلم «چشمه» چنین آمده است: با خراب شدن ماشین زمین شناس جوان در کویر، او که در حال شناسایی سفره های آب زیرزمینی است، به آبادی متروکی می‌رسد و به راهنمایی پیرمردی که تنها ساکن آنجاست و از تخصص مرد جوان آگاه شده، از دهانه یک چاه به عمق زمین می‌رود و ... .

علاوه بر فرهاد مهرانفر، نادر معصومی مدیر فیلم‌برداری، حسین محجوب، افشین جعفری خواه، پیام فضلی، مریم نحوی و مهرنوش مقیمی بازیگران،سهیلا فرزاد طراح صحنه و لباس ، علیرضا دریادل صدا‌بردار، آرش قاسمی طراح صدا و صداگذار و شهرزاد پویا تدوينگر از دیگر عواملی هستند که در تولید این فیلم سینمایی همکاری داشته اند.

بازیگران فیلم را حسین محجوب،افشین جعفری خواه،پیام فضلی،مریم نحوی و مهرنوش مقیمی ... تشکیل می‌دهند.

از فیلم‌های دیگری که برای رسیدن به جشنواره فجر در حال تلاش هستند، می‌توان به  «سایه‌ات را قاب بگیر» ابراهیم شیبانی، «ترامبولین» مهدی نادری، «مسیر معکوس» ابوالفضل جلیلی،‌ «کافه پولونیا» عباس رافعی، «همنام» کیوان علیمحمدی و امید بنکدار،‌ «مسافر کوچولو» شاهپور شهبازی، «پهلوان خشمگین» و «نرگس مست» ضیاءالدین دری،  «اطلس» سامان مقدم، «روزهای مرد مرده» به کارگردانی مهرداد غفارزاده، «مینا» حمید نعمت‌الله، «نگار» رامبد جوان و ... اشاره کرد.

در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر که نسبت به جشنواره سال قبل شلوغ‌تر به نظر می‌رسد، کارگردان‌ها و بازیگران مطرح سینما به رقابت‌ برای کسب سیمرغ بلورین خواهند پرداخت.

نزدیک به دو ماه آینده، فیلم‌ها باید آمادگی کامل خود را برای حضور در جشنواره فیلم فجر اعلام کنند. حال باید دید که در نهایت کدامیک از این فیلم‌ها به جشنواره فیلم فجر راه پیدا می‌کنند و برای حضور در بخش رقابتی جشنواره انتخاب می‌شوند؟


گزارش از: شیما شفیعی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.