سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

درهای بنای تاریخی قبه سبزکرمان، پس از سال ها گشوده می شود

بنای تاریخی قبه سبز با 700 سال قدمت متعلق به دوره قراختائیان کرمان است و برخی مورخان و محققان آن را نخستین دانشگاه جنوب شرق ایران می دانند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ این بنا به علت فرسودگی و تخریب بخش های اصلی، از سال های دور متروک مانده و هیچگونه عملیات مرمت و نگهداری در آن صورت نگر فته است.

درپی بازدید استاندار کرمان از این بنای تاریخی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از آغاز طرح ترمیم این بنا در آینده ی نزدیک خبر داد.

محمود وفایی گفت: با اعلام آمادگی استاندار برای تأمین هزینه های مرمت این بنای ارزشمند تاریخی ، مقرر شد کار مرمت آغاز شود و در نخستین مرحله اداره کل میراث فرهنگی تمام پلاکهای ضلع غربی و شرقی ایوان قبه سبز را مشخص و شهرداری کرمان حریم این بنا را آزاد می کند.

وی افزود: طرح مطالعاتی برای عملیات مرمت این بنا از هفته آینده کلید می خورد که تلاش می شود، مرحله نخست مرمت این بنای تاریخی خرداد سال 95 به بهره برداری برسد. 

براساس مطالعات تاریخی ، بنای قبه سبز که در حال حاضر در بین مردم به عنوان آرامگاه یکی از پادشاهان قراختایی کرمان شناخته می شود درعصر خود مدرسه بزرگ علمی و پزشکی همراه با یک بیمارستان بوده است. همچنین در آن زمان یک بازار تاریخی در کنار این مجموعه قر ار داشت که اکنون از بین رفته است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان ، تاکنون دراین استان هفت هزار اثر باستانی شناسایی و از میان آنها ۶۵۰ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده اند.

وفایی خاطرنشان کرد: در شش ماه نخست امسال 15 هزار گردشگر خارجی از جذابیت های تاریخی استان کرمان دیدن کرده اند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ی

برچسب ها: قبه ، سبز ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.