سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان میراث فرهنگی:

حدود 32 هزار بنا در 85 سال گذشته ثبت ملی شدند

سلطانی‌فر در خصوص میزان بناهای ثبت شده در 85 سال گذشته گفت: در 85 سال گذشته نزدیک به 32 هزار بنا ثبت ملی شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مراسم رونمایی از دو اثر ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو صبح امروز با حضور محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و علاقمندان به حوزه میراث مکتوب برگزار شد.

در این مراسم مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به این که هم اکنون حدود 10 درصد بناها و محوطه‌های تاریخی کشف شده و قابل رویت است، گفت: در 85 سال گذشته نزدیک به 32 هزار بنا ثبت ملی شده است و 19 اثر مکتوب نیز به ثبت ملی رسیده است. از این میان 16 اثر در گذشته و 3 اثر در دولت تدبیر و امید ثبت شد. در یک دوران می‌توان شاهد دوران فطرت بود که در طی سال‌های 1380 تا 1382 هیچ اثری در یونسکو ثبت ملی نشد. از 1382 به بعد، ثبت ملی آثار پیگیری شد.

وی افزود: هم اکنون 49 اثر به عنوان آثار مکان‌های تاریخی در فهرست ثبت موقت ملی قرار دارند. بناها، مکان‌ها، سایت‌ها و محوطه‌های تاریخی که در این فهرست هستند، کمتر از تعداد بناهایی است که هنوز ثبت نشده است. در سال جاری موفق شدیم از یک سهمیه سوخته ثبت ملی آثار تاریخی استفاده کنیم و دو اثر یکی در میمند کرمان و دیگری شهر سوخته به ثبت رسید.

در ادامه مراسم، سیدرضا صالحی امیری رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به این که بر روی ثبت جهانی آثار مکتوب در تمام دنیا تمرکز می‌شود، گفت: متأسفانه در داخل کشور نتوانستیم به خوبی بر روی ثبت ملی آثار مکتوب تمرکز کنیم. این قصور به من و همکارانم بازمی‌گردد.

وی افزود: فرهنگ جوهری است که هرچه کهنه‌تر شود، ارزشمندتر می‌شود؛ به همین دلیل فکر می‌کنیم مرکز کتابخانه ملی و مرکز اسناد از خزانه بانک مرکزی امن‌تر هستند، به دلیل آن که ذخایر بانک مرکزی به اتمام می‌رسد اما ذخایر کتابخانه و مرکز اسناد سال‌های سال باقی می‌ماند.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: از نظر توجه به آثار مکتوب به بازتعریف نیاز داریم. متأسفانه در فرهنگ ما سرمایه و سرمایه‌داری را در مسائل مادی، پول و مکنت تعریف می‌کنند ولی صد حیف که سرمایه اصلی، سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی و دینی ما هستند.

صالحی امیری با اشاره به ثبت ملی دو اثر کلیات سعدی و ممالک المسالک تصریح کرد: امروز با ثبت دو اثر ممالک المسالک و کلیات سعدی از میان مجموعه هزاران بلکه صد هزار گنجینه مکتوبی که نهفته است، می‌خواهیم این آثار را به ملت بزرگ معرفی کنیم این آثار قسمت بزرگی از سرمایه ما محسوب می‌شوند. در صورتی که به دنبال کسب فضیلت، معرفت، اخلاق، سازگاری و انسجام ملی هستیم، راهی بیشتر از بازگشت به مسئله فرهنگی پیش رو نداریم. اگر قرار است از مجموعه چالش‌های موجود در جامعه عبور کنیم، راه آن سیاست و اقتصاد نیست بلکه فرهنگ تنها راه حل آن محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: امیدوارم با اعتبار و ارزشی که دولتمردان برای فرهنگ قائل شدند، بتوانیم با تمدن میراث و فرهنگ کشورمان و قدرت مصنفین‌مان به قلمروهای بزرگی دست پیدا کنیم. هم اکنون 42 اثر مکتوب ثبت ملی شده است که 4 اثر در منطقه خاورمیانه و 9 اثر به صورت جهانی به ثبت رسیده است. ثبت کلیات سعدی در حافظه جهانی یونسکو از ده‌ها پالایشگاه می‌تواند مشروعیت برای کشور ایجاد کند و جهانیان، ایران را نه از منظر هسته‌ای و فولاد بلکه از منظر فرهنگی بشناسند.

در ادامه مراسم نصیری قیداری سرپرست کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به این که در زمینه معرفی آثار گران‌بهای فرهنگی‌مان در کشور کوتاهی کرده‌ایم، بیان کرد: کشور ما در حوزه فرهنگ و تولید علم بسیار غنی است، حداقل در زمینه کیهان و نجوم‌شناسی چهره بسیار درخشانی دارد و ایران را اگر قبل از چین به عنوان اولین کشور تولید کننده علم نجوم نشناسیم، دومین کشور خواهد بود.

وی افزود: دنیا به این نتیجه رسیده است که اقتصاد، سیاست و تسلیحات نظامی نمی‌تواند برای بشریت صلح و امنیت به ارمغان بیاورد، بلکه باید بر روی ذهن انسان‌ها کار کرد. میراث دیداری و شنیداری باید برای نسل‌های آینده باقی بماند.

سرپرست کمیته ملی یونسکو با اشاره به این که در تحولات اجتماعی هویت فرهنگی اصل بقا محسوب می‌شود، تصریح کرد: دلیلی وجود ندارد که هویت فرهنگی در تحولات اجتماعی از بین برود. میراث دیداری و شنیداری حساسیت زیادی دارد، متأسفانه به دلیل حفظ نشدن این آثار 90 درصد میراث دیداری و شنیداری کشور در معرض نابودی قرار دارد.

در پایان مراسم از انبارلویی، مسئول آرشیو مرکزی سازمان صداوسیما تقدیر و از دو اثر ثبت شده ملی که شامل کلیات سعدی و ممالک المسالک اصطخری است، رونمایی شد.
 
محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم رونمایی از دو اثر ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو با اشاره به این که تکنولوژی می‌تواند به همسان‌سازی فرهنگی کمک کند، اظهار کرد: ثبت حافظه جهانی کمک می‌کند ملت‌ها به انقطاع فرهنگی دچار نشوند. این نگرانی وجود دارد که بشر بدون توجه به میراث هویتی خویش از فطرت تعالی‌خواه و خداجوی خود فاصله بگیرد.
 
وی افزود: بی‌شک انبوهی از آثار فاخر و برجسته در موزه میراث مستند و مکتوب وجود دارد که باید در حافظه جهانی یونسکو ثبت شود. انتخاب دو اثر کلیات سعدی و ممالک المسالک در حافظه جهانی یونسکو قابل تقدیر است.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به این که واژه میراث و یونسکو برای آن در حافظه ثبت جهانی به کار برده که برای آیندگان ارثی هویتی و فرهنگی باقی بماند، بیان کرد: این سیاست یونسکو با سیاست‌های کشور ما در خصوص در خصوص ثبت میراث فرهنگی به طور کامل هماهنگ است. خوشحالیم هم اکنون 9 اثر ما در حافظه جهانی یونسکو ثبت شده است.
 
فرهادی ادامه داد: یکی از اقدامات قابل احترام یونسکو با توجه به رسالت خطیری که در حفظ گنجینه‌های معنوی و زیستی دارد، تدوین ثبت حافظه جهانی در سال 1992 است. میراث مستند آیینه‌ای است که تمام دستاوردهای بشری را می‌توان به طور شفاف در آن مشاهده کرد. به همین دلیل حفظ و نگهداری آن اهمیت حیاتی دارد و عامل پیوند دهنده گذشته و حال ملت‌ها و شکل دهنده رابطه میان آن‌ها محسوب می‌شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.