سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش عجیب واشینگتن اگزمینر در آستانه 13 آبان:

کارشکنی مقامات آمریکایی در پرداخت غرامت به گروگان های لانه جاسوسی

پایگاه اینترنتی واشینگتن اگزمینر نوشت با وجود گذشت 13141 روز از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران، این گروگان ها همچنان در انتظار پرداخت غرامت از کشورشان هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ واشینگتن اگزمنیر در گزارشی نوشت: 13141 روز از زمان گروگان گیری 52 دیپلمات آمریکایی، افسران نظامی و شهروندان این کشور در تهران می گذرد؛ گروگان‌هایی که در سال 1358 به دلیل جاسوسی بازداشت شدند و 444 روز را در زندان سپری کردند. 

این نشریه با شکایت از کارشکنی 5 دولت آمریکا در پرداخت غرامت به این جاسوسان افزود: 4 نوامبر سال جاری میلادی (13 آبان 94) -- که سی و ششمین سالگرد بازداشت این گروگان هاست -- 12706 روز از آزادی آنها خواهد گذشت، اما آمریکا به وعده های خود مبنی بر پرداخت غرامت به این افراد و خانواده های آنها و برقراری عدالت عمل نکرده است." 

یک سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی در خصوص این مسئله اعلام کرد: "آیا عملی کردن این وعده ها انقدر سخت است؟ چرا آمریکا به آن عمل نمی کند؟"

به ادعای این نشریه، در سال جاری با حصول توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5، از این گروگان ها خواسته شد ساکت بنشینند تا دولت آمریکا غرامت آنها را پرداخت کند. "جیمی کارتر،" رئیس جمهور اسبق آمریکا نیز از آنها خواسته بود در ازای پرداخت غرامت، از ایران شکایت نکنند؛ اما تاکنون به وعده های خود عمل نکرده است.

"آلن مدیسون،" سخنگوی  این افراد پیشتر اعلام کرده بود: "آمریکا گفته بود بگذارید از این مخمصه رهایی یابیم، سپس از شما محافظت می‌کنیم. " 

در ادامه این گزارش آمده است: اینگونه مسائل باعث ایجاد انتقاد و نارضایتی گروگان های آزاد شده و خانواده های آنها از مقامات آمریکایی شده است. برخی از آنها معتقدند آمریکا در حال دست و پنجه نرم کردن با توافق هسته‌ای ایران است تا بتواند در خصوص آزادی 3 گروگان خود از ایران تلاش کند.

"تام لنکفورد،" وکیل این افراد نیز اعلام کرد: "با نزدیک شدن به 13 آبان، وقت آن رسیده آمریکا وعده های دروغین خود را عملی کند. مردم باید بتوانند به کشور خود اعتماد کنند."

تسخیر لانه جاسوسی به دوران 444 روزه دشمنی سیاسی نظامی میان ایران و آمریکا بازمی گردد که در تاریخ 13 آبان 1358 با حمله تعدادی از فعالان دانشجویی پیرو خط امام به سفارت آمریکا در تهران آغاز شد. در این روز 66 جاسوس آمریکایی به گروگان گرفته شدند. این افراد از 4 نوامبر 1979 (13 آبان 1358) تا 20 ژانویه  1981 (30 دی 1359) در بازداشت به سر می بردند. 13 نفر از آنها چند روز بعد آزاد شدند و یک نفر نیز دو ماه بعد آزاد شد. 52 نفر باقیمانده 444 روز در زندان به سر بردند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.