سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

بیشتر‌ آلرژی‌ها، در فصل پاییز و بهار دیده می‌شوند

یک فوق‌تخصص آسم و آلرژی کودکان گفت: بیش‌تر آلرژی‌ها در فصل پاییز، به علت برگریزان و فصل بهار به علت رویش گل‌ها دیده می‌شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ بیست‌ونهمین نشست از سلسله همایش‌های ارتقای سلامت با عنوان «زندگی سالم» با حضور خانم دکتر «بازرگان» با موضوع «حساسیت‌های فصلی» در فرهنگسرای جان‌جهان شهرداری کرمان برگزار شد.

دکتر بازرگان در این همایش با بیان اینکه از نظر علمی حساسیت بینی را آلرژی فصلی می‌گوییم، گفت: بینی، اولین عضوی است که در معرض مواد حساسیت‌زا قرار می‌گیرد.

وی افزود: افرادی که دچار آلرژی بینی هستند، مخاط حساسی دارند که در نتیجه‌ی ورود گرده گل‌ها یا هوای آلوده، واکنش زیادی از خود نشان می‌دهند و با علایم آب ریزش بینی، سوزش، خارش و گرفتگی بینی همراه است.

دکتر بازرگان خاطرنشان کرد: تفاوت بارز سرماخوردگی با آلرژی در سابقه‌دار بودن آلرژی است و برای فرد هر سال در زمان مشخصی این بیماری بروز می‌کند.

وی گفت: سرماخوردگی‌ها، باعث تشدید و بروز زودرس آلرژی‌ها می‌شوند و کودکانی که در سنین پایین نوزادی به خصوص پایین دو سال به اولین سرماخوردگی‌ها مبتلا شوند، احتمال بروز ژن آلرژی در این افراد بیشتر می‌شود.

دکتر بازرگان بهترین راه جلوگیری از انتقال عفونت‌ها را شستن دست دانست و تصریح کرد: به کودکان محصل خود بیاموزید به محض برگشت از مدرسه، دست‌های خود را بشویند.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: دود سیگار تا چهار ساعت بعد از مصرف آخرین سیگار، در بازدم شخص مصرف‌کننده باقی می‌ماند و می‌تواند آلرژی و آسم افراد مرتبط با آن‌ها را تشدید کند، حتی اگر شخص مسیقیماً در معرض دود سیگار نباشد.

دکتر بازرگان با اشاره به اینکه بخاری‌هایی که راه خروجی به بیرون ندارند، در هر دو نوع گازسوز و نفت‌سوز، سبب آلودگی محیط می‌شوند، گفت: کودکانی که مبتلا به آلرژی هستند، نباید در معرض این آلودگی‌ها قرار گیرند.

این فوق‌تخصص آسم و آلرژی کودکان گفت: بیش‌تر آلرژی‌ها در فصل پاییز، به علت برگریزان و فصل بهار به علت رویش گل‌ها دیده می‌شوند.
دکتر بازرگان افزود: موادغذایی که دارای افزودنی‌های مجاز هستند، برای افراد مبتلا به آلرژی مناسب نمی‌باشد و موادی مانند میوه‌ها و سبزیجات به خصوص در فصل زمستان برای این افراد توصیه می‌شود.

وی میوه‌هایی مانند: موز و نارنگی را حساسیت‌زا دانست و خاطرنشان کرد: میوه‌ی موز دارای ماده‌ی حساسیت‌زایی به نام «سروتورین» است که توصیه می‌شود به افراد مبتلا به آلرژی اصلا داده نشود.

دکتر بازرگان با اعلام اینکه پروتیین موجود در شیر، حساسیت‌زاست، یادآور شد: در زمان سرماخورگی کودکان، نباید به آن‌ها شیر داد، به خصوص شیرهای محلی مانند: شیر گاو، ولی شیرهای پاستوریزه‌ی بدون‌طعم که حاوی مواد نگه‌دارنده هستند، مواد حساسیت‌زای کمتری دارند.

وی گفت: در بین حبوبات، عدس و ماش حساسیت‌زایی کمتری دارند و ماهی و میگو، حساسیت‌زا هستند و نباید به کودکان زیر دوسال ماهی و میگو داد.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: فصل ، آلرژی ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.