سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چاپ مجدد کتاب «آیین شهرداری» پس از 66 سال

«آیین شهرداری» نام کتابی است که جعفر شعار از عربی به فارسی ترجمه و انتشارات علمی و فرهنگی پس از 66 سال مجدداً آنرا به چاپ رسانده است.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موضوع کتاب آیین شهرداری در قرن هفتم هجری حسبت است و حسبت در اصطلاح اداری اسلامی به معنی رسیدگی به کار بازار و کوی و برزن و خرید و فروش و منع از تقلب های کسبه و اصناف و کارهایی نظیر این هاست که از لحاظ تشکیلات اداری جدید قسمت هایی از وظایف شهرداری است و به همین دلیل، عنوان اصلی کتاب، یعنی "معالم القربة فى احکام الحسبه"، در ترجمه فارسی آیین شهرداری آمده است.

این کتاب که شامل مقدمه و یادداشت بر چاپ سوم به قلم مترجم و هفتاد باب در شرح و توصیف حسبتی نوشته شده است.

در کتاب مورد اشاره، مولف از معاملات ناروا و مشاغل فرومایه و پست گرفته تا وظایف خادمان مساجد، موذنان، قاضیان، گواهان و ... همه را در نظر دارد و بر هر یک نکته ای بدیع و پندی نیکو دارد.

از ویژگی های این کتاب می توان به این نکته اشاره کرد که نویسنده، تنها به بیان حکم فقهی بسنده نکرده، بلکه وارد موضوع و مصداق نیز شده و موارد عملی هر یک را نشان داده و وظایف محتسب را در آن موارد برشمرده است.

همچنین این کتاب حاوی اطلاعات سودمندی درباره اصناف قرن هفتم هجری است و نوع معیشت و حرف و پیشه‌ها را در آن دوره معلوم می‌کند و زمینه‌ای برای مطالعه و تحقیق در تحول پیشه‌ها به دست می‌دهد.

انتشارات علمی و فرهنگی "آیین شهرداری در قرن هفتم هجری" را در شمارگان 1000 نسخه و در پاییز سال 1394 به بازار کتاب عرضه کرده است.

گفتنی است انتشارات علمی و فرهنگی ناشر برگزیده هفدهمین، بیستمین، بیست و دومین، بیست و سومين و بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.