سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رقم‌های نجومی اقدامات غیر ضروری پزشکی غیرکارشناسی است

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: در نظام بهداشت و درمان درصدی از منابع صرف اقدامات غیر ضروری می‌شود اما این رقم‌های نجومی که برخی افراد می‌گویند می‌توان با آن چندین بیمارستان ساخت کاملا غیر‌کارشناسی است.

دکتر حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص سطح اقدامات غیر ضروری در کشور گفت: در کشور ما در سطح کوچک و متوسطی اقدامات غیر ضروری صورت می گیرد اما در اقتصادهای مختلف بهداشت و درمانی در کشورهای دیگر مثل آمریکا در حوزه اقتصاد بهداشت و درمان حدود 30 درصد منابع تلف شده وجود دارد. در نظام‌های بهداشت و درمان مناسب هم عموما حدود 10 تا 15 درصد منابع تلف شده وجود دارد.در اغلب کشورهای دنیا سطحی از منابع متاسفانه برای اقداماتی مصرف می‌شود که یا مفید نیستند و یا ضرر آنها بیش از منفعت آن می‌باشد.

وی افزود: در کشور ما نیز هنوز رقم مناسب با میزانی که باید در حوزه بهداشت و درمان مصرف کنیم هزینه نمی‌کنیم. باید هزینه بهداشت و درمان بالاتر از درصد متوسط درآمد ناخالص ملی باشد و آن میزانی که دولت فراهم می کند باز بیش از میزان متوسط منطقه باید باشد. با وجود اقدامات مهمی که در دولت تدبیر و امید صورت گرفته است هنوز به سقف مناسب دست نیافتیم. این طرح نیاز به صرف زمان چند ساله دارد.

وی در ادامه گفت: در نظام بهداشت و درمانی ما درصدی از منابع صرف اقدامات غیر ضروری می شود اما این رقم های نجومی که برخی افراد می‌گویند میتوان با آن چندین بیمارستان ساخت کاملا غیر کارشناسی است. از نظر ما با توجه به این که این پول ها از جیب مردم هزینه می شود یک ریال هم برای اقدامات غیر ضروری مبلغ درشتی است و باید اصلاح شود. امیدواریم با هم‌اندیشی و تدبیر ارکان مختلف نظام بهداشتی درمانی کشور بتوانیم اقدامات موثری را در این راستا داشته باشیم البته قسمتی از این کار مستلزم اصلاحات فرهنگی است باید تقاضای مردم در خصوص داروها اصلاح شود و مطالبه علمی در مردم ایجاد شود تا در سیستم تصمیم سازی با توجه به استانداردهای شخصی کمک کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص اقتصاد حوزه بهداشت و درمان آمریکا بیان کرد: آمریکا که بزرگترین اقتصاد دنیا است 18 درصد از بودجه خود را که حدود 2900 میلیارد دلار است به حوزه پزشکی اختصاص داده است ولی به  دلیل اشتباه اساسی که در طراحی دارد هنوز 40 میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند. ما توانستیم با اختصاص 6 درصد از بودجه که یک سوم بودجه آمریکا است با استفاده از طرح تحول سلامت کل کشور را پوشش دهیم.

وی در خصوص اختلاف نظرها درباره تجمیع بیمه گفت: ما یکسری موارد قانونی و علمی داریم  که از نظر ما کاملا روشن و شفاف است و وزیر رفاه نیز بر تجمیع بیمه‌ها و استاندارد سازی رفتارهای بیمه تاکید داشتند. حدود یک سال است که کمیته‌ای در وزارت رفاه بدین منظور تشکیل شده است. ما در حال حاضر 4 بیمه اصلی‌، بیمه سلامت، تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و کمیته امداد داریم که حدود 16 صندوق در بیمه پایه فعال هستند. حدود 7 درصد کل منابع سلامت ما به بیمه تکمیلی که به خارج از بسته بیمه‌های پایه تعلق دارند‌، می‌رود ولی همان کار بیمه پایه را انجام می‌دهند که تعداد  آنها بسیار قابل توجه است.

حریرچی فزود: هزینه های اداری این سیستم ، رفتار ها و سیاست های غیر واحد آنها موجب مشکلات جدی می شود که در کنار تاخیر منابع بیمه موجب عدم موفقیت در دریافت مطالبات گذشته می‌شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/  
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.